לקראת "ליל הביזה": מפגינים עוכבו מחוץ לכנסת, נאום ברקת שובש

מובילי "המחאה נגד הדיקטטורה" מתכננים הערב הפגנה שתחל מחוץ לכנסת, מוחים שניסו לחסום את הכניסה למליאה עוכבו לחקירה. בת"א הפריעו מפגינים לנאומו של שר הכלכלה בכנס בינלאומי, כאשר הניפו שלטים עליהם נכתב "דמוקרטיה" וצעקו "בושה"

זמן צפייה: 00:21

לקראת "ליל הביזה" שמתכננים מובילי "המחאה נגד הדיקטטורה", שבעה מפגינים שמחו הבוקר (שלישי) בסמוך לכנסת עוכבו לחקירה על ידי המשטרה, לאחר שהפרו את הסדר תוך שימוש באמצעי פירטוכניקה. לטענת המשטרה, המוחים השליכו שני רימוני עשן וחסמו את הכניסה לרחוב קפלן בירושלים מכיוון רחוב רופין.

מוקדם יותר הבוקר שיבשו מפגינים את נאומו של שר הכלכלה ניר ברקת בכנס בינלאומי שנערך בתל אביב, כאשר הניפו שלטים עליהם נכתב "דמוקרטיה", ובמהלך נאומו צעקו "בושה", "שר הביזה" ו"שר השוחד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305231320' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים משבשים את נאום השר ברקת' poster='' kid='1_pt7h4nyg' duration='57']

"ליל הביזה" יתקיים הערב בירושלים, ושיאו צפוי בהפגנה שתחל מחוץ לכנסת בסביבות השעה 19:00. ממארגני המחאה נמסר כי החל מ-15:30 יתאספו רכבים בלטרון לקראת "שיירת הביזה" שתצא על כביש 1 לירושלים בסביבות השעה 16:30. בשעה 18:00 תצא "צעדת הביזה" מגשר המיתרים אל מתחם ההפגנה מחוץ לכנסת.

בין הארגונים המובילים את המחאה: הדגלים השחורים, אחים לנשק, מחאת ההיטקיסטים, בונות אלטרנטיבה, מחאת הסטודנטים. יצירה ישראלית חופשית, מטה מאבק האקדמאים 'בלי דמוקרטיה אין אקדמיה', מטה המאבק המשותף של כלל מקצעות הבריאות.

מטעם מארגני "ליל הביזה" נמסר: "לא מדובר בתקציב מדינה, אלא בביזה המונית שתהרוס את כלכלת ישראל דורות קדימה, כך קובעים הכלכלנים הבכירים ביותר וגם מתוך משרד האוצר. בדמוקרטיה משקיעים תקציבים בציבור ובצמיחה, בדיקטטורות מחלקים כסף למקורבים לשלטון. התקציב הזה הוא שלב מתקדם בהפיכת ישראל לדיקטטורה, עלינו להתנגד לו עד חורמה".

Whatsapp Image 2023 03 27 At 1
ההפגנה מחוץ לכנסת בירושלים, מרץ 2023 | צילום: גילי יערי, פלאש 90

אתמול התייחס נשיא המדינה יצחק הרצוג לשיחות ההידברות בנוגע למהפכה המשפטית ואמר: "מדובר בתהליך שנוגע לשורש התפקוד שלנו כמדינה דמוקרטית, שהיא רב-תרבותית והיא גם מדינת לאום של העם היהודי. התהליך לוקח זמן. אף אחד לא גורר רגליים. בניגוד לכל מיני ספינים, הדיונים האלה מעמיקים מאוד. גם המנהיגים הרלוונטיים מחויבים לצורך להגיע להבנות רחבות ואנחנו עושים מאמץ גדול מאוד".

"לא תמיד הכול חייב להיות במליאה או בדיון פתוח", הוסיף הרצוג, "יש דיונים גם בחדרים סגורים בכל משא ומתן. אף אחד לא מוכר את ערכי היסוד של המדינה, אלה דיוני עומק על גבולות הגזרה בין רשויות. כך צריך להיות, כי 75 לא עסקנו במבנה חוקתי ובקביעת גבולות הגזרה של שחקנים שונים בזירה הזאת. זה לגיטימי – ובלבד שנשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הרצוג נשאל גם על אי-ההסכמות בשיחות ואמר: "זה לא משחק סכום אפס. אמרתי שיש סיכוי עוד לפני שהמשבר הגיע לשיאו. מתחייבים דיוני עומק משמעותיים. בכל מערכת יש גלגלי שיניים שפועלים. אמרתי כבר כמה פעמים שאני לא נאיבי, אני אופטימי, כי האלטרנטיבה הרבה יותר חמורה ומסוכנת. לעומת זאת, אם נגיע להבנות אפשר רק לדמיין כמה זה יחזק את המדינה וכמה זה יכול לאפשר לה להגיע לעוד 75 שנה בצורה יציבה שמאפשרת גם התפתחות חברתית נאותה.

"אני רואה יתרון עצום בכך שיש שיח ציבורי ער, הפגנות ומחאות – מכאן ומכאן. זה מקור לגאווה למדינתנו שההפגנות האלה מביאות לידי ביטוי שיח דמוקרטי עז. אני יכול להגיד שאני משוחח עם לא מעט היסטוריונים בעולם שרבים מהם רואים בכך הזדמנות ולא נקודת שפל. אולי זה הרגע וטוב שזה קורה עכשיו ולא עוד 30 שנה. אני נגד לחלק ציונים לקבוצות שונות. אני בעד לשבת ולהגיד לכולם שכל אחד יביא את מקורות החוזקה שלו לשולחן. הדמוקרטיה בריאה, ומערכת המשפט עצמאית ובלתי-תלויה".