דו"ח המבקר: "סיכוני הסייבר חמורים - יש לתקן ליקויי אבטחה רבים"

בדו"ח חריף מתח מבקר המדינה ביקורת על נושא תעודות הזהות והדרכונים הביומטריים. המבקר כתב כי "עלו פרצות של ממש בביקורת הגבולות בנתב"ג". עוד נכתב על אבטחת הסייבר בביטוח לאומי וכן בשב"ס - בשניהם התקצוב נמוך והסיכון גבוה

סייבר, אילוסטרציה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (רביעי) דו"ח ובו מתח ביקורת חריפה על התמודדות המדינה עם אבטחת סייבר בגופים ממשלתיים ומערכות שונות כמו תעודות זהות ודרכונים ביומטריים, בתי סוהר, ביטוח לאומי ועוד. בין היתר נכתב בדו"ח כי "סיכוני הסייבר חמורים - קיימים ליקויי אבטחה רבים ונדרש לתקנם".

המבקר התייחס באופן נרחב לתעודות הזהות והדרכונים הביומטריים וכתב כי "עלו פרצות של ממש בביקורת הגבולות בנתב"ג - חשש שהדבר ידוע לגורמים המבקשים לנצל זאת לרעה". המבקר כתב כי שיטת העבודה הנוכחית בנתב"ג אינה יסודית ומאפשרת כניסת זרים מבלי בדיקה נאותה.

Whatsapp Image 2023 05 16 At 1
נתב''ג | צילום: אריה ליב אברמס, פלאש 90

בנושא התורים לקבלת הדרכונים, שהגיעו לשיא בביקוש בחודשים האחרונים, והביאו למבצע "מרתון דרכון" של משרד הפנים, כתב המבקר כי "ללא תוכנית פעילות אפקטיבית לקיצור התורים לקבלת דרכונים - התורים יתארכו הרבה יותר: רשות האוכלוסין לא נערכה לכך שבשנתיים הקרובות יפוג תוקפן של 3.6 מיליוני תעודות זהות ולכך ש- 2.9 מיליון אזרחים עדיין מחזיקים בדרכון ישן".

המבקר המשיך וכתב גם על הביטוח הלאומי כי הוא חווה 2.9 מיליון תקיפות סייבר מדי יום וכי "אין גוף מאסדר לביטוח הלאומי על כלל פעולותיו בהגנת הסייבר". על אבטחת הסייבר בביטוח לאומי אמונים 20 עובדים, כאשר 6 מהם סטודנטים. "לשם השוואה", כתב המבקר, "על תחום התקשוב וההגנה בצה"ל מופקד קצין בדרגת אלוף".

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הדוח חושף הזנחה רבת שנים של מערכות המידע", נכתב בדו"ח על שירות בתי הסוהר. "ישנם פערים עמוקים וליקויים משמעותיים במערכות המידע היוצרים סיכון של ממש. המשרד לביטחון לאומי והשר העומד בראשו נושאים באחריות לתפקוד מערך הכליאה בישראל, ועליהם להבטיח כי השב"ס ממלא את תפקידו באמצעות תשתית טכנולוגית מתאימה".

המבקר הוסיף בדו"ח ביקרות על אבטחת הסייבר במרכזים רפואיים ברחבי הארץ, וכן במס הכנסה וברשות הגבייה. נושא נוסף אליו התייחס היה הנגשת שירותי ממשל לאנשים עם מוגבלות ולציבור שאינו משתמש במדיה הדיגיטלית.