המבקר מזהיר: 610 אלף דירות ו-1,600 בתי ספר בסכנת התמוטטות ברעידת אדמה

ברקע הרעש שפקד את טורקיה וסוריה, ושלוש רעידות האדמה שהורגשו בישראל במהלך היממה החולפת, מבקר המדינה מזהיר ביממה האחרונה מפני הסכנות העומדות בפני מבנים בישראל שנבנו לפני שנת 1980 - מהם יש מאות אלפים

זמן צפייה: 04:42

ברקע הרעש שפקד את טורקיה וסוריה, ושלוש רעידות האדמה שהורגשו בישראל במהלך היממה החולפת, שמחוללות בהלה רבה בישראל על אף שהן בעוצמה נמוכה באופן יחסי, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מזהיר ביממה האחרונה מפני 610 אלף דירות שנבנו לפני 1980 ולכן חשופות יותר להתמוטטות בתרחיש של רעידת אדמה.

1,600 בתי ספר ישנים שנבנו ללא תקן מיגון ומסכנים את הילדים, מוסיף המבקר. מדובר בעיקר על הפריפריה, בקו השבר הסורי-אפריקני. ערים כמו טבריה, בית שאן, קריית שמונה ואחרות שלא ממוגנות כי כוחות השוק לא עובדים פה. ליזמים לא משתלם לקדם שם פרויקטים מסוג פינוי-בינוי או תמ"א 38, מכיוון שהקרקע זולה מאוד, ולכן עדיף להקים פרויקט חדש על פני תוספת קומות ודירות לפרויקטים הקיימים. התוצאה היא אלפי אזרחים לא מוגנים שממשיכים להרגיש את רעידות האדמה הקטנות בישראל.

שכונת רמות בירושלים
שכונת רמות בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, שלוש רעידות אדמה הורגשו ביממה החולפת במוקדים שונים בארץ. האחרונה בהן הורגשה קצת לפני השעה 21:00 (רביעי) בצפון הארץ מהמכון הגיאולוגי נמסר כי "בשעה 20:58 לפי שעון ישראל, התרחשה רעידת אדמה במגניטודה 3.9, במרחק של 123 ק"מ צפונית מזרחית למג'דל שמס". מוקדם יותר הערב רעידת אדמה אירעה באזור השומרון, שמהמכון הגיאולוגי התרחשה במגניטודה 3.3 במרחק של 20 ק"מ דרומית מזרחית לאריאל.

גם אמש הורגש רעש בעיקר באזור ירושלים, אך גם באזור השרון, בעוצמה של 3.5 דרגות, כאשר המוקד היה מזרחית לאריאל. לא דווח על נזק או נפגעים.

הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה | צילום: רויטרס

הבוקר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הממשלה צפויה להקים ביום ראשון הקרוב ועדת שרים למוכנות העורף בראשות שר הביטחון יואב גלנט - זאת לאחר שנערך דיון מיוחד בנושא במטה לביטחון לאומי ולמרות שחלפו כמה שבועות מאז הקמת הממשלה.

המל"ל התבקש להציג לראש הממשלה בנימין נתניהו את תמונת המצב העדכנית בנושא מוכנות ישראל לתרחיש של רעידת אדמה. בעקבות הדיון הראשוני, הוחלט כאמור להקים מידית את ועדת השרים לנושא מוכנות העורף בראשות השר גלנט. הממשלה תקים את הוועדה בישיבתה הקרובה. דיוני ההכנה בנושאים נוספים ומסקנותיהם יוצגו לראש המל"ל צחי הנגבי בתחילת השבוע.

הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה | צילום: רויטרס

בלילה שבין ראשון לשני  השבוע הורגש רעש עוצמתי באזור מזרח הים התיכון, לרבות בטורקיה, סוריה, דרום קפריסין, לבנון וישראל. לפחות 11,200 בני אדם נהרגו בטורקיה ובסוריה וכ-20 אלף נפצעו. עוד כרבע מיליון נותרו חסרי קורת גג.בשעה 03:17 בלילה שבין ראשון לשני אירע רעש חזק בעוצמה של 7.8 דרגות, שהמוקד שלו היה בעיר גזיאנטפ שבדרום טורקיה, והוא הוביל לרצף של רעידות משנה שהורגשו ברחבי טורקיה ובאזור מזרח הים התיכון לרבות בסוריה, לבנון, דרום קפריסין וגם - ישראל.

כמה דקות לאחר הרעש הראשון, רעידת אדמה נוספת אירעה בטורקיה בעוצמה של 6.2. לאחר מכן, הורגשו לפחות חמש רעידות מרכזיות נוספות בעוצמה של 5.6-5, ועוד 18 רעידות בעוצמה של 4 בסולם ריכטר. שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו טען כי בסך הכל נרשמו 42 רעשים עוצמתיים ורעשי משנה.