שבוע ל-1.9: אם יהיו צווים – בית הדין צפוי לא למנוע שביתה

עם ארגון המורים נרשם פיצוץ במו"מ, השיחות עם הסתדרות המורים תקועות. ראש הממשלה לפיד ימתין ליום ראשון ובתווך שרת החינוך ממשיכה להתנגד לצווי מניעה ובאוצר שוקלים מסלול עוקף. הערכה: המורים יסכימו לעסקה מצומצמת בנוגע לימי החופשה

זמן צפייה: 05:24

פחות משבוע נותר הערב (חמישי) לפתיחת הלימודים, כאשר המו"מ עם ארגון המורים פוצץ, וגם השיחות עם הסתדרות המורים תקועות. הדיון הבא במו"מ נקבע ליום ראשון, אבל אצל הצדדים לא מאוד אופטימיים. ראש הממשלה יאיר לפיד ימתין ליום ראשון, אך אין לו הרבה אפשרויות.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון עדיין מתנגדת לצווי מניעה ואי אפשר לפנות לבית הדין בלעדיה. במשרד האוצר מתכננים מעקף של משרד החינוך דרך עתירה של הנהגת ההורים הארצית אך מעריכים כי גם אם יפנו לבית הדין ברגע האחרון, הוא לא ימנע שביתה כשהפנייה כל כך מאוחרת והסיכויים לשביתה גדלים.

בתוך כך, מנהלי בתי הספר נדרשים להגיע לכנסי ההיערכות של משרד החינוך, אבל לא מורשים על ידי הארגונים ליזום מפגשי היערכות עם המורים והתלמידים.

שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אחרי שבאוצר פרסמו היום את מתווה הדרישות שלהם לשינויים שהם חושבים שנצרכים במערכת החינוך, ההערכה היא שהמורים יסכימו לעסקה מצומצמת בלבד בנוגע להתאמת ימי החופשה – לא לחמישה ימי שישי שהם ימי עבודה קצרים גם כך – אלא אולי ביטול האסרו חג שהפך לסמל של חוסר הסנכרון בין המורים להורים תמורת גשר בין כיפור לסוכות.

סוגיית החופשות מלווה את המשא ומתן מהיום הראשון ובאוצר מבקשים להתאים 10 ימי חופשה בסך הכול של מערכת החינוך לחופשות במשק. בין היתר, הזזת שלושה ימי אסרו חג לימי שישי, קיצור החופשה שלפני פסח ביומיים ומתן שני ימי חופשה לבחירה למורים, קיצור החופשה שלפני פסח בשלושה ימים נוספים ומתן חופשה בימים שבין יום כיפור לסוכות. כמו כן, באוצר דורשים להזיז חמישה ימי קייטנה שנחסכו מחופשת פסח לחופשת הקיץ.

משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים, מורים, הסתדרות המורים
משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים

באוצר גם מציגים את התוכנית לביטול המשרות החלקיות כך שבאופן מדורג לאורך כמה שנים, יעלה שיעור ההעסקה המינימלי למורים מ-50 אחוז ל-100 אחוזי משרה. העלאת שיעור ההעסקה המינימלי נועד לפי האוצר להגדיל את היקף השעות ובכך את גובה שכרו של עובד ההוראה. הפעימה הראשונה ל-70 אחוז, מציעים באוצר, תחול כבר בשנת הלימודים הקרובה.

בנוסף מציעים במשרד האוצר כי לרשות מנהל בית הספר יעמוד סל גמולי תפקיד בגובה ממוצע של 36 אלף ליצירת תפקידים חדשים עבור מורים מצוינים. למשל, מנהל יוכל לתת גמול בסך 1,000 שקלים לשלושה מורים מצטיינים שייקחו על עצמם תפקידים נוספים שיטיל המנהל.

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
השנה תיפתח? | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

באשר לחוזים אישיים מציעים במשרד האוצר לתת אפשרות למנהל בית הספר להעסיק עד 10 אחוזים מעובדי ההוראה בחוזים אישיים וכי ההסכמים הקיבוציים לא יחולו על אותם עובדים. כמו כן מבקשים באוצר לעלות את התקופה המינימלית לקבלת קביעות משנתיים לחמש שנים.

באשר להליכי פיטורים במערכת החינוך מבקשים באוצר להטמיע הליך שבמסגרתו מורה שאיננו מתאים לבית ספר מסוים, מנהל יוכל לפטרו בהליך מהיר תוך התערבות מינימלית של משרד החינוך והמורה יוכל להתמודד על תפקיד עובד הוראה מבלי התחייבות קשיחה של משרד החינוך לגביו.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

מוקדם יותר היום נמסר ממשרד האוצר על פיצוץ במו"מ מול ארגון המורים העל-יסודיים בראשות רן ארז, שמאיים גם הוא לפתוח בשביתה ב-1 בספטמבר. "במהלך השבועות האחרונים התנהל עם ארגון המורים ובראשו רן ארז, משא ומתן על עניין הרפורמה בבגרויות ומעבר לחמישה ימי לימודים", נמסר מדוברות משרד האוצר, "הנושאים הללו הגיעו לסיכום בין הצדדים שהיה צפוי להיחתם. הבוקר, במהלך הפגישה, דרש רן ארז כי ייחתם איתו הסכם שכר כולל. רק אתמול אמר בקולו רן ארז שהוא אינו מעוניין בחתימה על ההסכם כרגע".

עוד נמסר: "ודאי שכיו"ר ארגון עובדים ותיק ומיומן, הוא יודע שאין אפשרות להגיע להסכם שכר כולל תוך שבוע. לכן לא ברורה לנו ההתנהלות הנ"ל שאין מטרתה אלא לפגוע בתלמידי ישראל ולהוסיף שמן למדורה של הסתדרות המורים. אם רן ארז מעוניין לחזור לשולחן המשא ומתן ולסגור את הנושאים שסוכמו עד כה כפי שהודיע אתמול שבכוונתו לעשות, נציגי מרכז השלטון המקומי, משרד האוצר ומשרד החינוך ממתינים לשובו".

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מיו"ר ארגון המורים רן ארז נמסר בתגובה: "משרד האוצר מנהל את המו"מ כמו בבזאר טורקי ולאחר שיש הסכמות מעלה קושיות מן היקב ומן הגורן, על מנת להביא לפיצוץ. משרד האוצר סירב לחתום על הסכם קיבוצי הכולל רפורמה בבחינות הבגרות, כפי שסוכמה בין שרת החינוך ובינינו. יתרה מזאת, סירב משרד החינוך לחתום על קיצור שבוע עבודה ועבודה מהבית כפי שסוכם עם משרד החינוך לאחר מו״מ של חודשים".

"משרד האוצר אף סירב להתייחס ולהסכים לתיקון תנאי העבודה של המורים, נושאים שאינם עולים כסף כלל", הוסיף ארז, "ובסופו של דבר משרד האוצר סירב לנהל אתנו מו״מ על שכר מורים בטענה שלא נותר מספיק זמן עד ספטמבר, למרות שנושאים אלה הועלו בפניו כבר מחודש פברואר, אפריל, יוני ולמעשה לאורך כל חודשי הקיץ".