הפגנות נגד הממשלה ולמען החטופים ברחבי הארץ; איילון נחסם

ברקע הדחייה ביציאתו של ראש המוסד לקטר להמשך קידום המגעים לעסקה, גם הערב התקיימו הפגנות נגד הממשלה ברחבי הארץ, ובקריאה לשחרור החטופים. המוקד המרכזי, ברחוב קפלן שבתל אביב - שם נפתחה ההפגנה בדקת דומייה לזכר הנרצחים והנופלים. בירושלים צעדו כ-2,000 מפגינים מבית הנשיא לכיכר פריז: "להחזיר את כולם עכשיו"

זמן צפייה: 04:43

ברקע הדיווחים על המגעים לעסקת חטופים, והדחייה ביציאתו של ראש המוסד לקטר - גם הערב (שבת) מתקיימות ברחבי הארץ הפגנות נגד הממשלה ולמען השבת החטופים. המוקד המרכזי - ברחוב קפלן שבתל אביב. מחאות התקיימו גם בחיפה ובקיסריה, והמשטרה נערכה בכוחות גדולים. ההפגנה בקפלן נפתחה בדקת דומייה לזכר הנרצחים והנופלים. חלק מהמפגינים חסם את נתיבי איילון - ופוזר על-ידי המשטרה. בירושלים נעצרו שני מוחים. חלק מהמפגינים התיישב על כביש וחסם את התנועה.

הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כמו כן, כ-2,000 מפגינים צעדו מבית הנשיא בירושלים לעבר כיכר פריז, סמוך למאהל משפחות החטופים בבלפור, בדרישה לחתימת הסכם מיידי להחזרת החטופים והחטופות. בעצרת,בהובלת בני משפחות חטופים, נשאו דברים יבגניה קוזלוב וג'ניפר מסטר - אמו וחברתו של אנדריי קוזלוב, שנחטף ממסיבת "נובה"; מאי פרי אלביני, נכדו של חיים פרי, שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז, ואל"מ במיל' טליה לנקרי.

"הממשלה חייבת להחזיר את כל החטופים, להחזיר את האמון בה ולהחזיר לאזרחים את תחושת הביטחון:", אמרה יבגניה קוזלוב. "היא חייבת לתקן את הטעות הנוראית שעשתה ב-7 באוקטובר. כל אדם חייב להיות בטוח שהמדינה תגן עליו כי המדינה קיימת למען אזרחיה ולא האזרחים למען המדינה. אנדריי הוא האהבה שלי, האושר שלי, הגאווה שלי. אני רוצה שבני יחזור חי ובריא. אני רוצה שהוא יחזור היום - שהוא יחזור עכשיו״.

בסוף ההפגנה, עשרות פעילים ובני משפחות חסמו את כיכר פריז, וקראו, בין היתר, "לא מתפנים עד שהם חוזרים" ו-"ואין שגרה עד שיש עסקה" המשטרה פינתה את המפגינים באלימות ועצרה שלושה פעילים שנלקחו לתחנת מוריה.

הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בהמשך למשא ומתן על שחרור החטופים, תשובת חמאס התקבלה אתמול והיא כוללת הצעה לשני שלבים של עסקה, בה דרישה לשחרור של עד 1,000 מחבלים - וקביעת תאריך לנסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה. בשלב הראשון ישוחררו 40 חטופים: 7 אזרחיות, 15 מבוגרים, 13 צעירים חולים ו-15 חיילות - אשר תמורתן דורש חמאס שחרור של 100 רוצחים ו-50 מחבלים שלא רצחו, אך מרצים מאסרי עולם.

בתוך כך, גורם מדיני מסר לחדשות 13 כי "חמאס הגזים בכל פרמטר אפשרי בדרישותיו", כשעל פי חלקן, הארגון דורש את החזרת כלל האזרחים לצפון רצועת עזה - אך צה"ל דורש החזרה מוגבלת של נשים וילדים בלבד. כמו כן, חמאס דורש לקבוע תאריך מוסכם לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת המלחמה לצמיתות - אך לא מתנה את קיום השלב הראשון בכך. בשלב השני, חמאס דורש שחרור של כל האסירים הפלסטיניים מבתי הכלא בישראל, בתמורה לשחרור של כל החטופים הישראלים שנותרו בשבי בעזה.