המחאה מתגברת: הפגנות ברחבי הארץ, אלפים חסמו את איילון

במהלך נאום פרישתו מהמשטרה של מפקד מחוז ת"א עמי אשד, החלו התארגנויות של מפגינים נגד המהפכה המשפטית במוקדים שונים, בהם ירושלים, חיפה, באר שבע, צומת רעננה, צומת כרכור וצומת גומא. כ-25 אלף מוחים חסמו את נתיבי איילון, נהג דרס מספר מפגינים ונעצר. מובילי המחאה: "אשד חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך המשטרה"

זמן צפייה: 41:22

לאחר הצהרתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד, שהודיע על פרישתו מהמשטרה ותקף את השר איתמר בן גביר, מחאות החלו להתארגן הערב (רביעי) ברחבי הארץ, ואלפי מפגינים חסמו את התנועה בנתיבי איילון. בנוסף החלו התארגנויות נוספות במספר מוקדים בארץ, בהם ירושלים, חיפה, באר שבע, צומת רעננה, צומת כרכור וצומת גומא. רכב שנסע בכביש באיילון דרום דרס מספר מפגינים ונעצר. מספר מפגינים הדליקו מדורה על הכביש באיילון, שם החלו גם עימותים, ומכת"זית הובאה למקום. בסך הכל נעצרו ארבעה מפגינים על הפרות סדר באיילון צפון, ושני מפגינים נעצרו בכיכר פריז בירושלים.

על פי תמונות רחפן שהועברו לחדשות 13 מחברת Crowd Solutions, בקפלן ובאיילון נמצאים כ-25 אלף מפגינים, בחיפה כ-1,800 מפגינים, בצומת רעננה כ-1,400 מפגינים, בצומת כרכור כ-1,200 מפגינים ובצומת גומא שבגליל העליון נמצאים כ-250 מפגינים. בנוסף, מפגינים חסמו את כביש 6 באזור צומת אלייקים. בין המפגינים שהגיעו לאיילון נמצאים רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, ח"כ נעמה לזימי (העבודה) וח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד).

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0507232220' autoplay='0' credit='' desc='דיווח מיוחד: רכב דרס מפגינים באיילון' poster='' kid='1_femtil5n' duration='245']

מובילי "כוח קפלן" התייחסו לנאומו של אשד: "חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך משטרת ישראל. מדובר בניסיון עמוק לפגוע באלימות במפגינים ובדמוקרטיה. מדינת ישראל בסכנה איומה, רק האזרחים והאזרחיות יכולים לעצור את ההפיכה. קוראים לציבור להגיע לבתי הח"כים מחר ולהצטרף לפעולות בימים הקרובים".

עוד קראו מובילי המחאה למפגינים נוספים להגיע בשעות הערב למוקדים נוספים, בהם רחבת המשביר ירושלים, מרכז חורב בחיפה, במרכז המורים בבאר שבע, לשער מכון ויצמן ברחובות ולצומת כרכור. "מפקד מחוז תל אביב של המשטרה פוטר על רקע פוליטי ע"י בן גביר כי סרב לשבור למפגינים עצמות, כך לדבריו", נמסר.

מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
המהפכה המשפטית, הפגנה, מחאה
מהומה באיילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
המהפכה המשפטית, הפגנה, מחאה, עימותים בין שוטרים למפגינים באיילון
עימותים בין שוטרים למפגינים באיילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מחאה, הפגנה, המהפכה המשפטית, מפגינים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים בנתיבי איילון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מדוברות המשטרה נמסר כי בוצעו פעולות לשמירה על הסדר הציבורי במחאות בירושלים: "באזור רחוב עזה ובית הנשיא בירושלים, פועלים השוטרים בעקבות מחאה ותהלוכה באזור. עד כה עצרה המשטרה שני חשודים בהפרת סדר ותקיפת שוטרים. אחד מהם פרץ בכוח גדר במקום ונעצר, והשני נעצר לאחר שניסה לסכל את מעצרו והטיח שוטרת על הכביש. שני מפרי הסדר נעצרו לחקירה המשטרה".

"באזור מחלף עין חמד בסמוך לכביש 1 מנעו כוחות המשטרה חסימה של ציר התנועה ע"י עשרות מוחים שניסו להפר את הסדר, ונהדפו לצידי הדרך לאחר שניסו לחסום את ציר התנועה, בין היתר ע"י הצתת קרטונים ונסיונות להשליכם לציר וניסיונות להתפרץ לכביש, תוך סיכון חייהם ומשתמשי הדרך, ללא הצלחה כאמור. יודגש כי הציר פתוח לתנועת כלי רכב".

