חרדים פרצו לבסיס תל השומר; צה"ל: "למצות את הדין עם הפורעים"

חרדים קיצונים מהפלג הירושלמי התגודדו מחוץ לבסיס ומחו על הזימון לצו ראשון. במקום התפתחתו עימותים קשים וחלק מהמפגינים פרץ את גדרות הבסיס. צה"ל: "פריצה לבסיסים - עבירה חמורה ובניגוד לחוק. יש למצות את הדין עם הפורעים. גיוס חרדים הוא צורך מבצעי הכרחי ומתקיים בהתאם לחוק ואנחנו נחושים להמשיך ולקדם אותו"

זמן צפייה: 01:45

עשרות חרדים קיצונים מהפלג הירושלמי התפרעו היום (שלישי) בבסיס הגיוס בתל השומר במחאה על הזימונים לצווים ראשונים של חרדים. חלקם טיפס על הגדרות ונכנס לבסיס. בצה"ל אמרו כי "עשרות מפגינים ניסו לפרוץ לבסיס תל השומר במהלך הפגנות שנערכו מחוץ לבסיס, וחדרו לאנדרטת חיל השלישות הסמוכה לגדר הבסיס. כוחות משטרה ומג"ב פינו את הפורצים. בתוך כך, הערב הודיע צה"ל כי כ-900 חרדים זומנו לצו ראשון - אך רק 48 הגיעו.

בצה"ל אמרו כי "ביומיים האחרונים, 48 מיועדים לשירות ביטחון מהמגזר החרדי הגיעו לביצוע צו ראשון ותהליכי קליטה ומיון. אל ימי המיון האלו זומנו כ-900 מלש"בים מהמגזר החרדי. לקראת תהליך זה, לשכת הגיוס ביצעה התאמות שמאפשרות ביצוע תהליכי מיון באופן מותאם לאורח החיים החרדי, ביניהם הרחבת הסגל הממיין והסגל הרפואי המגדרי. בנוסף, לראשונה צה"ל קיים מבחני דפ״ר וראיונות מותאמים לחברה החרדית. שני ימי המיון הראשוניים התקיימו בבסיס תל השומר ובהמשך מתוכננים להתקיים ימים דומים בלשכות גיוס נוספות שיעברו את ההתאמות הנדרשות. צה"ל הינו צבא העם המגייס לשורותיו מכורח חוק. גיוס החרדים הוא צורך מבצעי ומשימה לאומית".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2408061632' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='תיעוד: המהומות בתל השומר' poster='' kid='1_54lm702v' duration='50']

על הפריצה לבסיס תל השומר אמרו בצה"ל כי "פריצה לבסיסי צה"ל היא עבירה חמורה ובניגוד לחוק. צה״ל מגנה את ההתנהגות האלימה, ועומד על כך שיש למצות את הדין עם הפורעים. גיוס חרדים הוא צורך מבצעי הכרחי ומתקיים בהתאם לחוק ואנחנו נחושים להמשיך ולקדם אותו".

גם אתמול הפגינו עשרות חרדים קיצונים מול הבקו"ם במחאה על גיוסם המתוכנן של מאות חרדים, כשבחודש שעבר נשלחו כאלף צווי גיוס למלש"בים חרדים  בגילאי 26-18, לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את המלצת צה"ל בנושא. המהלך גרר ביקורת במערכת הביטחון, ובכירים בצבא אמרו בעקבותיו: "לא מספיק לשלוח צווים, מקיימים מאמצים לכך שבפועל אכן יתגייסו חרדים".

שליחת הצווים הראשונים וצווי הגיוס באה בעקבות עבודת אגף כוח אדם בצה"ל, שמשקיע מאמצים לאתר מועמדים חרדים שקיימת סבירות גבוהה יותר לכך שאכן יתייצבו בבסיסים, ובין היתר כאלה המחזיקים ברישיון נהיגה, כבר לא לומדים במוסדות חרדים, ובדגש על בני 18 המתאימים לבצע שירות קרבי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408061437' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בין חרדים קיצונים לכוחות הביטחון' poster='' kid='1_b18i99ht' duration='55']

במסגרת ההיערכות לגיוס אלפי חרדים, בצה"ל מתכננים להקים חטיבה שתהיה מורכבת שלוחמים חרדים שתשב בגבול עם ירדן, ותהנה ממעטפת של ישיבה ורב משלה. עוד בתכנון: פלוגה חרדית שתשב בחיספין בדרום רמת הגולן, ופלוגה נוספת שתשב בג'למה שבצפון השומרון. בצבא מעוניינים להכניס לוחמים חרדים למקומות אלו על מנת להפנות כוחות סדיר, קבע ומילואים לגזרות אחרות כמו עזה, לבנון וסוריה.

גורמים בכירים במגזר החרדי פועלים לסיכול מהלכי הגיוס שמקדמים במערכת הביטחון. מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה בחודש שעבר "לא להתייצב בלשכת הגיוס ולא להיענות לשום צו", והוסיפו: "בעת הזו התעצמה המלחמה נגד ה' ונגד משיחו, כשיש גורמים, בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה. חזית אחידה תעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות".