הכתובת היתה על הקיר: "מזלזלים בחיי אדם"

תאונת המנוף היום בבת ים לא הפתיעה את מאות המנופאים שמתריעים כבר חודשים מליקויי בטיחות חמורים, תחזוקה נמוכה וזלזול בחייהם

תאונת המנוף היום (שני) בבת ים בה נפצעו 4 בני אדם מתוכם אחד קשה ממש לא מפתיע את אנשי התחום. בחדשות 2 Online ליווינו בתקופה האחרונה את המנופאים שהזהירו שתאונה מהסוג שהתרחשה היום היא רק עניין של זמן. "הכתובת הייתה על הקיר", הם טוענים. "יש פשוט זלזול בחיים שלנו".

[brightcove_iframe video_id='manoff_new_vtr2_n20170213_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='0'']

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לפני כשבועיים דיווחנו על תנאי הבטיחות וההעסקה הבעייתיים של המנופאים והמחאה למען העובדים שלא הובילה לשינוי בשטח. לפני כשבוע 1500 מפעילי מנופים התפטרו מתפקידם במחאה על כשלי הבטיחות ותנאי העבודה הירודים.המנופאים המוחים טוענים כי כ-150 עובדים בפרוייקטים רבים של נדל"ן בכל רחבי הארץ הדגישו כי לא מדובר במחאה זמנית אלא בהתפטרות קבועה מעבודתם.

[brightcove_iframe video_id='20manofaim_vtr2_n20170211_v1' autoplay='0' credit='תזכורת: כך ליווינו את מאבק המנופאים' kid='' duration='1929'']

"דבר לא השתנה ולא ישתנה", אמר היום אוהד, מנופאי שהתפטר בגל האחרון. "הכתובת הייתה ממש על הקיר עם כל מה שקרה אתנו בשנה האחרונה. זה פשוט זלזול בחיים שלנו ובחיים של אלו שמתחתינו. מבחינת בטיחות לאף אחד עוד לא באמת אכפת".

"הכל בגלל מנהלי העבודה שלא נמצאים ברגע האמת בזמן ביצוע העבודות", הוסיף אלון, מנופאי שגם כן התפטר לפני כשבוע וחצי. "נתקלתי פעם במצב מסוכן ואמרתי שאני לא מוכן לסכן את החיים שלי. ברגע שאנחנו מתעקשים על הבטיחות שלנו הם פשוט מחליפים אותנו. זלזול בחיים שלנו וטפשות".

[brightcove_iframe video_id='manoffim_vtr2_n20170123_v1' autoplay='0' credit='האזינו: שיחה בין מנופאי לאיש צוות' kid='' duration='1929'']

"הקריסה כלל לא הפתיעה אותנו", סיפר ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה. "מדינת ישראל, ובראשה משרד הרווחה הפקירו את פועלי הבניין והעובדים השקופים. בן שמעון סיפר על הפיקוח המינימלי שמפעילה המדינה על אתרי הבניה. "לא יתכן מצב של 18 מפקחים שאחראים על 13 אלף וחצי אתרים.

"חבל שאחרי אינספור אסונות וזעקה אותנטית מצד המנופאים לא נעשה דבר מצד הממשלה", טען חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני). "זו פשוט הפקרות כיוון שהמדינה אומרת לעצמה כנראה שהחיים שלהם שווים הרבה פחות. צריך להקפיא את כל הפעילות בענף הנדל"ן עד שלא ייפתרו הליקויים החמורים האלה. כמה אנשים צריכים למות כדי שהמסר יובן?".

''הפקות'', שמולי. (ארכיון) (ערוץ הכנסת)
''הפקות'', שמולי. (ארכיון) (ערוץ הכנסת)

"לא מתקבלת על הדעת ההפקרות בנושא הבטיחות בענף הבניה", טען יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "הוכרז סכסוך עבודה לפני כשבוע. במידה והגורמים המוסמכים לטיפול בנושא לא יפעלו באופן מידי, לא נהסס להפעיל צעדים ארגוניים בכל ענף הבניה בישראל. די להפקרות ולזילות בחיי אדם. ליבנו עם משפחות הפצועים ואנו תקווה להחלמתם המהירה".

בהכנת הכתבה השתתפה יונה לייבזון