בהיעדר רגולציה: כך השתמשה המשטרה בתוכנת NSO כדי לאסוף מודיעין על אזרחים

תחקיר של העיתונאי תומר גנון שפורסם בכלכליסט חושף כיצד המשטרה עשתה שימוש בתוכנת הריגול פגסוס כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים, בהם ראשי מחאת הדגלים השחורים וראש עיר מכהן. המשטרה בתגובה: "הפעילות בתחום נמצאת תחת פיקוח ע"י היועמ"ש וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים". השר בר-לב: "אין חדירה ללא אישור שופט"

זמן צפייה: 05:03

משטרת ישראל הורתה לבצע מעקבים אחר אזרחים שאינם חשודים או עבריינים באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO, וזאת ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט - כך פרסם הבוקר (שלישי) העיתונאי תומר גנון ועיתון כלכליסט. את הפריצות לטלפונים ביצעו אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" הסודית של המשטרה.

עוד עולה מהתחקיר של העיתון הכלכלי כי המשטרה, באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת הטכנולוגיה NSO, פרצה לטלפונים של ראשי מחאת הדגלים השחורים על ידי כך ששתלה את התוכנה בניידם שלהם ולמעשה השתלטה על המכשירים והאזינה לכל שיחותיהם והתכתבויותיהם.

משטרת ישראל
משטרת ישראל | צילום: חדשות 13

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הגיב לפרסום מהבוקר לגבי השימוש בתוכנת "פגסוס" על ידי המשטרה: "אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה".

בין היתר, מהתחקיר עולה כי המשטרה פרצה באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO לטלפון נייד של ראש עיר מכהן במטרה לחפש ראיות לשוחד, וזאת עוד בשלב החקירה הסמויה. בנוסף, פרצה המשטרה לטלפון של ראש עיר מכהן נוסף כדי למצוא התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן, אלא שהתיק לא הבשיל לכתב אישום ולראש העיר כנראה אין מושג שתוכן ההתכתבויות שלו נחשף למשטרה.

Dxinth
השר עמר בר לב והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה/ נועם מוסקוביץ דוברות הכנסת

כמו כן, על פי התחקיר של כלכליסט, המשטרה ביצעה שימוש בתוכנת הרוגלה "פגסוס" גם כדי לבצע "פישינג" - כלומר ניסיון לדוג מידע מנייד של יעד מודיעיני, בלי לדעת מראש שבהכרח אותו יעד ביצע עבירה. בין היתר, תוכנת פגסוס הושתלה בנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות. במקרה אחר, נעשה על ידי המשטרה שימוש בכלי הריגול בשלב החקירה הסמויה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, במקרה הזה בנימוק של חשד לעבירות מרמה. במקרים אחרים הרוגלה של NSO נשתלה בטלפונים של אזרחים כדי למצוא ולאסוף חומרים ומידע שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות, אלא פשוט כדי שבהמשך החומרים הללו ישמשו את החוקרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים.

בעיתון כלכליסט נכתב בסוף התחקיר: "בכל המקרים שהוזכרו בכתבה, ובמקרים נוספים, השימוש בפגסוס נעשה תוך הפעלת שיקול דעת של בכירי המשטרה בלבד. המשמעות היא שבאמצעות פגסוס, המשטרה יכולה כיום למעשה לפרוץ ללא פנייה לבית משפט, ללא צווי חיפוש או חדירה, וללא פיקוח, לכל מכשיר סלולרי. גם לשלכם".

תוכנות ריגול בטלפון הנייד
טלפון סלולרי | צילום: החדשות 13

תגובת חברת NSO: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

תגובת משטרת ישראל: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס".

תגובת הדגלים השחורים על חשיפת כלכליסט: "תפקידה של משטרה בדמוקרטיה הוא להגן על האזרחים ולשמור על הדמוקרטיה - אם הפרסום יתברר כנכון הרי שמשטרת ישראל בתקופת אוחנה כשר לביטחון הפנים ונתניהו כראש ממשלה הפכה לגוף שרודף אזרחים ואזרחיות שמביעים מחאה דמוקרטית. אנו קוראים לשר בר-לב להורות למשטרה לפרסם ובמיידית את שמותיהם של האזרחים ‏והאזרחיות אחריהם ריגלו אנו מצפים מחברי הכנסת לפעול לגילוי האמת"

כזכור, בחודש שעבר שיגרו חברי סנאט וקונגרס אמריקנים מכתב ובו דרשו ממשרד האוצר של ארצות הברית להטיל סנקציות על NSO ושלוש חברות נוספות בתחום, מכיוון שלדבריהם חברות אלו עזרו להפרת זכויות אדם במשטרים טוטליטריים. במכתב הם דרשו גם סנקציות על בכירים בחברה, על ידי הקפאת חשבונות בנק ואיסור כניסה לארה"ב.