בנט בטקס האזכרה ביד לבנים: "העם שלנו נושא על גופו את צלקות גן הפלגנות"

רה"מ בנט נאם בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל של הארגון בבית יד לבנים בירושלים, ופתח את דבריו על תקופת שירותו שלבנון ועל חבריו לקרב שנפלו בעת שהגנו על המדינה. בהמשך, דיבר בנט על "ההזדמנות השלישית" שניתנה למדינת ישראל להיות יהודית וריבונית: "לעולם לא נשנא איש את אחיו - זו חובתנו כלפי הנופלים"

ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל ביד לבנים בירושלים
ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל ביד לבנים בירושלים | צילום: לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט פתח היום (שלישי) את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בטקס האזכרה של ארגון יד לבנים בבית יד לבנים בירושלים. בנט החל את דבריו בסיפור שירותו בלבנון, ובהמשך התייחס לחשיבות זיכרון הנופלים לחיים בישראל כיום.

"כל פעם שנכנסנו ללבנון ידענו בדיוק למען מי אנחנו נלחמים", אמר בהתחלה בנט והוסיף: "היינו קבוצה לא גדולה של לוחמים ומפקדים. גם אני, כמפקד פלוגה במגלן, נמניתי על אותה קבוצת חיילים. למלחמה הזאת, היומיומית, לא היה שם, אבל היה מחיר. טובי בנינו וחברינו שנפלו. לכל אחד מהנופלים היה שם, ומאחורי השם עולם ומלואו".

בהמשך, סיפר בנט על חבריו שנפלו בקרב, בהם איתן בלחסן, שפיקד על סיירת הצנחנים בפעולה בלבנון: "הוא היה אדם יפה תואר, ותמיד היה נראה שהוא מצליח לעשות הכל באופן מושלם. מבחינתי, איתן לא היה מושבניק, או מרוקאי או טוניסאי, הוא היה לוחם. והוא היה אחי".

כמו כן, דיבר בנט על כור ההיתוך שפגש בצבא: "זו היתה מציאות חיינו אז. בכל כמה שבועות היינו שומעים על עוד היתקלות עם הרוגים", תיאר בנט והוסיף: "היינו בלבנון, כולנו יחד. קיבוצניקים עם עירוניים, חילוניים עם דתיים, באר שבעיים עם תל אביבים, ימנים עם שמאלנים. יהודים עם שאינם יהודים. החיבור בין כולנו היה טבעי, משהו שבכלל לא צריך לדבר עליו. יחד יצאנו לתוך החושך המצמית בתנועה רגלית למבצע. כל אחד סיכן את חייו למען האחר. היינו אחים".

עוד מדבריו של ראש הממשלה: "אינני יכול לדבר בשמם, אך אני מאמין שלו יכלו, היו מבקשים מאתנו: תמשיכו לחיות יחד. אל תתנו למחלוקות לקרוע אתכם מפנים". "לצערי, העם שלנו נושא על גופו את צלקות גן הפלגנות של אבותינו" הוסיף לומר בנט, "מדינת ישראל שלנו היא הפעם השלישית שיש כאן מדינה יהודית ריבונית בארץ ישראל".

זאת ועוד, אמר בנט: "לא תהיה הזדמנות נוספת. אנחנו עכשיו בעשור השמיני של המדינה, העשור שמעולם עוד לא צלחנו כאומה מאוחדת. ניתנה לנו הזדמנות לתקן את חטא שנאת האחים של אבותינו ולהיגמל מיצר הפלגנות שהחריב את עמנו". עוד קרא בנט: "בואו נפיג את החרדות אחד מן האחר. נתמודד עם הטיעון, ולא עם הטוען. נקשיב באמת. נתווכח זה עם זה, אך לעולם, לעולם לא נשנא איש את אחיו. מעל לכל נזכור שאנחנו משפחה אחת, זו חובתנו כלפי הנופלים".

בסוף דבריו, אמר בנט: "בכל יום אני חושב על חבריי, על אחיי לנשק שנפלו. אני חושב עליהם הרבה, לא רק ביום הזכרון. לפעמים, בתוך רגע יפה - בת מצווה לבת של חבר, טיול בהרי יהודה, בזמן נסיעה כשברדיו מתנגן שיר מפעם, עולה בי דמותם של אלה שהיו חלק ממני, חברים כאחים לי, שלא יחזרו. ביום זה כולנו מחבקים את המשפחות אשר איבדו את היקר להם מכל".