עימותים בבתי העלמין: צעקות לעבר בן גביר ורגב, גמליאל גורשה

השר לביטחון לאומי הגיע לבית העלמין הצבאי בב"ש, שם התפתחו עימותים אלימים בין משפחות שכולות. השר אקוניס ויתר על נאומו, בני העדה הדרוזית חסמו את כניסתה של שרת המודיעין לטקס בעספיא | תיעוד

זמן צפייה: 04:52

מדינת ישראל מתייחדת היום (שלישי) עם זכר 24,213 הנופלים והנרצחים במערכות ישראל ובפעולות האיבה, ובבית העלמין הצבאי בבאר שבע תועדו עימותים בין משפחות שכולות, לקראת הגעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למקום.

מהומות התרחשו גם בבתי העלמין ברחובות ובחולון, שם מוחים צעקו לעבר השרה מירי רגב בעת נאומה. בתום חצי שעה של מחאות בבית העלמין הצבאי בעספיא, ולאחר שעשרות מבני העדה הדרוזית מנעו את כניסתה לטקס, השרה גילה גמליאל עזבה את המקום. השר אופיר אקוניס, שהיה אמור לנאום בבית העלמין בנחלת יצחק, ויתר על נאומו לטובת אימו של שון מונדשיין, שנהרג בצוק איתן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304251130' autoplay='0' credit='' desc='מהומות בעת נאום השרה רגב בחולון' poster='' kid='1_620g15cj' duration='']

בהגיעו של השר בן גביר נשמעו צעקות לעברו, וכך גם כשעלה לנאום בתחילת הטקס. בן גביר ענה: "מותר לו לצעוק, תנו לו לצעוק, אני מרכין ראש". עוד אמר בן גביר בטקס: "חיבוק גדול, אחים אנחנו. דווקא מתוך החושך והכאב צמח לו עם לתפארת".

"למול מסירות הנפש וההקרבה שלכם משפחות קדושות וגיבורות, מילותינו נעשות קטנות ומצטמצמות לחרוט על מצבות האבן הצנועות", אמר השר בן גביר, "מצבות ששפתן היא רק שם, גיל, תאריך נפילה, ההורים וכמעט לא עוד.
כמה מעט וכמה הרבה. עולם ומלאו. עולם מלא של עלומים שכלו, חלומות שנגוזו, שאיפות שעלו בעשן, שרשרת דורות שנגדעה".

"נצח ישראל לא ישקר", הוסיף בן גביר, "לא בכדי נסמך יום הזיכרון ליום העצמאות, אלא כדי לבטא את עוצמתם המטלטלת והשזורה של החיים והשכול. של התוגה והשמחה ובעיקר כדי לבטא את החוב הגדול שאנחנו חייבים לכולכם משפחות יקרות וגיבורות".

"מעריכים אתכן, אוהבים אתכן, מחבקים אתכן חיבוק גדול ותמיד תמיד נזכור, שאחים אנחנו בני עם אחד אנחנו, ושדווקא מתוך החושך הגדול והכאב, בעזרת השם יתברך ואנשי כוחות הביטחון הגיבורים והאזרחים האמיצים, צמח לו עם לתפארת שבנה מדינה משגשגת שמהווה את ניצחון האור על החושך".

מדינה חפצת חיים, שקנתה את חיי האומה, בזכות מסירות הנפש של בניה, הם היקירים שלכם, האהובים שלכם שבזכותם אנחנו כאן. כאמירתו המכופלת של הנביא יחזקאל: "ואומר לך בדמיך חיי, ואומר לך בדמיך חיי". יהי זכרם של הנופלים במערכות ישראל".

בית העלמין הצבאי בבאר שבע הבוקר
בית העלמין הצבאי בבאר שבע הבוקר

בית העלמין הצבאי בבאר שבע הבוקר
בית העלמין הצבאי בבאר שבע הבוקר

המחלוקת הפוליטית הפכה השנה את יום הזיכרון הרגיש ממילא לנפיץ במיוחד, כאשר מערכת הביטחון בכוננות גבוהה וקיים וחשש מפני עימותים והפרעות במהלך הטקסים הממלכתיים בבתי העלמין ברחבי הארץ. בשל כך, בחרו לא מעט משפחות שכולות לפקוד את קברי יקיריהן מוקדם יותר, לפני הטקסים. בית העלמין בבאר שבע הוא אחד המוקדים הרגישים ביותר - לשם הגיעו כבר אתמול הורים רבים כדי להתייחד עם זכר יקיריהם ויקירותיהן בשל השתתפותו של השר בן גביר, שנחוש בדעתו להגיע ולשאת נאום ממלכתי - אם כי לדבריו הוא לא יכלול מסרים פוליטיים.

הורים שכולים מוחים בכניסה לבית העלמין הצבאי קרית שאול
הורים שכולים מוחים בכניסה לבית העלמין הצבאי קרית שאול

בהכנת הידיעה השתתפו מוריה אסרף וולברג, מאיר מרציאנו, נעם גולדברג, טל שנהב ויניר שגב