המפכ"ל על הטענות לריגול: "אם הייתה חריגה - נפעל לשפר ולתקן"

רב-ניצב קובי שבתאי התייחס לפרסומים הנוספים בעיתון כלכליסט לפיהם המשטרה השתמשה בתוכנת רוגלה של NSO במטרה לאסוף מודיעין על אזרחים, ואמר כי "האמצעים הטכנולוגיים בהם עושה שימוש המשטרה הם גורם ראשון במעלה בסיכול ומניעת פשיעה חמורה"

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי התייחס הבוקר (חמישי) לתחקיר עיתון כלכליסט שחשף כיצד המשטרה משתשמת בתוכנת הרוגלה "פגסוס" של חברת NSO לצורך איסוף מודיעים על אזרחים, ואמר כי "לאחר בדיקה פנימית קפדנית - לא עלה כל ממצא המלמד על חריגה לכאורה מהוראות הדין".

עוד אמר רב-ניצב שבתאי: "אם וככל שיתברר כי היו מקרים נקודתיים בהם היתה חריגה מנהלים - המשטרה בראשותי תפעל לשיפור ולתיקון, וזאת בשקיפות מלאה ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים".

לכתבות נוספות הקשורות ל-NSO >>

לא רק בישראל: כך פעלה תוכנת הרוגלה "פגסוס" בגאנה שבאפריקה

המשטרה, התוכנה והריגול אחר אזרחים: "ברגע שחדרו לטלפון – הסיפור נגמר"

המפכ"ל מכחיש הטענות לריגול: "הכול נעשה עם אישורים"

בהיעדר רגולציה: כך השתמשה המשטרה בתוכנת NSO כדי לאסוף מודיעין על אזרחים

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר | צילום: שאטרסטוק

כמו כן, פנה המפכ"ל בדבריו לעיתון "כלכליסט" וקרא לו להעביר לידי המשטרה "פרטים קונקרטיים אשר יאפשרו לבדוק את האירועים הנטענים". לצד זאת, הנחה שבתאי להמשיך ולהעמיק את בדיקת המשטרה של אירועים מלפני שנים בהן טרם כיהן בתפקיד המפכ"ל - וזאת בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה.

כזכור, מוקדם יותר השבוע פורסם תחקיר של העיתונאי תומר גנון, לפיו משטרת ישראל הורתה לבצע מעקבים אחר אזרחים שאינם חשודים או עבריינים באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO, וזאת ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט.

בין היתר, מהתחקיר עלה כי המשטרה פרצה באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO לטלפון נייד של ראש עיר מכהן במטרה לחפש ראיות לשוחד, וזאת עוד בשלב החקירה הסמויה. בנוסף, פרצה המשטרה לטלפון של ראש עיר מכהן נוסף כדי למצוא התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן, אלא שהתיק לא הבשיל לכתב אישום ולראש העיר כנראה אין מושג שתוכן ההתכתבויות שלו נחשף למשטרה.

בתגובה לתחקיר מסרה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה: "ההתנהלות המתוארת מסוכנת לאזרחי ישראל ומסוכנת לדמוקרטיה הישראלית. אפעל מתוך הממשלה כדי שנגיע לחקר האמת. אם הטענות שעלו נכונות יהיו מי שיצטרכו לתת את הדין. איך יתכן שבישראל הדמוקרטית הגענו למצב של פגיעה כה חמורה בזכויות אזרח".