לקראת ההפגנה המרכזית במוצ"ש: אלפים המשיכו את הצעדה לירושלים

צעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית התחדשה, כאשר אלפי מפגינים הגיעו למושב שורש, שם יעבירו את הלילה. מחר ימשיכו המפגינים את דרכם לבירה, כשרגע השיא יגיע עם ההפגנה הגדולה המתוכננת - שתיערך במוצאי השבת מול משכן הכנסת

זמן צפייה: 03:49

צעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית התחדשה הבוקר (שישי), כאשר אלפי מפגינים עשו את דרכם לכיוון ירושלים אחרי שהעבירו את הלילה בקיבוץ נחשון שמועצה האזורית מטה יהודה. הצעדה, כזכור, החלה בספונטניות ביום שלישי, כאשר יצאו המוחים מתל אביב לבירה דרך פארק אריאל שרון.

בעקבות הצעדה המתוכננת לצאת היום משער הגיא לכיוון ירושלים יש צפי לשיבושים ועומסי תנועה כבדים בכביש 1 לכיוון מזרח, כאשר המוחים יצעדו על הכביש. מהמשטרה נמסר: "ציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים ולבחור בדרכים חלופיות במידת האפשר".

הצעדה לירושלים יצאה הערב מאזור אנדטרת מח"ל במסילת ציון, כאשר המוחים הגיעו לאזור המושב שורש, שם יעבירו את הלילה. מחר יגיעו המוחים להפגנה הגדולה שתיערך במוצאי השבת מול משכן הכנסת בירושלים, לאחר שיעברו את העלייה לבירה בכביש הישן לעיר. אנשי המחאה תלו מאות שלטים לאורך כביש 1 וכביש 443 המובילים לירושלים, לקראת עלייתם של מפגינים שיעשו את דרכם לבירה ביום ראשון.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307211816' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_rqrboh1x' duration='23']

הצועדים לירושלים הבוקר בקיבוץ נחשון, המהפכה המשפטית
הצועדים לירושלים הבוקר בקיבוץ נחשון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים, הבוקר ליד קיבוץ נחשון
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים, הבוקר ליד קיבוץ נחשון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אמש הפגינו אלפים בתל אביב ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ במסגרת "ליל ההתנגדות", כאשר חלק מהמוחים חסמו את נתיבי איילון והבעירו מדורות בשולי הכביש, משני צידיו של גשר השלום. המשטרה הצליחה לפנות את המוחים והפעילה מכת"זית נגד המפגינים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, אמש בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, אמש בתל אביב | צילום: רויטרס

הבוקר קרא פורום הרפואה הצבאית לקרפ"ר לשקף לרמטכ"ל, לשר הביטחון ולציבור את הקריסה הצפויה של חיל הרפואה באם יעבור חוק ביטול עילת הסבירות ללא הסכמה. כבר היום הצהירו כ-20% מהמטפלים הבכירים במילואים על אי התייצבות, ואחוזים אלה ממשיכים לעלות. "אין צבא בלי רפואה. אין צבא עם ללא דמוקרטיה", מסרו, "תא"ל פרופ' אלון גלזברג, ההיסטוריה לא תסלח לך אם לא תעשה את המעשה המוסרי. הקשב לצו מצפונך ושקף את המצב האמיתי בחייל".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

רגע לפני שהוא מסיים את ביקורו המדינה בארצות הברית, נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הלילה בכנס של הפדרציות היהודיות בניו יורק, ואמר כי החשש העיקרי בארצות הברית הוא כי החוק לביטול עילת הסבירות אינו סוף ההליך, וכי חקיקת המהפכה המשפטית תתקדם לפרקים נוספים.

"לא באתי לארצות הברית כשליח של אף אחד, אלא כשליח של מדינת ישראל", אמר הרצוג, והוסיף כי הוא עדיין מנסה להוביל להסכמות בנושא צמצום עילת הסבירות, "ברגעים אלה ממש יש מאמצים לנסות למצוא פתרון, ואני מקווה שהמנהיגים יהיו אחראים ופתוחים למצוא פתרון מוסכם בקונצנזוס רחב בנושא, כי אני מודאג מהאלטרנטיבה שמסוכנת לעם היהודי. לכן אני שב ומפציר - שבו למצוא פתרון".

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
הנשיא הרצוג נואם בקונגרס | צילום: רויטרס

הנשיא התייחס לחוסר הוודאות לגבי השלבים הבאים בחקיקה, כנושא שמתדלק את החששות בקרב האזרחים. "אני פה, אבל ליבי עם אזרחי ישראל המודאגים", אמר הרצוג, "הרבה אנשים בישראל, וגם בוושינגטון, לא מבינים איך ההליך יסתיים. אחת הדאגות היא מה תהיה התוצאה הסופית, האם הרפורמה תסתיים בעילת הסבירות, או שיהיו פרקים נוספים בהמשך. זה חלק ממקור החשש ואי הבהירות".

"העובדה שיש כל כך הרבה ההפגנות במדינה היא הוכחה לדמוקרטיה הישראלית, ויש לכבד זאת", הוסיף הנשיא, "אבל אויבנו לא צריכים להתבלבל - אם יקרה משהו חלילה תושבי ישראל יתאחדו מייד". על איומי הפסקת ההתנדבות בקרב אנשי מילואים אמר הרצוג: "אני חושב שהנושא של אי השירות ואי ההתנדבות צריך להיות מחוץ לדיון הפוליטי. אולי אני תמים אבל אני מקווה שזה ייעלם".