רבבות הפגינו נגד הממשלה: "כשייגמרו המילים יחלו המעשים"

המחאה על תוכנית הממשלה לשינויים במערכת המשפט: אלפים רבים הפגינו בתל אביב ובחיפה. המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך: "מדובר במהפכה משטרית, לא פחות. לעצור את הטירוף". ראש העיר ת"א רון חולדאי: "נלחמים על הבית". ארבעה מפגינים נעצרו בירידה לנתיבי איילון

זמן צפייה: 03:04

ההפגנה נגד השינויים המתוכננים במערכת המשפט התקיימה הערב (שבת) במספר מוקדים. ההפגנה העיקרית הייתה ברחוב קפלן בתל אביב והפגנה נוספת בכיכר הבימה. זהו השבוע החמישי ברציפות של קיום ההפגנה במוצאי השבת בתל אביב ורחובות רבים נחסמו. ארבעה מפגינים נעצרו בירידה לנתיבי איילון.

בהפגנה נאמו המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי ויו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר. המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך נאם בהפגנה בכיכר הבימה ואמר כי "כמעט 40 שנה הייתי חלק ממערכת הביטחון. כתגובה ראשונה למה שמכונה 'רפורמה משפטית' הרגשתי ייאוש ודכדוך, אבל כשאני מביט בכם הקהל העצום הזה שממלא את הרחובות באנרגיה של חיוניות - אני משוכנע שניתן לעצור את הטירוף הזה".

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"מדובר במהפכה משטרית - לא פחות מכך", הוסיף אלשיך. "כשומר מצוות אני חייב להודות כי אין גם שום דבר יהודי במה שמוצע היום. בשבועות האחורונת פונים אלי עוד ועוד דתיים לאומיים והם מרגישים מצוקה. יש מקום לתיקון מערכת המשפט אך לצערי אין בתוכנית הזו שום מרכיב החותר לתיקון. מראים לנו שכל סעיף בתוכנית ממומש באיזושהי מדינה דמוקרטית על הגלובוס אבל מסתירים מאיתנו ששום דבר מאותם איזונים ובלמים באותן מדינות, לא קיים בישראל. לכן, היסטורית, רוב האיזונים והבלמים שהוצבו נשענו על שומרי הסף ובעיקר על מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט. את כל החסמים מנסים להסיר היום באחת".

חולדאי אמר, בין היתר: "אל תתבלבלו בנימוס שלנו. אנחנו נלחמים על הבית, על ציפור הנפש שלנו, מדינה עברית. ציונית. יהודית. דמוקרטית. זו ההזדמנות להגיע להסכמות רחבות, ואם יגמרו המילים, יתחילו המעשים".

ההפגנה מתקיימת ברחוב קפלן, כאשר הבמה הוצבה הפעם על פינת רחוב לאונרדו דה-וינצ'י. במקביל ייערכו הפגנות נוספות ב-30 מוקדים נוספים, ביניהם בחיפה, ירושלים, באר שבע, ראשון לציון, רעננה מודיעין, אילת ועוד. המפגינים קוראים קריאות בגנות הממשלה, בהן בין היתר "נבצרות עכשיו".

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפגינים נגד המהפכה המשפטית, על קפלן ליד שרונה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית | צילום: מתוך טוויטר

בחיפה הגיעו אלפי מפגינים בקור עז להפגין, ביניהם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ובמודיעין התקיימה הפגנה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין. לפיד אמר כי "אנחנו לא מוכנים לחיות במדינה לא דמוקרטית. האנשים האלה מנסים להציל את המדינה שלהם ואנחנו באנו להפגין איתם כי אנחנו לא ניתן לזה לקרות. נלחם פה ברחובות, נלחם בכנסת, נלחם בבתי המשפט. נציל את המדינה שלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302041932' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה מול בית שר המשפטים' poster='' kid='1_ihd2uvvq' duration='']

הסדרי התנועה: הרחובות שנחסמו - רח' קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין בשני הכיוונים; רח' לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רח' שאול המלך בשני הכיוונים;  רחוב אבן גבירול בין רחוב שאול המלך לרחוב מרמורק לכיוון דרום; רחוב דיזנגוף בין רחוב תרס"ט לרחוב אבן גבירול בשני הכיוונים; שד' חן מרחוב הנביאים לרחוב דיזנגוף לכיוון דרום; שד' רוטשילד מרחוב החשמונאים עד כיכר הבימה לכיוון צפון; צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום והעליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר נערכה ההפגנה בשני מוקדים בתל אביב וכן במקומות נוספים ברחבי הארץ. עשרות אלפי בני אדם הגיעו למחות ומוקדם יותר באותו היום נערכו מחאת שרשרת אנושית מול בית המשפט העליון והפגנה מול בית שר המשפטים יריב לוין.

ביום חמישי האחרון הודיעו ארגוני הסביבה והבריאות בישראל, המאוגדים תחת קבוצת "חיים וסביבה" - ארגון הגג של התנועה הסביבתית, כי הם החליטו להתאגד יחד ולהצטרף לתנועת המחאה נגד הרפורמה המשפטית.

"מדובר בחזית שמורכבת מעשרות ארגונים שמייצגים זוויות שונות של השפעת המהלך המשפטי על החיים של כולנו. בין מנסחי המכתב והחותמים עליו ישנם ארגונים שעוסקים בנושאי איכות הסביבה, בריאות הציבור, תכנון, תחבורה, טבע, אקלים ועוד. בין החותמים גם ארגונים שמייצגים פעילים עם אוריינטציה ימנית ודתית", נמסר מטעם "חיים וסביבה", ארגון הגג של שוחרי איכות החיים והסביבה".