נהיגה בהשפעה: איך מתפקדים נהגים ששתו אלכוהול?

עשרה נסיינים ונסייניות, שחלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו משקאות אלכוהוליים ואחרים עישנו קנאביס - עלו על ההגה. המטרה: לבדוק את ההשפעה על הנהיגה. בחלק הראשון: אלכוהול | פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 18:08

כל אחד אמור לדעת שלא עולים על הכביש אם שותים או מעשנים סמים. אלכוהול, קנאביס ועייפות, כולם מסוכנים – אך לא בטוח שהציבור יודע עד כמה. בניסוי שנערך בחדשות 13 עלו על מסלול הנהיגה עשרה נסיינים ונסייניות, חלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו אלכוהול ואחרים עישנו קנאביס. כולם עלו ההגנה בכוונה לבדוק את ההשפעה על הנהיגה. בחלק הראשון של הניסוי - נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

בסקר שנעשה על ידי עמותת אור ירוק בשיתוף מכון מאגר מוחות נמצא כי 40% מהנהגים בישראל עולים על הכביש לאחר ששתו אלכוהול. התירוץ הכי נפוץ (25%) הוא "שתיתי מעט". עוד עולה כי כל נהג עשירי נוסע לאחר שעישן קנביס, וכל נהג רביעי נרדם על ההגה במהלך השנה האחרונה.

משקאות אלכוהוליים
משקאות אלכוהוליים | צילום: חדשות 13

על פי הנתונים, כ-245 תאונות דרכים מתרחשות בכל שנה בהן לפחות אחד מהנהגים היה תחת השפעת אלכוהול. רוב התאונות התרחשו בכבישים מהירים בינעירוניים. בתאונות אלה נהרגים כתשעה בני אדם בשנה.

מתחילת 2022 נתפסו 6,777 נהגים ונהגות שנתפסו כשהם נוהגים בשכרות. על פי החוק, העונש המינימלי על עבירה שכזאת היא פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים, אלא ש-99% מהמקרים מסתיימים בהסדר טיעון וענישה מקלה.

גל סורוקר, חוקר בכיר בחטיבת המחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אומר: "אלכוהול פוגע באופן מובהק בכשירות של נהגים לנהוג, ביכולת שלהם להפעיל את ההגה, לזהות מרחקים, לכוון את הפנייה באופן מדויק".

צפו בחלק השני: כיצד מתפקדים נהגים שעישנו קנאביס?

צפו בחלק השלישי: כיצד מתפקדים נהגים שלא ישנו כל הלילה?