טיסות בסכנת שיבוש, חשש מעימותים: במשטרה נערכים לחסימות בנתב"ג

במשטרה נערכים להפגנה שמתוכננת מחר בנתב"ג, והקצו שטח בטרמינל 1 שמכיל כ-5,000 מוחים. המפגינים מסרבים וקוראים שלא להתעמת עם השוטרים: "נפגין מול טרמינל 3, המשטרה תדע להסתדר". העונש לחוסמי הכבישים: קנס של 500 שקל ו-4 נקודות. בן גביר: "חשוב שתהיה יותר אכיפה מת"א ומהפעם האחרונה בנתב"ג"

זמן צפייה: 06:01

שישה חודשים של מחאה ברחובות, ימי שיבוש והתנגשויות בין שוטרים למפגינים יגיעו מחר (שני) לנקודת ציון נוספת, עם המחאה הגדולה בנמל התעופה בן גוריון - והמוחים צפויים לחסום את דרכי הגישה לטרמינל 3. כבר היום המשטרה הבהירה למפגינים שמה שהיה בעבר - לא יהיה מחר. רועי נוימן, אחד ממובילי המחאה, אמר לחדשות 13: "נפגין מול טרמינל 3, ושהמשטרה תדע להסתדר".

מדוברות רשות שדות התעופה נמסר כי מעל 88 אלף נוסעים צפויים לעבור היום בנתב"ג, ובמסגרת דיון בין מנכ"ל רש"ת למפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, נקבע כי צירי התנועה יישמרו פתוחים בהיותם ציר בטחוני בחירום וכי לוח הטיסות לא ייפגע מהמחאה. במסגרת הדיון נקבע מתחם התקהלות מוסדר ומאובטח לבאי המחאה, כאשר לא תתאפשר מחאה או התקהלות בשטח אחר מעבר למיקום זה. העונש לחוסמי הכבישים: קנס של 500 שקל ו-4 נקודות.

מוקדם יותר שלח עו"ד גונן בן יצחק בשם ראשי המחאה מכתב למפקד מחוז המרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, שבו נאמר כי המפגינים מסרבים למחות מול טרמינל 1: "עם כל הכבוד, לו רצו הארגונים לקיים מחאה מול ציבור הטסים לאילת - ייתכן שהיו מחליטים לעשות זאת מול מלון קלאב הוטל באילת ולא בטרמינל 1. אנו חוזרים ומחדדים כי תפקידה של משטרת ישראל הינו להיות גוף ניטראלי אשר מאזן בין הצורך שלנו כמפגינים לקיים את מאתנו כחוק לבין האילוצים השונים הנגזרים ממחאה במקום רגיש דוגמת נתב"ג. על כן אנו קוראים למשטרה לעבוד מולנו באופן מתואם ולא באופן לעומתי על מנת שהאירוע יסתיים בשקט וללא אירועים חריגים".

חסימת הכניסה לנתב''ג
חסימת הכניסה לנתב''ג

ברשות שדות התעופה קיימו דיון על האירועים הצפויים בנמל התעופה בן גוריון היום, שעסק בשמירה על לוח הטיסות וצמצום הפגיעה בציבור הטסים מנמל התעופה: "דלפקי ה'צ'ק אין' לטיסות ייפתחו כמתוכנן - 3 שעות לפני מועד הטיסה. כמו כן, הרשות תגברה את כוח האדם בטרמינל במטרה לסייע לנוסעים. אנו ממליצים לציבור הנוסעים לעשות צ'ק אין מוקדם באמצעות האינטרנט (ככל שניתן) ולהגיע לנמל התעופה ברכבת ישראל ובתחבורה ציבורית וכאמור 3 שעות בלבד לפני מועד הטיסה. אנו מבקשים להימנע מהגיע לנתב"ג ללא צורך על מנת למנוע עומס מיותר.

"הנהלת רשות שדות התעופה קוראת שלא לפגוע בנוסעים ולאפשר תנועה סדירה וחופשית בכבישי נתב"ג. ברשות מדגישים כי נמל התעופה הוא מקום שונה מכל מקום אחר ומדובר באזור עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד, 24/7, הנוגעת ישירות לחיי אדם. המעבר משגרה לחירום יכול להתרחש בתוך דקות, וראינו זאת במוצ"ש האחרון. במקרה של חירום תעופתי מוזנקים לנתב"ג עשרות אמבולנסים, רכבי חירום, הצלה ובטחון מכל רחבי גוש דן וירושלים. חסימת דרכי הגישה לנתב"ג והכבישים בתוך שדה התעופה, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים באסון".

המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי קיים הערכת מצב ואמר: "ברור שיהיו שיבושים, אבל אפשר לצמצם אותם. אפשר לתת צירים עוקפים. צירי חירום יהיו פתוחים כל הזמן".

''המדריך למפגין''
''המדריך למפגין''

בנוסף, חל איסור על כניסה לשטח האווירי, חל איסור נסיעה על ציר החירום שיוקצה לנסיעת רכבי חירום והצלה בלבד, תיאסר חסימת צירי תנועה וחסימת שערי הכניסה לנתב"ג. במשטרה יאסרו ירידה לשולי הכביש, חנייה על מדרכות, נתיבי נסיעה או במקומות שמסכנים את משתמשי הדרך וכן חל איסור על האטת התנועה.

השר איתמר בן גביר אמר: "קיימתי הערכת מצב עם המפכ"ל, מפקד המחוז וקצינים נוספים, שמעתי מהם עד כמה טמונה סכנה בחסימת נמל התעופה בן גוריון. המדיניות שלי ושל ממשלת ישראל ברורה: חופש ביטוי, מחאה, צעקות - בוודאי. אבל, לחסום ערים, לחסום רחובות, לשתק את שדה התעופה בן גוריון, זו פגיעה בביטחון המדינה. אני מצפה מהמשטרה לאכוף את החוק ולפעול לכך שלא תהיה כניעה מפני פורעים ואנשים שרוצים לפגוע בדמוקרטיה". עוד אמר בדיון: "חשוב שתהיה יותר אכיפה מת"א ומהפעם האחרונה בנתב"ג".

מובילי "כוח קפלן" מסרו בתגובה להודעת המשטרה: "זו פגיעה מכוונת בחופש המחאה מצד משרתיהם של בן גביר ומירי רגב. קוראים לציבור הרחב להגיע בהמוניו לנתב"ג מחר. לא ניתן לאף אחד לפגוע בזכות המחאה. נפגין מחר כמתוכנן מחוץ לטרמינל 3, נממש את זכותנו הדמוקרטית, ונראה שזכותו של כל ישראלי וישראלית להפגין נגד הדיקטטורה. צאו בהמוניכם להציל את הדמוקרטיה".

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
שוטרים מחלקים דו''חות למפגינים בנתב''ג | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

במקביל להפגנות, הדיון בהצעת 'חוק יסוד: השפיטה', יחל בוועדת החוקה מחר ב-11:30, כשהחוק המוצע הוא למעשה ביטול עילת הסבירות ביחס להחלטות של נבחרי ציבור. ייתכן שההצבעה בוועדה תיערך כבר השבוע, אך למליאה החוק לא צפוי להגיע לפני השבוע הבא. בנוסח הקיים של ההצעה מדובר בחוק דרקוני לחלוטין, וככל הנראה בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לרכך אותו בזמן שנותר עד ההצבעה במליאה.

המחאה בנתב''ג
המחאה בנתב''ג בחודש מרץ | צילום: רויטרס

המוחים התריעו כי ב-17:30 מחר צפויה שיירה של מפגינים להגיע ולנסות לחסום את נמל התעופה, לראשונה מאז חודש מרץ - אז ניסו מפגינים לשבש את טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירופה, ובנתב"ג ממליצים לנוסעים להגיע ברכבות לשדה כדי לא לפספס את הטיסות. מובילי המחאה מבטיחים כי יחסמו את נמל התעופה אם ראש הממשלה יטוס בשבועות הקרובים.

מחאת לוחמי אנטבה בנתב''ג
מחאת לוחמי אנטבה בנתב''ג בחודש מרץ | צילום: פלאש 90

אמש הפגינו כ-126 אלף בני אדם בתל אביב, ועוד רבבות מחו ברחבי הארץ. סטודנטים חסמו את נתיבי איילון דרום למשך חצי שעה, ואחד מהם נעצר. בהמשך חסמו מפגינים גם את איילון צפון, וברחוב דה וינצ'י בתל אביב נעצר חשוד שריסס גז פלפל לעבר מפגינים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה אמש בתל אביב | צילום: רויטרס

ממפעילי "כוח קפלן" נמסר אמש: "הבליץ המחודש של החקיקה יפגוש את כוח קפלן, ועם ישראל כולו נחוש מתמיד לעצור את החקיקה הדיקטטורית. אנו נכנסים ליולי של התנגדות נחושה עוצמתית - שבסופה ישראל תישאר דמוקרטיה. האיומים על מערכת המשפט הם איום על ערכי השוויון והחופש של מגילת העצמאות, על הבסיס שמחבר את מדינת ישראל והפך אותה לנס שהיא במשך 75 שנים. נמשיך בעמידה על משמר ישראל".

"ההפגנות, על רקע דהירת הממשלה לקידום חוקי הדיקטטורה, כוונתה להגביל את חופש הביטוי וזכות ההפגנה, ופעילות המשטרה נגד מפגינים ובכירים המתנגדים לממשלה", מסרו מארגני המחאה. "אירועים המתרחשים רק במשטר דיקטטורי ומבהירים לכל מי שעוד היה לו ספק, ישראל נמצאת בעיצומו של ניסיון הפיכה משטרית מהסוג הקשה ביותר. רק העם יעצור את הדיקטטורה".

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

עוד נמסר: "מדינת ישראל ברגע שחור, כבר חצי שנה שמול נתניהו ולוין ניצבת מחאה היסטורית שבולמת כל ניסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה. הזמן הוא עכשיו לצאת ולהתנגד בכל דרך חוקית ובלתי אלימה, בקפלן, בנתב"ג ובכל המדינה".