הבריחה מכלא גלבוע: נציבת שב"ס לא תודח, מפקד מחוז צפון יפוטר

הוועדה הממשלתית שבחנה את בריחת ששת האסירים הביטחוניים בספטמבר 2021 הגישה את מסקנותיה: כפי שפורסם בחדשות 13 - נציבת שב"ס קטי פרי לא תודח, אך מפקד מחוז צפון גונדר אריק יעקב יסיים את תפקידו: "כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים"

זמן צפייה: 04:15

שנה וחצי אחרי מחדל הבריחה מכלא גלבוע - ועדת הבדיקה הממשלתית שבדקה את בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע בספטמבר 2021 הגישה היום (רביעי) את מסקנותיה שמהן עולה כי כפי שנחשף אמש בחדשות 13: נציבת שב"ס קטי פרי לא תודח מתפקידה ומפקד מחוז צפון אריק יעקב יסיים את תפקידו.

הוועדה, בראשות השופט בדימוס פרופ' מנחם פינקלשטיין, הגישה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את הדו"ח בהיקף של כ-400 עמודים - ומסקנותיו הוסכמו פה אחד. מתקציר הדו"ח עולה כי הוועדה שמעה למעלה מ-50 עדים, חלקם במספר דיונים ובחנה למעלה מ-60 אלף מסמכים של שירות בתי הסוהר וגורמים אחרים. במהלך "עבודתה למדה הוועדה כיצד פועלים האגפים הביטחוניים בבתי הסוהר. היא התרשמה מהפעילות החיונית של שב"ס לשמירה על ביטחון מדינת ישראל, ומהעבודה הקשה והמאתגרת של הסוהרים שמטרתה לוודא שאסירים פליליים וביטחוניים מוחזקים במשמורת חוקית", נמסר.

נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי
נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי | צילום: פלאש 90

גונדר-משנה פרדי בן שטרית
גונדר-משנה פרדי בן שטרית | צילום: פלאש 90

"בהקשר לבריחת האסירים, מצאה הוועדה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים, והיחס לאסירים הביטחוניים. כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה. רובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע. הוועדה המליצה המלצות מערכתיות נוקבות ומרחיבות בתחומים אלו, ויישומן נדרש כדי למנוע בריחות בעתיד.

הוועדה עסקה גם בסוגיות רלוונטיות נוספות, כמו פרשת הטיפול של שב"ס בטענות לפגיעה מינית בסוהרוֹת בבית הסוהר גלבוע, שלא ירדה מסדר היום הציבורי, ודרך מינוי קצינים בכירים בשב"ס. הוועדה הזהירה במהלך עבודתה ארבעה קצינים בכירים בשב"ס כי הם עלולים להיפגע ממסקנותיה ומהמלצותיה. הוצאת האזהרות הביאה לקיומו של שלב שני של דיונים, שבו היו המוזהרים מיוצגים בידי עורכי דין.

"אצל כל אחד מארבעת הקצינים מצאה הוועדה כשלים או ליקויים, בהיבטים פיקודיים ומקצועיים שונים וברמות חומרה שונות. לאחר איזון בין הכשלים והליקויים הללו לפעילות החיובית הרבה של כל קצין, מצאה הוועדה להמליץ כך: היה ראוי שגונדר-משנה פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, יסיים את תפקידו ולא ימלא עוד תפקיד פיקודי-מבצעי בשב"ס. המלצה זו התייתרה מאחר שבן שטרית כבר סיים את שירותו בשב"ס".

אריק יעקב, מפקד מחוז צפון
אריק יעקב, מפקד מחוז צפון | צילום: פלאש 90

כמו כן, נכתב כי "גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, יסיים את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב"ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי; לא יינקטו צעדים פיקודיים בעניינו של גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון. עם זאת, אם בעתיד תישקל האפשרות למנות את גונדר ביטן לתפקיד נציב בתי הסוהר - יינתן משקל גם למסקנות הוועדה בעניינו".

בנוסף, הוועדה החליטה להסתפק בהערות שהעירה בעניינה של רב-גונדר קטי פרי, נציבת בתי הסוהר, ובמשמעותן, ולא להמליץ לנקוט צעדים נגדה: "הוועדה קוראת לדרג המדיני לפעול לקידום שב"ס ולהתאמת פעילותו למציאות המתחדשת ולמשימותיו החיוניות. היא מביעה את תקוותה כי דו"ח זה ישמש לשיפור הארגון ולחיזוק המשרתים בו".

קטי פרי הביעה את שביעות רצונה מתוצאות הדו"ח של ועדת החקירה: "אני שמחה כי הועדה קבעה שאין מקום להמליץ על נקיטת צעדים לגבי וגם שבחה אותי על המהלכים שהובלתי. אני משרתת בשירות בתי הסוהר 35 שנה - את כל חיי הקדשתי לארגון במסירות ובמקצועיות. עברתי תקופה לא פשוטה, אך היום נעשה איתי צדק".

גונדר מוני ביטן מסר: "אני חש הקלה, שמח שהוועדה הכירה בפעילותי הענפה לטובת הארגון, כמי שגדל בו ומשרת בו באהבה ובמסירות מעל 30 שנה וכי תרומתי לארגון קיבלה ביטוי ראוי בדו"ח. נלמד את הדו"ח לפרטי פרטים, נתעמק במסקנותיו והמלצותיו ונפעל לתיקון ולשיפור הנדרש על מנת להצעיד את הארגון קדימה, לטובת מדינת ישראל ואזרחיה".

זירת הבריחה של האסירים הביטחוניים
זירת הבריחה של האסירים הביטחוניים

פיר המנהרה
פיר המנהרה

הוועדה הממשלתית לבדיקת אירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע מונתה באוקטובר 2021, כחודש לאחר האירוע. במהלכה נחקרו בכירים בשירות, ובהם נציבת שב"ס קצינים בכירים ומפקד הכלא לשעבר גונדר-משנה פרדי בן שטרית. הקצינים הבכירים הטיחו ביקורת האחד כלפי השני במהלך הדיונים - וחשפו פרשות נוספות.

הבריחה מכלא גלבוע היא אחד המחדלים הגדולים בתולדות שירות בתי הסוהר, שהתרחש כאמור בערב ראש השנה בספטמבר 2021, אז נמלטו שישה אסירים ביטחוניים במנהרה. הם נתפסו בג'נין בתום מרדף שארך ארבעה ימים, ב-19 בספטמבר. לאחר תפיסתם, הוקמה וועדת בדיקה ממשלתית מיוחדת לבדיקת הגורמים למחדלים, שם טען גונדר-משנה פרדי בן שטרית כי נציבת שב"ס, קטי פרי, סימנה אותו כאחראי לאירוע: "מאשימים אותי כל הזמן כמי שאחראי למחדל. הנציבה קטי פרי סימנה אותי כאחראי לאירוע וכמי שכשל. היא ביקשה להדיח אותי עוד לפני שהוועדה החלה את הבדיקה".

"אכן שימשתי מפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה", אמר בן שטרית, "אבל הנציבה חיפשה שעיר לעזאזל, זו תחושה קשה שמשאירים אותך לבד להתמודד. גלבוע כלא ביטחוני, מורכב ועד חצי שנה לפני הבריחה התנהל בלי מפקד קבוע, רק ממלא מקום". לאחר האירוע ובמסגרת הפקת הלקחים, הוקם צוות מומחים המורכב ממהנדסים של משרד הביטחון ומומחים מיחידות מיוחדות בצה"ל על מנת לאתר נקודות תורפה במבנה ובתשתיות.