צפירה בת שתי דקות – וטקסי זיכרון: מדינת ישראל מרכינה ראש

ב-11:00 תישמע צפירת דומייה. מיד אחריה ייערך טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. ב-52 בתי העלמין ברחבי הארץ יתקיימו טקסי זיכרון וב-13:00 יחל בהר הרצל טקס האזכרה לחללי פעולות האיבה. גנץ בטקס הקראת שמות החללים: "חובתנו לחבק את המשפחות השכולות - ולקבל באהבה גם את הביקורת שלהן"

זמן צפייה: 01:53

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה תשפ"ב: הבוקר (רביעי) ב-11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות ולאחריה ייערך טקס האזכרה המלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל. הטקס יתקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי.

במקביל, יתקיימו ב-52 בתי העלמין ברחבי הארץ טקסי הזיכרון. ב-13:00 ייערך בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה. ב-20:00 יסתיימו אירועי יום הזיכרון ויחלו אירועי יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל בטקס הדלקת המשואות.

לפי משרד הביטחון, מיום הזיכרון הקודם ועד היום נוספו 56 חללים למניין הנופלים, בנוסף ל-84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל, ומניין החללים הכולל עומד על 24,068 חללים מאז ראשית הציונות, שנת 1860.

הבוקר נערך טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל. שר הביטחון בני גנץ אמר: "יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות לשים בצד את המחלוקות הקשורות לשכול וליום הזיכרון ופשוט לחבק ולזכור את הנופלים. החברה הישראלית ראויה לנושא אחד שכולנו נתייחס אליו ביראת קודש".

בני גנץ בטקס הקראת שמות החללים
בני גנץ בטקס הקראת שמות החללים | צילום: צילום: אלעד מלכה

"המחיר העצום ששילמו המשפחות השכולות והחברה הישראלית כולה", הוסיף גנץ, "הוא גם המנוע שלנו להוסיף לחיות, לעשות טוב, לתקן – להתכנס ביחד, לשמר את הרעות והערבות ההדדית. לשמור על האחדות הבסיסית שלנו כחברה. הזיכרון והשכול הם נושאים שנמצאים בלב ליבה של ההוויה הישראלית, ועלינו לשמור עליהם מכל משמר ומעל לכל ויכוח. החברה הישראלית ראויה לנושא אחד שכולנו מתייחסים אליו ביראת קודש לאורך כל השנה, וראויה ליום הזה שבו נזכור את כולם, נכבד את זכרם, ונשמור על אחדותנו וחוסננו החברתי".

עוד אמר שר הביטחון: "הראשונים שהאחריות לכך חלה עליהם היא אנחנו - מנהיגי הציבור, שצריכים לשים בצד את המחלוקות ופשוט לחבק ולזכור את הנופלים ומורשתם. בני המשפחות השכולות ראויים לכך, ועלינו החובה לחבק אותם בכל דרך שיבחרו, ולקבל באהבה גם את הביקורת שלהם. כי הם אלו ששילמו את מחיר תקומתנו וקיומנו. נחבק אותם אל ליבנו, וכך גם נשמור על החברה הישראלית, על המורשת, על הזיכרון ועל האחדות".

משפחות שכולות וחיילים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
משפחות שכולות וחיילים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. ארכיון | צילום: רויטרס

בית העלמין הצבאי בהר הרצל ביום הזיכרון
ארכיון | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0305222140' autoplay='0' credit='' desc='נאום הנשיא יצחק הרצוג, אמש' poster='' kid='1_y4brqlw1' duration='751']

הרצוג: "בנינו ובנותינו לחמו יחד ולא שאלו מי ימין ומי שמאל"

אמש, בתום צפירה בת דקה שנשמעה ב-20:00, התקיימה העצרת הממלכתית בכותל המערבי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל אביב כוכבי. "בנינו ובנותינו לחמו יחד ולא שאלו מי ימין ומי שמאל", אמר הנשיא בנאומו.

נאום נשיא המדינה פתח את הטקס, מיד לאחר תפילת יזכור: "הצפירה שפילחה את חלל חיינו היא הרגע הטהור ביותר בלוח השנה הישראלי. רגע של קריעת אבל גדולה ומרה. רגע שהוא תמציתו של השבוע הזה, התמצית של מדינת ישראל - מהיגון העמוק ביותר, לנס העצמאות והתקומה".

