המבקר מזהיר מרעידת אדמה: "לתקן הליקויים מיידית, לא לחכות לאסון"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח מיוחד על היערכות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה, ולפיו משרד הבינוי והשיכון לא השלים את חיזוקם של 93% מכלל המבנים הטעונים חיזוק מיידי ברשויות שנבדקו - כאשר 70% מכלל בתי הספר המיועדים לחיזוק ברשויות שנבדקו לא חוזקו

זמן צפייה: 04:49

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח מיוחד על היערכות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה, ולפיו משרד הבינוי והשיכון לא השלים את חיזוקם של 93% מכלל המבנים הטעונים חיזוק מיידי ברשויות שנבדקו, כאשר 70% מכלל בתי הספר המיועדים לחיזוק ברשויות שנבדקו לא חוזקו.

הרשויות המקומיות שנבדקו כוללות את בית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית, ולפי דו"ח המקר עלות חיזוק בתוספת מיגון של המבנים ברשויות הללו עומדת על 2.34 מיליארד דולר.

"התזכורת שקיבלנו מרעידת האדמה בטורקיה צריכה להרעיד את אמות הספים של הממשלה", אמר אנגלמן, "הנתון לפיו משרד הבינוי והשיכון לא השלים חיזוקם של 93% מהמבנים הטעונים חיזוק מיידי בערי הפריפריה וש- 70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק לא חוזקו - צריכים להדיר שינה מראש הממשלה ומשרי הממשלה".

עוד הוסיף המבקר: "הליקויים בעניין לא מובנים עוד יותר נוכח העובדה שבעלות של כ-2.3 מיליארד ש"ח ניתן לפתור את הבעיה של הערים הנמצאות על השבר הסורי-אפריקני. במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון שיתרחש יש לתקן את הליקויים באופן מיידי".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף בנוגע ליישום תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה, עלה כי תמ"א 38 לא יושמה בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית, אף שכולן נמצאות באזורים המועדים להיפגע קשות מרעידת אדמה, ואף שתמ"א 38 הייתה התוכנית העיקרית ליישום מדיניות הממשלה לחיזוק מבנים זאת בשל התבססותה של התוכנית על מודל כלכלי, ולפיו יישומה מעלה את שווי הנכסים באזורים שבהם ערך הקרקעות גבוה.

המבקר הדגיש כי על ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, שר הפנים ושר האוצר, וכן ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, לפעול לקידום המוכנות של מדינת ישראל והשלטון המקומי להתמודדות עם רעידות אדמה, בפרט בעניין הרשויות המקומיות הפריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי.

עוד מומלץ כי משרדי הממשלה הרלוונטיים יפעלו בשיתוף עיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה והמועצה המקומית חצור הגלילית, רשויות מקומיות פריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי, לגיבוש מנגנון לחיזוק המבנים באותן רשויות ולאיתור המשאבים הדרושים לכך. נוכח המשאבים התקציביים הגדולים הנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה, שרובם במעמד חברתי-כלכלי נמוך.

Whatsapp Image 2023 02 11 At 1
תיעוד ההרס בטורקיה | צילום: רויטרס

המבקר התייחס בדו"ח גם לפיתוח חיסון ונוגדנים נגד נגיף הקורונה במכון למחקר ביולוגי, הסיוע הייחודי לתעשיית התיירות במשבר הקורונה, וכן דו"ח ביניים בנושא אשפוז ילדים בבתי חולים בעקבות סיור המבקר, בו נכתב: "לא יעלה על הדעת שילד באשקלון יופלה לרעה. העדר רופאים מומחים לילדים בפריפריה בבתי החולים ובקהילה מונע טיפול ראוי ושוויוני בילדים אלו".

על פיתוח חיסון נגד קורונה במכון הביולוגי כתב המבקר: "הפרויקט נכשל. המכון הביולוגי הציג מצג שווא של התקדמות ועלויות כאשר המציאות הייתה שונה לחלוטין. גם אם ניתן לקבל זאת בתקופה הראשונית של מצב החירום אסור להסכים להתנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין בתקופה לאחר מכן"

על הסיוע לענף התיירות בקורונה: "המלונות ניצלו את הסיוע שקיבלו מהמדינה להגדלת רווחים ולא בחלו בהעלאת מחירים לאחר מכן. נחיצות הסיוע לרשתות המלונות הגדולות בסכום של 60 מיליון שקלים מוטלת בספק. למרבה האבסורד מורי הדרך שהיו זקוקים יותר מכל לסיוע לא קיבלו את המגיע להם. רק 13% מהם זכו לסיוע חודשי ממוצע של 300 ש"ח מנובמבר 2020 עד דצמבר 2021".