"בתוך כך במהלך מחאה באזור בר אילן בירושלים בסמוך לתווי עבודות הרכבת הקלה, פעלו שוטרים ולוחמי מג"ב לשמירת הסדר במקום. במהלך המחאה מספר מפרי סדר השליכו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים ואף פגעו באחד מהם. המשטרה עצרה עד כה במקום שני חשודים בחשד להתפרעות והפרת הסדר הציבורי והם הועברו לחקירה במשטרה".

מחאה, הפגנה, המהפכה המשפטית
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: דוברות המשטרה
מפגינים פורצים לנתיבי איילון
מפגינים פורצים לנתיבי איילון | צילום: עמר קמפלר
מפגינים מדליקים מדורה באיילון
מפגינים מדליקים מדורה באיילון | צילום: עמר קמפלר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס להפגנות ההמוניות בחשבון הטוויטר שלו: "האחריות לכאוס בנתיבי איילון היא על מערכת אכיפת החוק והמשטרה שאיבדו שליטה מול האנרכיסטים שחוסמים את איילון שוב ושוב ושוב. אין שום סיבה שמצדיקה את האכיפה הבררנית שמתבטאת בהפעלת כוחות גדולים ומעצרים בהפגנות ימין, חרדים, מתנחלים או של העדה האתיופית, לעומת הפגנות השמאל שכוללות הצתת מדורות וחסימת נתיבים מרכזיים ללא שום מענה. זו לא דמוקרטיה! וזו בדיוק הסיבה שאנחנו מקדמים את ביצורן של זכויות וחירויות ובראשון את הזכות לשוויון, כי זו הדרך לחזק את הדמוקרטיה הישראלית".

כביש איילון פקוק עקב המחאות נגד המהפכה המשפטית
כביש איילון פקוק עקב המחאות נגד המהפכה המשפטית

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "יוצאת כעת מהמליאה לכיוון ההפגנה בקפלן. אני וכל סיעת העבודה. אסור להשאיר את דבריו המטרידים של ניצב עמי אשד ללא מענה. יש כאן דרג פוליטי שרוצה להפוך את המשטרה - ממשטרת ישראל למשטרה של מפלגה פוליטית. לשטאזי. מצטרפת לקריאת מטה המאבק לצאת מהבתים ולהגיע כעת להפגנה בקפלן. רק ציבור גדול ומאוחד יוכל לנצח את ניסיון ההפיכה המשטרית".

חברת הכנסת נעמה לזימי אמרה בהפגנה בקפלן: "הערב הזה אנחנו מבהירים לממשלה שהפיכה משטרית לא תתקבל במדינה. לא נשתוק ולא נשב בבית בעודם מפטרים משרתי ציבור שפועלים לטובת המדינה. אין מקום בממשלה ובפוליטיקה בכלל לשר שמועל בתפקידו ומעודד את המשטרה לפגוע באזרחים רק כי הם מוחים. אנחנו פה כדי לשמור על הדמוקרטיה, לשמור על הבית של כולנו".

פקק תנועה באיילון דרום בגלל המחאות
פקק תנועה באיילון דרום בגלל המחאות

בנאומו הערב הודיע אשד על פרישתו ממשטרת ישראל אחרי 33 שנים, ואמר: "הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי. בגב זקוף וראש מורם אני משלם מחיר כבד מנשוא על הבחירה למנוע מלחמת אחים". על כך שהחליט לוותר על מינוי לראש אגף ההדרכה אמר: "אין בכוונתי להשתתף בסבב מלאכותי זה, אני מסיים שירותי במשטרת ישראל".

נזכיר כי לאחר שאמש ועדת החוקה של הכנסת אישרה את צמצום עילת הסבירות, מובילי "כוח קפלן" הודיעו כי ביום חמישי הקרוב יערכו הפגנות מחוץ לבתיהם של חברי כנסת: "בזמן לחימה ופיגועים, רוטמן ונתניהו העבירו במחשכים את חוק הדיקטטורה הראשון. הדיקטטורה לא תעבור, לא בסלאמי, לא בבליץ, לא בזמן לחימה ולא בשום אופן. ביום חמישי הקרוב, החל מהשעה 18:30 כוח קפלן יגיע להפגין מחוץ לבתיהם של חברי כנסת ברחבי הארץ, כדי להבהיר להם: הדיקטטורה לא תעבור. רשימת חכים וכתובות מסודרת תימסר בהמשך. אנו קוראים לכם ולכן להתעדכן בהמשך במפה שתצא ולהצטרף להפגנה הקרובה לביתכם ברכב, ברגל, עם זמבורות ודגלי ישראל".