בהמשך, פנה הרצוג למשפחות השכולות: "המפגשים עמכן, במיוחד בחודשים האחרונים, חקוקים על לוח ליבי. רבות מדי המשפחות אשר השכול דפק על דלת ביתם והפך את עולמם לנצח, ונחמה אין. שיברון הלב איננו רק על מי שהיו, אלא על מי שהם כבר לא יוכלו להיות. על חסרונם הנוכח כל כך, בכל יום בשנה. לא רק ביום הזיכרון".

בהתייחסו לנופלים ולנופלות, אמר הרצוג: "בנינו ובנותינו לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו ולא שאלו אותם מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל". עוד הוסיף הרצוג: "הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-03052255' autoplay='0' credit='' desc='נאום הרמטכ"ל אביב כוכבי, אמש' poster='' kid='1_g4rgp5t9' duration='726']

אחרי הנשיא עלה הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לנאום. בפתח הדברים אמר: "ארץ ישראל המובטחת הפכה למדינה מפותחת ועתירת הישגים, אבל נותרה מוקפת איומים ואתגרים. זו מציאות אשר קוראת לכל נער ונערה לעשות מעשה, ובתורם, עם חינוך וגיבוי מההורים והמחנכים, להתייצב ולקחת חלק בהגנת המדינה והאזרחים".

חיילת בבית עלמין צבאי
ארכיון | צילום: רויטרס

לאחר מכן, פנה כוכבי למשפחות השכולות ואמר: "גידלתם את ילדיכם, הם התבגרו, שמעו בתורם את הקריאה ויצאו למשימה, התאמצו, הגנו ותקפו, ומילאו שורה של תפקידים אשר סייעו בלחימה". עוד הוסיף הרמטכ"ל: "רובן המכריע של המשפחות במדינת ישראל המתינו לילדיהן בירידה מההר, אך אתן חיכיתן לשווא. הם לא יחזרו, אבל בזכותם חזרו רבים, בזכותם ניצלו חייהם של עשרות אלפי אזרחים, וחלק גדול מהביטחון ומהישגי המדינה הוא בזכותם". לבסוף הוסיף לומר למשפחות: "הכאב שלכן קשה מנשוא, והיגון מעיק ומסתעף בגוף ובנפש הוא נוכח ולא נח לרגע, ובאכזריות מתגבר

כמו כן, התייחס כוכבי לאתגרים ולאיומים הביטחוניים שצה"ל מתמודד אתם כעת: "אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב. חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר ונלחמים". בהקשר זו הוסיף הרמטכ"ל: "סיכול הטרור נמשך מדי שבוע, ויחידות צה"ל מגנות על אזרחי המדינה בכבישים ובצמתים באיו"ש ולאורך הגבולות. צה"ל מרתיע, יוזם ותוקף, יוצא מגבולות המדינה כדי להכות את האויב באוויר, בים וביבשה, בכל רחבי המזרח התיכון, ויוצא מגדרו כדי לממש את עקרון ההגנה העצמית".

"הנני הוא היסוד הערכי של צה"ל, צבא העם, שבלעדיו אין קיום לעם, ולכן הכרחי שישרתו בו תמיד, בחובה ובקבע, הטובים שבעם", התייחס כוכבי למשרתים ולמועמדים לשירות צבאי. "אנו עושים הכל כדי להרחיק את המאכלת מאזרחים ומחיילים כאחד: רוכשים אמצעי לחימה מתקדמים, מפתחים שיטות פעולה חדשניות, ולעולם מפעילים את הכוח באחריות ובשיקול דעת, כאשר באותו הזמן ובשם הביטחון - חובתנו לפעול בהחלטיות ולהילחם".

את אירועי יום הזיכרון פתח ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה של ארגון יד לבנים בבית יד לבנים בירושלים. בנט החל את דבריו בסיפור שירותו בלבנון, ובהמשך התייחס לחשיבות זיכרון הנופלים לחיים בישראל כיום. "העם שלנו נושא על גופו את צלקות גן הפלגנות של אבותינו", אמר ראש הממשלה בטקס.