מפגינים חסמו את כביש 4 ואזקו עצמם לגדרות: "המדינה בוערת"

מוחים נגד המהפכה המשפטית חסמו את הכביש באזור מחלף גבעת שמואל ואזקו את עצמם לגדרות. במקום פרצו עימותים בינם לבין נהגים - שפינו אותם בכוח. מפגינה אחת נעצרה. "זה הזמן להעיר את כל מי שמבין את חומרת המצב אבל עדיין לא יצא לרחוב. זה הרגע האחרון לשמור על ישראל דמוקרטית וחופשיה", אמרו

זמן צפייה: 02:00

מפגינים נגד המהפכה המשפטית חסמו הבוקר (שני) את מחלף גבעת שמואל שבכביש 4 לכיוון דרום. הם אזקו עצמם לגדרות בכביש והקימו כתובת אש עם המשפט "המדינה בוערת". במקום פרצו עימותים בין המוחים לנהגים - והאחרונים פינו את המפגינים בכוח. המשטרה עצרה את אחת המפגינות.

מטעם המוחים נמסר: "רגע לפני שהממשלה העבריינית ממוטטת את עמודי התווך של ישראל החופשית, יצאנו להגן בגופנו על הדמוקרטיה. זה הזמן להעיר את כל מי שמבין את חומרת המצב אבל עדיין לא יצא לרחוב. זה הרגע האחרון לשמור על ישראל דמוקרטית וחופשיה".

המדינה בוערת – כביש 4 נחסם לתנועה עם כתובת אש ופעילים שאזקו עצמם לגדרות
Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
מפגינים חוסמים את כביש 4

בתוך כך, התקיימה אמש הפגנה בכיכר טיימס שבניו יורק. בשלטים נכתב: "קפלן פינת טיימס סקוור". ביום רביעי ייצאו אוטבוסים מאורגנים עם מפגינים מניו יורק לבירה וושינגטון, להפגנה מחוץ לבניין הקונגרס - שם ינאם נשיא המדינה יצחק הרצוג.

הבוקר, על רקע המהפכה המשפטית, נפגש הנשיא יצחק הרצוג עם ראשי המשק - מנכ"לי בנקים, חברות ביטוח וחברות אחרות, בחדר צדדי בבורסה לניירות ערך בתל אביב, לפני צאתו לארצות הברית. באירוע הרצוג נמנע מלענות על שאלת חדשות 13 בנוגע לפרסום אמש במהדורה המרכזית, שלפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו נזף בשגריר מייק הרצוג על רקע העובדה שטרם זכה להזמנה לבית הלבן. מחוץ לנאום הנשיא הפגינו עשרות מפעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית. בין הנוכחים בפגישה עם הנשיא: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, מנכ"ל בנק דיסקונט אבי לוי, מנכ"ל תנובה גדי קוניא, מנכ"ל צים אלי גליקמן ומנכ"ל חברת החשמל אלי שפיגלר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג (ארכיון) | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

הרצוג אמר בפגישה: "אני חושש מהקיטוב שקורע את החברה הישראלית ומשוכנע שיש צורך לשנות כיוון לעבר החלפת מילה. מצד אחד להחליף את המילים המרחיקות והדורסניות, ומצד שני להתחיל לדבר אלה עם אלה. צריך לפתוח את הנושאים הרגישים והקשים ביותר, להתחייב להקשיב ולכבד. אסור להפוך את אי-ההסכמה לשנאה". מול הנשיא הונף שלט עם הכיתוב: "בלי דמוקרטיה אין ESG ואין SDG". כלומר, כלומר לא תהיה עמידה בפרמטרים התאגידיים שחברות בישראל מחויבות להם.

יו"ר ישראכרט תמר יסעור אמרה: "התחלנו את הבוקר הזה עם מועקה גדולה. הנשיא שאל אותנו איך הולך בחברות, אבל איך יכול להיות בסדר לאורך זמן? כולנו נצטרך לעשות הרבה יותר כדי שהמדינה תהיה בת קיימא". מנהלי הבנקים והחברות הגדולות סירבו כולם להתייחס לשאלה אם המגזר העסקי צריך להצטרף ליום השיבוש מחר.

מחר, כאמור, מתכננים ארגוני המחאה "יום שיבוש" נוסף במספר רב של מוקדים. משעות הבוקר יחסמו פעילי מחאה כבישים, תחנות רכבת ועוד. מחאת ההייטקיסטים תיערך בשרונה בתל אביב כפי שהיה עד כה, וצעדות ייצאו ממוקדים שונים בעיר לכיוון בית ההסתדרות הכללית. ב-16:00 צפויות מחאות ברציפי תחנות רכבת ישראל וב-20:00 תיערך הפגנה בקפלן שבתל אביב ובערים נוספות ערים נוספות.

מפגינים בדיזינגוף
מפגינים נגד המהפכה המשפטית (ארכיון) | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לקראת המחאה, התכנסו אמש ראשי המשק, "פורום העסקים", במלון דן שבתל אביב במטרה לדון במהלכים ליום השיבוש הקרוב. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לא נכח בפגישה. ראשי המשק דנו בשאלה אם להצטרף ליום השיבוש. בהודעה מיוחדת בסוף הדיון נאמר כי הפורום "קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי. אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים ואנחנו בקשב רב להם".

"אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת. פורום העסקים לא יוכל לעמוד מנגד בשעה שהכלכלה הישראלית שעמלנו כה קשה לבנותה עלולה להיקלע למשבר בלתי הפיך שיגרור פגיעה קשה במרבית משקי הבית בישראל".

בישיבה נכחו 76 ממנהלי ויושבי ראש המחברות הגדולות במשק הישראלי בהם מנכ"לית חברת פייסבוק ישראל עדי סופר תאני; מנכ"ל אלקטרה צביקה שווימר; מנכ"ל ובעלי "פוקס" הראל ויזל; יו"ר תנובה חיים גבריאלי; יו"ר שופרסל איציק אברכהן, ראשי הבנקים הגדולים בישראל, מנהלי חברות מזון ומשקאות ומנהלי קרנות השקעות הגדולות בישראל.