איגוד הרופאים למפכ"ל: "סיכון לפגיעה קשה בשימוש במכת"זית"

במכתב שנשלח למפכ"ל המשטרה, איגוד רופאי בריאות הציבור הזהיר מפני שימוש בכלי, המשמש לפיזור הפגנות באמצעות התזת מים בלחץ גבוה מאוד. המכתב נשלח על רקע הפגיעה בעינו של אל"מ אודי אורי שהפגין בתל אביב. בחודש אפריל שלח איגוד הרופאים מכתב נגד השימוש בכלי "צעקה", המשמש לפיזור הפגנות באמצעות השמעת רעש בתדר גבוה, ובעקבות זאת שונו נהלי המשטרה

Whatsapp Image 2023 03 28 At 0
עימותים בין מפגינים למשטרה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל ואיגוד רופאי אף אוזן גרון שלחו היום (שבת) מכתב למפכ"ל המשטרה, בו הם יוצאים נגד השימוש במכת"זית ככלי לפיזור הפגנות. "בשימוש עם לחצים כאלו, קיימת פגיעה אפשרית באנשים, הכוללת פגיעה ישירה בגוף ופגיעה משנית משברים של ציוד, נזק משני מהטחת האדם על קיר או הפלתו אל הקרקע" כתבו הרופאים.

עוד נכתב כנגד השימוש במכת"זית: "בפגיעה ישירה של זרם המים בפנים קיים סיכון רב לפגיעה באברי הפנים לרבות נזק קשה ובלתי הפיך לעין, לארובת העין ואף לעיוורון. סיכון זה גובר ככל שהלחץ גבוה יותר והטווח קצר יותר". לבסוף המליצו הרופאים למפכ"ל "להכריז על עוצר שימוש במכת"ז עד להשלמת החקירה ועד ליישום לקחים למניעת הישנות פציעות קשות כתוצאה משימוש במכת"ז".

מכת''זית באיילון
מכת''זית באיילון | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
מכת''זית באיילון
מכת''זית באיילון | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בחודש אפריל שלח איגוד הרופאים מכתב למפכ"ל כנגד השימוש במכשיר המכונה "צעקה", שמשמש כלי לפיזור הפגנות באמצעות השמעת צלילים בעוצמה חזקה במיוחד. "אנשים שנחשפו לאמצעי זה בטווח קרוב, סובלים מפגיעות קשות בשמיעה באופן בלתי הפיך וכמו כן חווים תופעות של טנטון, רגישות לרעש, כאבי ראש ובחילות" כתבו הרופאים על "צעקה" - ובעקבות זאת שינתה המשטרה את המדיניות שלה בשימוש בכלי בהפגנות.

המכתב הנוכחי של איגוד הרופאים מגיע בעקבות הפגיעה הקשה בעינו של אל"מ אודי אורי, שנפגע מזרם של מכת"זית בעינו. אורי אושפז וראייתו בעין שנפגעה טרם חזרה.