מהומות במחאת "צדק לרפאל": שוטר נדקר, 8 מפגינים נעצרו

מאות מפגינים הגיעו לתל אביב כדי למחות על הדריסה וההפקרה של רפאל אדנה בן ה-4 בנתניה. המפגינים חסמו את נתיבי איילון לזמן רב, וחמישה שוטרים נפצעו בעימותים, בהם אחד שנדקר בכתפו ונפצע באורח בינוני. החשוד נמלט. נתניהו: "דקירה של שוטר היא חציית קו אדום"

זמן צפייה: 04:48

מאות מפגינים הפגינו היום (רביעי) בצומת קפלן ובנתיבי איילון בתל אביב במחאה על התנהלות חקירת התאונה בה נדרס למוות רפאל אדנה בן ה-4 מנתניה לפני כשלושה חודשים. שמונה מפגינים נעצרו בעקבות עימותים קשים עם המשטרה, ובמהלך הפרות הסדר נפצעו חמישה שוטרים, בהם שוטר שנדקר בכתפו על ידי מפגין ופונה במצב קל-בינוני לבית החולים איכילוב, החשוד נמלט מהמקום. בנוסף, קצין משטרה נפגע בידו מאבן שהושלכה לעברו, וקצין מג"ב נפצע בראשו מחפץ שנזרק לעברו.

כמו כן, לפי המשטרה מפגינים השליכו חפצים על השוטרים ופצעו שלושה. כוחות משטרה החלו לבצע מעצרים ולהשתמש באמצעי רימוני הלם והפעלת מכתזית לפיזור מפירי הסדר מהצירים. במשטרה אמרו: "אנו קוראים למפגינים לחדול מגילויי האלימות ולהישמע להוראות השוטרים, ולפנות את הצירים".

בתוך כך, גבר כבן 35 נפצע באורח בינוני לאחר שקפץ מגשר ונפל מגובה של כ-4 מטר בניסיון לברוח משוטרים במהלך ההפגנה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול ראשוני ופינו אותו לבית החולים איכילוב.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2308232207' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מעצר מפגין בתל אביב' poster='' kid='1_7pqewrfq' duration='0']

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "הפגנות הן זכות מקודשת במדינה דמוקרטית אבל לא נקבל ולא נעביר לסדר היום כל סוג של אלימות. דקירה של שוטר היא חציית קו אדום, אני שולח איחולי החלמה מהירה. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את החוק ואת אנשי כוחות הביטחון".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "דקירת שוטר היא קו אדום בוהק. חופש המחאה היא זכות יסוד, אבל לא יעלה על הדעת שימוש באלימות ובוודאי שלא פעולה חמורה כל כך של דקירת שוטר. חשוב שמחאת הקהילה האתיופית תשמע וטענותיהם הצודקות לא אחת, יבדקו, אך פגיעה בשוטרים וכוחות הביטחון זו חציית כל גבול ואנחנו נמצה את הדין עם הדוקר. מגבה את המשטרה באכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי ושולח איחולי החלמה מהירה לשוטר שנפגע".

Whatsapp Image 2023 08 23 At 2
שוטר שנפגע מחפץ שהשליכו המפגינים | צילום: דוברות המשטרה

ממשפחת אדנה נמסר: "אנחנו מבקשים מאחינו וחברינו לגלות איפוק. הכאב עצום ויחד עם זאת, אנחנו לא רוצים הסלמה אלא פיתרונות וצדק לרפאל. הדבר האחרון שאנחנו רוצים או צריכים זה שינסו להוציא את הקהילה שלנו כאלימה ובעייתית. אל תתנו להם להוביל קהילה שלמה למקומות שהם רוצים. אנחנו נביא צדק לרפאל בדרכי שלום ובהפגנות ראויות".

אביו של רפאל, זיו, שוחח עם חדשות 13: "המשטרה לא עובדת. אם מדובר ביוצאי אתיופיה זה לא מעניין שימותו מבחינתם". הנהגת הדורסת חשודה בהפקרה והמוחים דורשים להחמיר את הענישה. עוד סיפר אביו: "שמח לראות שבאו לתמוך בנו גם לא מהקהילה האתיופית. רפאל אדנה לא יהיה עוד ילד שנרצח". המחאה החלה לצבור תאוצה בשבוע האחרון, כאשר ביום שני נחסמו נתיבי איילון על ידי המפגינים. חלק מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית הצטרפו למחאה והגיעו להפגין גם. חלק מהמוחים התקדמו לכיוון נתיבי איילון ובמקום החלו ויכוחים עם מפגינים שדרשו מחאה שקטה.

המפגינים חוסמים את איילון רפאל אדנה
המפגינים חוסמים את איילון
Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
מחאת ''צדק לרפאל'' ברחוב קפלן בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס למוות בנתניה
רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס למוות בנתניה

רפאל אדנה בן ה-4 נדרס בשדרות בן גוריון בנתניה ב-6 במאי השנה, כאשר הרכב הפוגע נמלט מהזירה. אביו סיפר: "הסבא טייל איתם והחזיק ילד אחר ביד אחת ואת הילד השני. הם רק נכנסו לכביש - ואז בא הרכב והעיף את רפאל".

כעבור ארבעה ימים נקבע מותו של רפאל במרכז הרפואי לילדים שניידר, כאשר בינתיים נעצרו אם ובתה בשנות ה-50 וה-80 לחייהן בחשד שפגעו ברפאל וברחו מהזירה. מהחקירה עלה כי לאחר האירוע הן הגיעו למוסך במטרה לתקן את הרכב ולטשטש לכאורה את הראיות.

Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
מחאת ''צדק לרפאל'' ברחוב קפלן בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לפי הפרקליטות וממצאי החקירה, האם נהגה ברכב, שרשום על שם הבתה, לבדה. התיק נגד הבת נסגר מחוסר אשמה לאחר שנשללה האפשרות שהיא שהתה ברכב. האם שנהגה חשודה בהפקרה וככל הנראה יוגש נגדה כתב אישום בקרוב. כמו כן, לפי הפרקליטות בוחני התאונה קבעו שמדובר בתאונה בלתי נמנעת ולכן לא ניתן להעמיד את הנהגת לדין בעבירת המתה.