אלפים בעצרת למען שוויון בנטל: "אין אחדות בלי שוויון"

אלפי אנשים התייצבו בכיכר הבימה בתל אביב להפגנה שאורגנה ע"י "אחים לנשק", בקריאה לגיוס חרדים לצה"ל. ראש האופוזיציה יאיר לפיד הצטרף למוחים ואמר: "אנחנו צריכים שהחרדים הצעירים יבואו איתנו כדי להגן על מדינת ישראל". באופן חריג, המשטרה הודיעה ברקע המתיחות בחודש רמדאן: "כל הפרת סדר מאלצת אותנו להפנות אליה כוחות גדולים"

זמן צפייה: 01:22

אלפי אנשים הגיעו הערב (חמישי) לכיכר הבימה לעצרת למען שוויון בנטל השירות הצבאי - ובעד גיוס חרדים לצה"ל, שאורגנה על ידי "אחים לנשק" - ארגון המחאה שבלט במהלך ההפגנות נגד המהפכה המשפטית. הפגנה זו מתקיימת במקביל למחאה ברחוב קפלו למען שחרור החטופים.

המשטרה הודיעה באופן חריג כי הפגנות במהלך חודש רמדאן מפריעות לפעילות הסדירה של כוחות הביטחון: "אנו מאבטחים את האירועים ומקדשים את זכות המחאה, אך כל הפרת סדר מאלצת את המשטרה להפנות אליה כוחות גדולים, ופוגעת בביטחון האזרחים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע להפגנה ואמר: "באנו הנה לכיכר כדי להגיד: 'כולם צריכים להתגייס'. אנחנו צריכים שהחרדים הצעירים יבואו איתנו כדי להגן על מדינת ישראל. עם ישראל כולו צריכים להתגייס. אין דבר כזה אחדות בלי שוויון. ביחד ננצח וביחד נתגייס".

יאיר לפיד בעצרת למען שוויון בנטל
יאיר לפיד בעצרת למען שוויון בנטל | צילום: אלעד גוטמן

הדרישה לשוויון בנטל עלתה לאחר שחוק הגיוס הנוכחי פג, ובחוק הגיוס החדש שהוצע הוכבד הנטל הצבאי על המילואימניקים, שרובם אינם משתייכים למגזר החרדי. לפי הצעת החוק שגובשה, הנובעת מצורכי המלחמה, שירות הסדיר לגברים ולנשים יוארך ל-36 חודשים בתמורה לדמי קיום מוגדלים ומענקים מותאמים. כמו כן, נקבע כי יועלה גיל הפטור ממילואים, ושירות המילואים השנתי יוארך ל-40 ימים. על הצעה זו לא הייתה הסכמה, עקב אי גיוס החרדים - ולכן חקיקתה לא קודמה.

לפני מספר ימים פורסם כי תכנית חדשה למתווה גיוס החרדים תובא לידי הממשלה בשבועיים הקרובים, והיא כוללת שלושה מרכיבים: הארכת החלטת הממשלה הקיימת, אשר מונעת גיוס חרדים עד יוני; ניסוח מתווה חדש, כללי, ללא פרטים ספיצפיים; והצעת לו"ז חקיקה חדש, שיפרט את זמני העברת המתווה הכללי שנוסח.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טענה כי החל מ-1 באפריל 2024, "בלא קידום חקיקה על-ידי ממשלת ישראל - אין בסיס חוקי להימנעות גורפת של המדינה מגיוס בני ישיבות". המשמעות: אם לא תקודם חקיקת החוק החדש עד המועד האמור - צה"ל ייאלץ להתחיל לגייס חרדים. מספר ימים לאחר מכן, בג"ץ הוציא צו על תנאי, הקובע כי על המדינה לנמק מדוע לא ניתן לגייס את תלמידי הישיבות.

שר הביטחון יואב גלנט טען בהצהרה מיוחדת: "בלי הסכמת כלל הקואליציה - לא אגיש את חוק הגיוס", ובתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "משוכנע שאפשר להתגבר על סוגיית הנשיאה בנטל, נקבע יעדים לגיוס".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתחילת השבוע הרב יצחק יוסף התייחס בשיעורו השבועי לחוק הגיוס ולמחלוקת שעורר. הוא אמר: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל". לדברי הרב יוסף, "כל החילונים האלה צריכים להבין שבלי התורה – לא תהיה הצלחה לצבא. ראינו איך הצבא הצליח בבוקר שמחת תורה. במשך כמה שעות באו ושחטו... איפה היה הצבא? הוא מצליח רק בזכות בני התורה".

בשבוע שעבר חסמו מפגינים חרדים המשתייכים לפלג הירושלמי את כביש 4 בשני הכיוונים, סמוך למחלף גבעת שמואל, במחאה על הכוונה לגייס תלמידי ישיבות. הם קראו, בין היתר: "נמות ולא נתגייס". כוחות משטרה הגיעו למקום, ובמהלך הניסיונות לפנותם - פרצו עימותים בין הצדדים.

חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס4 03 03 At 1
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס

המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "סטאלין זה כאן" ו"לעם ישראל בלי תורה אין זכות קיום". במשטרה טענו כי מפגינים קראו לעברם "נאצים". מנגד, תועדו שוטרים מנסים לפנות באלימות את החסימה - ושוטרת אף נצפתה בועטת בראשו של מפגין.