המשטרה בתום הערכת מצב עם בן גביר: "חשש להפרות סדר במחאות במוצ"ש"

במשטרה קיימו דיון הערכת מצב עם השר לביטחון לאומי לקראת ההפגנות במוצאי השבת בתל אביב ובירושלים - ובסופו נאמר כי הושלמה ההיערכות המבצעית: "לא נאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי או שימוש בסמלים נאציים". בן גביר: "מתרשם מיכולות המשטרה, אבל השוטרים צריכים גיבוי"

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המשטרה מסרה אחר הצהריים (חמישי) כי "בהמשך להערכת המצב השבועית שנערכה היום בעיר באר שבע עם השר לביטחון לאומי ,פורום משתתפי הערכת המצב דן, בין היתר, בנושא המחאה הצפויה במוצאי שבת הקרובה בתל אביב ובירושלים. משטרת ישראל תבטיח קיומה של המחאה וזו זכותו של כל אזרח להביע את עמדתו. זו זכות בסיסית של כל אדם במדינה דמוקרטית, אך לצד זאת מתמונת המודיעין עלה חשש להפרות סדר".

עוד נמסר כי "על מנת שנוכל להבטיח את שלום הציבור ואת קיומה המלא של המחאה, שבה משטרת ישראל וקוראת למארגני המחאה ולמשתתפים לשמור על הסדר ולאפשר את קיומן של המחאות כחוק". במשטרה אמרו עוד כי הושלמה ההיערכות המבצעית, וכוחות יהיו פרוסים "על מנת לאפשר את חופש המחאה לכלל האזרחים, לשמור על ביטחון הציבור והסדר הציבורי".

משתתפים בהפגנה כנגד ההפיכה השלטונית בכיכר הבימה תל אביב
משתתפים בהפגנה כנגד ההפיכה השלטונית בכיכר הבימה תל אביב | צילום: שי בראון

"המשטרה שבה ומדגישה", נאמר, "כי היא פועלת לאפשר את קיומן של מחאות לכלל המפגינים, אך עם זאת לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי ולא תאפשר שימוש בסמלים נאציים. משטרת ישראל תפעל נגד כל ניסיון להפר את הסדר הציבורי או לפגוע בקיומן התקין של המחאות כחוק".

בתגובה להודעת המשטרה בנוגע להפגנות במוצ"ש, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, הגיב: "מצופה מהמפכ"ל לעמוד מאחורי הדברים שסוכמו בפגישה ולשמור על ביטחונם של עשרות אלפי המפגינות והמפגינים שצפויים להגיע למחאה במוצ"ש בכיכר הבימה", והוסיף: "עם כל הכבוד לשר בן גביר, לא הוא יקבע אם מותר או אסור למחות. אם הוא חושב שכאן זה צפון קוריאה - הוא יגלה מהר מאוד שהוא טעה ובגדול".

מוקדם יותר היום הגיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבאר שבע - שם התקיימה הערכת המצב. הוא אמר: "המסר הוא שבאנו למשול. יש כאן הרבה עבודה, יש כאן מאבק. אני לא יכול להבטיח הצלחות – בטח לא תוך יום-יומיים, אבל אני מתרשם מיכולות המשטרה. מצד שני, השוטרים צריכים גיבוי".

שר הביטחון היוצא בני גנץ
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: קובי וולף

בניגוד לדבריו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד אתמול בריאיון למהדורה המרכזית של חדשות 13, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע כי יגיע להפגנה ביום שבת הקרוב. "הכוונות של הקואליציה ונתניהו לבצע הפיכה משטרית, באופן מהיר ובהול, תוך פגיעה בערכים הבסיסיים ביותר של מגילת העצמאות וסירוב להידברות למען הסכמות רחבות - מסוכנת למדינת ישראל", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו.

"הושטנו יד להידברות, והיא עודנה מושטת - אך לא נוותר וניאבק בכל האמצעים החוקיים כדי למנוע את הצעדים הקיצוניים האלו. אני קורא לכם להגיע במוצ״ש לרחבת הבימה עם דגלי ישראל, לנהוג לפי חוק, ללא שלטים מסיתים, ולא להיגרר לפרובוקציות שרק יפגעו במאבק. זהו לא מרי אזרחי - זו חובה אזרחית", הוסיף.

יו''ר העבודה מרב מיכאלי
יו''ר העבודה מרב מיכאלי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מצידה, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הגישה מכתב למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, בו טענה כי מחובתו "לדאוג שלא תהיה הסלמה ביחס המשטרה כלפי המפגינות והמפגינים". "יש לאפשר את חופש ההפגנה ולהגן על המפגינות והמפגינים מפני פרובוקטורים ואלימות מצד תומכי הממשלה ותומכי השר לביטחון לאומי", הוסיפה.

"עליו להורות לכל השוטרות והשוטרים בשטח לאפשר את חופש ההפגנה ולהגן על המפגינים מפני פרובוקציות מצד תומכי הממשלה ותומכי השר לביטחון לאומי שמעוניינים להתסיס את השטח ולפגוע בהפגנה. אירועי ההפגנה בשבת שעברה הסתיימו בשקט מופתי, הודות לפעולה אחראית של המשטרה, שידעה להגן על שלומם של המפגינים ולאפשר את זכות המחאה - כפי שמשטרת תל אביב נוהגת בעשור האחרון". לטענת מיכאלי, "בעקבות התבטאויותיו של השר 'לביטחון לאומי' ושל שותפיו הביביסטים, יש דאגה אמיתית כי בהפגנה הקרובה תהיה הסלמה ביחס המשטרה כלפי האזרחיות והאזרחים שימחו ברחובות".