מחוקקים אמריקנים נגד NSO: "אפשרה פגיעה בזכויות אדם"

18 חברי קונגרס וסנאט שלחו מכתב למשרד האוצר של ארה"ב בדרישה להטיל סנקציות על חברת הסייבר הישראלית. בין היתר, הם דורשים לאסור על בכירי החברה כניסה למדינה ולהקפיא את חשבונות הבנק שלהם. "היוו תשתית לרצח והיעלמויות"

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

18 חברי סנאט וקונגרס אמריקנים שיגרו אתמול (שלישי) מכתב ובו דרשו ממשרד האוצר של ארצות הברית להטיל סנקציות על חברת הסייבר הישראלית NSO ושלוש חברות נוספות בתחום. הדרישה, לדבריהם, היא כיוון שחברות אלו עזרו להפרת זכויות אדם במשטרים טוטליטריים.

המכתב דורש גם סנקציות על בכירים בחברה על ידי הקפאת חשבונות בנק ואיסור כניסה לארצות הברית. נבחרי הציבור כתבו כי החברות האלו נשענות על השקעות ובנקים אמריקניים וכי "כדי להעניש אותם באופן משמעותי ולשלוח מסר ברור לחברות הסייבר, על הממשלה להטיל סנקציות כלכליות".

Nso
Nso | צילום: עיבוד תמונה - 13 אונליין

לפי המכתב, החברות האלו מהוות "תשתית להיעלמויות, עינויים ורצח של פעילי זכויות אדם ואקטיביסטים". הסנאטור רון ויידן מאורגון אמר כי החברות "מכרו את שירותיהן למשטרים טוטליטריים בעלי מוניטין ארוך של הפרת זכויות אדם והעניקו יכולות ריגול נרחובת לרודנים".

כזכור, ביום שני דיווחה  סוכנות הידיעות "בלומברג" כי NSO שוקלת אפשרות לפיה תשבית לחלוטין את תוכנת הריגול "פגסוס", בשמה היא ידועה, ואף תציע עצמה למכירה. גורמים בחברה אמרו כי החלו שיחות עם מספר קרנות השקעות וקונים פוטנציאליים.

סייבר
סייבר | צילום: fottolia

שתי קרנות אמריקניות הביעו עניין ברכישת החברה והשבתת "פגסוס". לפי הדיווח, אם יושג הסכם, הקרנות יזרימו 200 מיליון דולר אל החברה ויהפכו אותה לחברה המתמחה בהגנה בלבד מפני מתקפות סייבר וריגול עוין. לפי אחד הגורמים, נשקלת השקעה בתחום הרחפנים של החברה. מהחברה לא נמסרה תגובה לדיווח.

כזכור, החברה הסתבכה לאחרונה במספר שערוריות, החל מתחקיר של גופי תקשורת בינלאומיים שחשף כי החברה מכרה טכנולוגיות ריגול למשטרים דיקטטורים בעולם, ואף נמצאו שאריות של תוכנת "פגסוס" בטלפונים של עובדי ממשל בצרפת.

בתחילת החודש, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי על פי גורמים מחברת אפל, לפחות תשעה מכשירים סלולריים השייכים לעובדי מחלקת המדינה של ארצות הברית נפרצו באמצעות תוכנות ריגול מתוחכמות שפותחה על ידי קבוצת NSO, ולא ברור מי עומד מאחורי הפריצות. בעקבות הדיווח נכנסה החברה לרשימה השחורה של ארצות הברית, יחד עם חברת קנדירו הישראלית.