אחרי שמאות חרדים קיבלו צווי גיוס: עימותים אלימים מחוץ לבקו"ם

חרדים קיצוניים מהפלג הירושלמי התגודדו מחוץ לבסיס תל השומר במטרה למחות על גיוס החרדים, לאחר שמאות צעירים קיבלו צו גיוס להיום בעקבות פסיקת בג"ץ ולאחר שגלנט קיבל את המלצות הצבא בנושא. במקום התפתחתו עימותים קשים בין המפגינים לכוחות משטרה, יס"מ ומג"ב שהוזעקו למקום

זמן צפייה: 04:28

עימותים אלימים התפתחו הבוקר (שני) מחוץ לבקו"ם בלשכת הגיוס תל השומר, לאחר שחרדים קיצוניים מהפלג הירושלמי הגיעו למקום במטרה להפגין על גיוסם המתוכנן של מאות חרדים. כוחות משטרה, יס"מ ומג"ב הוזעקו לבסיס במטרה לטפל בהפרות הסדר של המפגינים - שהשליכו חפצים והתפרעו במקום. עד כה הודיעה המשטרה על מעצרם של שלושה מתפרעים. "העבודה משחררת ומנתקת את הנשמה שלך מיהודתך ומהתורה הקדושה", נכתב על רקע תמונת שער הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ באחת המודעה שחילקו המפגינים.

עימותים קשים בהפגנת החרדים מול הבקו"ם בבסיס תל השומר
עימותים קשים בהפגנת החרדיםמול הבקו"ם בבסיס תל השומר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
עימותים קשים בהפגנת החרדיםמול הבקו"ם בבסיס תל השומר
צילום: תומר נויברג, פלאש 90
עימותים קשים בהפגנת החרדיםמול הבקו"ם בבסיס תל השומר
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ההפגנה האלימה גררה תגובות במערכת הפוליטית, בה שוררת גם כך מתיחות גבוהה בכל הנוגע לחוק הגיוס. שר החינוך יואב קיש צייץ ברשת X: "יש לטפל במפירי הסדר החרדים הקיצוניים בלשכת הגיוס בכל החומרה. אסור לתת לקיצוניים, משני הצדדים, להשתלט על הצלחת גיוס חרדים לצהל. זו משימה שאנחנו כעם מחויבים לעמוד בה". יו"ר הדמוקרטים יאיר גולן תקף: "גם הבוקר יש רק מקום אחד בו מתקיימת סרבנות ממסדית מסוכנת, פריבילגית, עבריינית וחסרת מודעות עצמית - ממשלת נתניהו".

 

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב להתפרעות: "ההתפרעויות שהתרחשו הבוקר מצד הפלג הירושלמי, כנגד בחורים חרדים שבחרו להגיע ללשכת הגיוס, צריכות להיענות ביד קשה. אני מצפה שראשי המפלגות החרדיות יגנו בחריפות את ההתנהלות הזאת, שאין לה שום קשר לדרך ארץ, לעולם התורה ולערכים היהודים".

עימותים קשים בהפגנת החרדיםמול הבקו"ם בבסיס תל השומר
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מהתנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית למען השוויון בנטל, נמסר: "אנו מגנים בחריפות את ההפגנות האלימות והניסיונות לשבש את תהליך הגיוס בלשכת הגיוס בתל השומר. אנו רואים בחומרה רבה את הניסיונות של גורמים קיצוניים בחברה החרדית למנוע מצעירים חרדים למלא את חובתם החוקית והמוסרית כלפי המדינה".

ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה, הוסיף: "התפרעויות הפלגים הקיצוניים הן ניסיון פסול לערער את שלטון החוק ולהנציח את אי-השוויון בנטל הביטחוני. יתרה מכך, הן מהוות פגיעה חמורה בחופש הבחירה של אותם צעירים חרדים המעוניינים לשרת את המדינה".

עימותים קשים בהפגנת החרדיםמול הבקו"ם בבסיס תל השומר
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בחודש שעבר נשלחו כאלף צווי גיוס למלש"בים חרדים  בגילאי 26-18, לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את המלצת צה"ל בנושא. המהלך גרר ביקורת במערכת הביטחון, ובכירים בצבא אמרו בעקבותיו: "לא מספיק לשלוח צווים, מקיימים מאמצים לכך שבפועל אכן יתגייסו חרדים".

שליחת הצווים הראשונים וצווי הגיוס מגיעים בעקבות עבודת אגף כוח אדם בצה"ל, שמשקיע מאמצים לאתר מועמדים חרדים שקיימת סבירות גבוהה יותר לכך שאכן יתייצבו בבסיסים, ובין היתר כאלה המחזיקים ברישיון נהיגה, כבר לא לומדים במוסדות חרדים, ובדגש על בני 18 המתאימים לבצע שירות קרבי.

במסגרת ההיערכות לגיוס אלפי חרדים, בצה"ל מתכננים להקים חטיבה שתהיה מורכבת שלוחמים חרדים שתשב בגבול עם ירדן, ותהנה ממעטפת של ישיבה ורב משלה. עוד בתכנון: פלוגה חרדית שתשב בחיספין בדרום רמת הגולן, ופלוגה נוספת שתשב בג'למה שבצפון השומרון. בצבא מעוניינים להכניס לוחמים חרדים למקומות אלו על מנת להפנות כוחות סדיר, קבע ומילואים לגזרות אחרות כמו עזה, לבנון וסוריה.

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גורמים בכירים במגזר החרדי פועלים לסיכול מהלכי הגיוס שמקדמים במערכת הביטחון. מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה בחודש שעבר "לא להתייצב בלשכת הגיוס ולא להיענות לשום צו", והוסיפו: "בעת הזו התעצמה המלחמה נגד ה' ונגד משיחו, כשיש גורמים, בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה. חזית אחידה תעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות".

כזכור, המהלכים לגיוס יצאו לפועל בעקבות פסיקת בג"ץ מחודש יוני, במסגרתה קבעו תשעה שופטים פה אחד כי יש לגייס את החרדים לצה"ל באופן מיידי ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהם לא מתגייסים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, הגיב על כישלון מימוש צווי הגיוס לחרדים: "שליחת צווי הגיוס בצורה חפוזה, יהירה וחד צדדית - לא רק שנחלה כשלון מהדהד, אלא הביאה לתוצאה הפוכה. בג"ץ ומשרד הביטחון פעלו בשיטת 'שגר ושכח', והרי לכם התוצאה. עכשיו כולם מבינים שיש רק דרך אחת להביא לתיקון היסטורי, כזה שיאחה את החברה ויכניס כח לוחם הכרחי לצה"ל.רק חוק גיוס שנעשה בצורה שקולה, אחראית ויסודית יביא לגיוס חרדים. כל גימיק אחר - דינו להצטרף ל-76 שנות כישלון".