הקרב על הרכבת הקלה: המפגינים מבטיחים להמשיך עד שתופעל בשבת

אחרי 8 שנים של עבודות, הרכבת הקלה בגוש דן יצאה לדרך, כאשר כמאה אלף בני אדם נסעו בה לאורך הקו האדום. ההפגנות שהתפתחו בכמה מהתחנות התפזרו מעצמם - אך המוחים הודיעו כי לא יחדלו עד אשר הרכבת תשרת את הציבור גם בסופי השבוע

זמן צפייה: 01:57

אחרי שמונה שנים של עבודות, אתמול (שישי) זה סוף סוף קרה - הרכבת הקלה בגוש דן יצאה לדרך, כאשר כמאה אלף בני אדם נסעו בה לאורך הקו האדום, מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב-יפו עד בת ים. ההפגנות שהתפתחו בכמה מהתחנות, במחאה על כך שהרכבת לא תיסע בשבת, התפזרו מעצמן, אך המפגינים מבטיחים להמשיך במחאה עד אשר הרכבת הקלה תופעל גם בסופי השבוע - וכבר הבוקר הגיעו מפגינים למחות מול ביתה של שרת התחבורה מירי רגב.

הבוקר הראשון להפעלת הקו האדום החל אתמול בשקט יחסי, אך בהמשך גם המפגינים נגד המהפכה המשפטית החלו לעשות את דרכם לתחנות השונות במטרה למחות ולהשמיע את קולם. בתחנת אליפלט מספר מפגינים אף אזקו עצמם בתוך אחד הקרונות וסירבו להתפנות. בתגובה, המשטרה החלה לחסום את הכניסה לתחנה. מפגינים התאספו עם דגלים בתחנת אלנבי בתל אביב, ובנוסף מפגינות של תנועת "בונות אלטרנטיבה" הגיעו לתחנת ארלוזרוב. מפגינים נוספים הגיעו לתחנת קרליבך, והחלו לשיר באולם הנוסעים את השיר "כל העולם כולו גשר צר מאוד".

לאחר סיום יום הפעילות הראשון, מחברת נת"ע נמסר: "במהלך היום פקדו יותר ממאה אלף נוסעים מגוש דן ומכל רחבי הארץ את תחנות הרכבת הקלה, מבת ים ועד לפתח תקווה, ונסעו לאורך התוואי ביום ההפעלה הראשון שהוכרז כיום נסיעה בחינם. נת"ע ותבל מציינים בסיפוק רב, כי הרכבות עבדו לפי לוחות הזמנים שנקבעו, ולא נרשמו תקלות מהותיות. יחד עם זאת, לקראת השעה 16:30 הופסקה תנועת הרכבות דרומה עקב המחאה בתחנת אליפלט".

מפגינים בתחנת אלנבי
מפגינים בתחנת אלנבי | צילום: חדשות 13
מפגינים ברכבת הקלה
מפגינים ברכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים ברכבת הקלה
מפגינים ברכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים ברכבת הקלה
מפגינים ברכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים אוזקים עצמם לרכבת הקלה
מפגינים אוזקים עצמם לרכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ב-05:40 אתמול יצאה הרכבת הראשונה והנוסע הראשון אף קיבל תעודה. מנשה, תושב האזור שנסע ברכבת לראשונה, סיפר: "קודם כל אני אגיד, חיכינו לזה הרבה זמן. זה משהו אדיר, משהו לא מהעולם הזה, מודרני. אני חיכיתי הרבה זמן, אני גר באזור ליד התחנה, הרגשנו את העבודות , היה קשה אבל ברוך השם זה נגמר ושכחנו את כל הצרות".

שלמה חן, תושב תל אביב, סיפר לחדשות 13: "אני הגעתי מתל אביב לראות איך זה עובד. חיכינו לזה הרבה זמן, סופסוף זה קרה. אני זוכר שפתחו את התחנה המרכזית החדשה, הייתה נקייה להפליא זה היה יום חג והיום היא נראית אחרת. אני מקווה שפה זה לא יהיה ככה". נוסע נוסף סיפר: "וואו מרשים מאוד, ממש אירופה. אין מקום לשבת אבל זה היה צפוי".

Whatsapp Image 2023 08 18 At 0
נסיעת הבכורה של הרכבת הקלה | צילום: חדשות 13
Whatsapp Image 2023 08 18 At 1
נוסעי הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 18 At 1
מירי רגב ברכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

השרה מירי רגב סיפרה לחדשות 13: "אנחנו לא מסתירים את הבעיות. הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי היה לשאול איפה הבעיות. יש צורך בבדיקות ואנחנו בודקים את כל הסוגיות שמועלות אבל בסופו של דבר זו נסיעה ראשונה ויש התרגשות של כולם. אנחנו בודקים איך הנוסעים מתנהגים ומגיבים גם ובסך הכל זה נראה מעולה".

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "נסעתי ברכבת הקלה הבוקר וראיתי המוני אנשים נוסעים ונהנים ממערכת תחבורה מודרנית. הקו האדום הוא רק ההתחלה. בשנים הקרובות תל אביב-יפו תרושת ב-69 תחנות שיאפשרו לכל אדם לנוע ממקום למקום בתחבורה ציבורית איכותית".

רה''מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה לצד השרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' וישראל כ''ץ בחנוכת הרכבת הקלה בגוש דן
רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לצד השרים רגב, סמוטריץ' וכ''ץ בחנוכת הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: רויטרס

שלשום נערך טקס חנוכת הרכבת הקלה בפתח תקווה, בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשמסביב למתחם התאספו מפגינים ומחו גם על ההחלטה לא להפעיל את הקו האדום במהלך השבת. נתניהו התייחס למפגינים במהלך נאומו ואמר כי "כולם, גם מי שמתנגד לנו, יוכל להנות מהרכבת הקלה".