ישראל העבירה לארה"ב תשובה מעודכנת על העסקה; חמאס מתבצר

ישראל העבירה תשובה מעודכנת לממשל ביידן בנוגע לעסקה, שעות לפני יציאת המשלחת לרומא - וכשחמאס מתבצר בעמדתו. משפחות חטופים הפגינו בת"א. עינב צנגאוקר: "אם לא תהיה עסקה בימים הקרובים - אני לא יודעת אם אראה את מתן בחיים"

זמן צפייה: 02:43

"נגמרו התירוצים! החטופים לא רק סובלים - הם גם מתים": הערב (שבת) התקיימה עצרת בתמיכה במאבק להשבת החטופים משבי חמאס בעזה, ברקע יציאתה הצפויה של משלחת המשא ומתן מחר לרומא. במקביל, דיווחים על כך שישראל העבירה לארה"ב תשובה מעודכנת להצעה לעסקה. בינתיים, ישראל העבירה תשובה לממשל ביידן תשובה מעודכנת על עסקת חטופים. חמאס, לפי שעה, מתבצר בעמדתו ולא מסכים לתנאים חדשים. במהדורת השבת פורסם כי היא כוללת יצירת מנגנון שימנע מעבר חמושים לצפון הרצועה, דרישה להמשך נוכחות בנקודות מסוימות בציר פילדלפי, קבלת רשימת החטופים החיים לפני ביצוע העסקה וגירוש רוצחים למדינות אחרות ולא לשטחים.

עינב צנגאוקר אמרה בהצהרת המשפחות בת"א: "אם לא תהיה עסקה בימים הקרובים - אני לא יודעת אם אראה את מתן בחיים. נתניהו, אתה עושה סיכול ממוקד לעסקה ומביא לרצח החטופים". מרב סבירססקי, שגופת אחיה איתי מוחזקת בשבי חמאס: "נתניהו מבצע סיכול ממוקד בעסקאות. את אחי היה אפשר להציל". שי מוזס, אחיינו של החטוף גדי מוזס: "אנו קוראים לראשי מערכת הביטחון - סיימתם את תפקידכם ההיסטורי אם לא תהיה עסקה בימים הקרובים. צאו לציבור בשמכם ובקולכם וספרו את האמת. חשפו את מהלכי נתניהו לטרפוד העסקה". מישל אילוז, שבנו גיא נחטף ומת בשבי, אמר: "נתניהו, יש עוד חטופים שאפשר להציל. הם זועקים מהמנהרות. העם רוצה אותם בבית, כאן ועכשיו. לא תהיה לנו תקומה אם לא נחזיר אותה".

מיה גורן, רס"ר במיל' אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס, סמל קיריל ברודסקי ורס"ם במיל' רביד אריה כץ
מיה גורן, רס"ר במיל' אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס, סמל קיריל ברודסקי ורס"ם במיל' רביד אריה כץ
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

את העצרת בתל אביב הנחה השחקן צחי הלוי, ועינב צנגאוקר נשאה דברים, כמו גם גל גורן - בנה של מיה גורן, שגופתה חולצה השבוע במבצע צבאי - ומיה אחימס, אחותו של תומר שגופתו חולצה גם היא.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, ברקע הדיווחים שלפיהם חמאס דחה את התנאים החדשים שישראל הוסיפה למתווה, הפנו אמש גורמים בכירים בישראל אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה עם חדשות 13 הם תקפו ואמרו כי "בשבוע הבא יחלוף חודש מאז שחמאס ויתר על הדרישה לסיים את המלחמה. במהלך החודש הזה ישראל לא התקדמה במו"מ ולא נפתח מו"מ אמיתי. יש כאן חיים של עשרות חטופים שעלולים להתפספס באשמת נתניהו". הדברים מגיעים ברקע הפרסום במהדורה המרכזית שלשום שלפיהם ישראל דורשת לקבל מחמאס רשימה של שמות החטופים שנמצאים בחיים, בטרם חתימה על עסקה.

בימים האחרונים ישראל העבירה לקטר ולמצרים רשימה של חטופים, שמבחינתה נמצאים תחת הקטגוריה ההומניטרית. בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 כי לפחות 30 מבין השמות שנמסרו נמצאים בחיים. אצל המתווכות, כמו גם בממשל האמריקני, דנים בינתיים על מתווה שמאפשר לחמאס להעביר את רשמית החטופים במהלך השבוע הראשון בו תצא לפועל העסקה, ולא מבעוד מועד - דבר שלו ישראל מתנגדת.