דרכו האחרונה: אלפים בהלוויית מנהיגה הרוחני של ש"ס

מסע הלוויה של הרב חכם שלום כהן יצא בשעות הצהריים משכונת גאולה בירושלים אל בית העלמין סנהדריה, שם הובא מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס - שנפטר בלילה בגיל 91 - למנוחת עולמים. החל מ-13:00 נחסמו צירים רבים בבירה

זמן צפייה: 04:09

אלפים ליוו את הרב חכם שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס ונשיא מועצת חכמי התורה שנפטר הלילה (שני) בגיל 91, בדרכו האחרונה. ההלוויה יצאה משכונת גאולה בירושלים, והתקיימה בבית העלמין סנהדריה - שם הובא הרב למנוחת עולמים.

החל מהשעה 13:00 נחסמו צירים רבים בבירה, והם ייפתחו בהתאם להגעת השיירה לבית העלמין. אלפי בני אדם לקחו חלק במסע שיצא מישיבת פורת יוסף בירושלים. משטרת ישראל ומגן דוד אדום נערכו לכך בכוחות מתוגברים. הצירים שנחסמו לתנועה הם: רחוב יוסף בן מתתיהו, רחוב מלכי ישראל, רחוב ברנדס, רחוב ירמיהו, רחוב בר אילן, רחוב שמואל הנביא, ורחוב לוי אשכול, שייחסם בקטע שבין צומת בר אילן ועד צומת רחוב משמר הגבול. מהמשטרה נמסר כי יתכנו שינויים במועד החסימות.

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2208221235' autoplay='0' credit='איתמר קרישבוים ' desc='' poster='' kid='1_cmbivnfr' duration='']

יותר מוקדם הבוקר נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו ואמר: "‏אני אבל על לכתו מעימנו של ראש הישיבה הדגול חכם שלום כהן זצ"ל. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי. נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו. ‏בכל מפגש עימו ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם. תנחומי לבני משפחתו, למפלגת ש"ס, לאוהביו ותלמידיו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר ש"ס אריה דרעי ספד גם הוא הבוקר למנהיג הרוחני של מפלגתו: "נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה זצוק"ל. אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת".

אבלים על פטירתו של הרב שלום כהן
אבלים על פטירתו של הרב שלום כהן | צילום: יונתן זינדל, פלש 90

שר הביטחון בני גנץ ביקש להביע צער עמוק על לכתו: "נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים. משתתף יחד עם כל אזרחי ישראל בצער משפחתו, אוהביו ומאמיניו. כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו גם הוא ספד לחכם שלום כהן ז"ל ואמר כי הוא "דואב עמוקות עם המוני בית ישראל" על פטירתו של הגאון חכם שלום כהן ז"ל, וכתב כי "הרב כהן היה מענקי התורה של דורנו. הייתה בו בקיאות אדירה בעולם התורה, לצד מנהיגות תורנית וחברתית שהשפיעה על המוני יהודים וישראלי".

עוד הוסיף נתניהו כי "הרב כהן היה תלמיד חכם עצום שלא הפסיק ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. אהבת התורה פיעמה בו יחד עם אהבת העם. עם ישראל איבד פוסק הלכה, מורה דרך לרבים ושליח ציבור מן המעלה הראשונה". נתניהו מסר את תנחומיו למשפחה.

הרב שלום כהן נואם בקמפיין ש''ס
הרב שלום כהן נואם בקמפיין ש''ס | צילום: אהרון קרוהן פלאש 90

הרב כהן, ראש ישיבת פורת יוסף, הוא מעמודי התווך ההיסטוריים של תופעת החרדיות הספרדית. הוא נולד בירושלים הספרדית ב-1931 לתוך אם הישיבות הספרדיות "פורת יוסף" וגדל בה מאז שהיה ילד. אביו, הרב המקובל חיים כהן, היה אחד הדמויות המשמעותיות בירושלים העתיקה בימים שלפני קום המדינה.

הוא שימש כחבר מועצת החכמים של ש''ס מאז היווסדה ועמד בראשה מאז פטירת הרב עובדיה יוסף בשנת 2013. מעבר לעיסוקו התורני כראש ישיבה וכמורה, עסק רבות במהפכה החברתית-הפוליטית-התרבותית של ש"ס, מאז 1983 אז נזרעו הזרעים הראשונים של המפלגה, אף על פי שרבים אחרים פחדו להיכנס למהלך שכזה.

לפני ימים אחדים אושפז בבית החולים הדסה עין כרם והלילה חלה התדרדרות במצבו והוא נפטר. טרם ידוע על כוונה למנות מחליף לתפקיד המנהיג של ש"ס, למרות הקמפיין הפוליטי הקרוב של מפלגת ש"ס. נכון לעכשיו צפוי שמועצת החכמים כולה תוביל את התנועה, ולא אדם אחד.