זוכי פרס ישראל למפעל חיים: משה אדרי ועדנה סולודר - שנפטרה אתמול

שר החינוך יואב קיש הודיע כי חברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר ("היוותה מופת לאחדות וחיבור בעם") ואיש הקולנוע הישראלי משה אדרי ("עשייתו פורצת הדרך תרמה משמעותית ליצירה העברית"), הם הזוכים בפרס היוקרתי. באופן מצער, התברר כי סולודר נפטרה בזמן שחברי ועדת הפרס החליטו על זכייתה, והיא תובא למנוחות היום בשעות הצהריים. ההודעה על זכייתה נמסרה לאחותה

זמן צפייה: 03:28

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי חברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר ומשה אדרי, מבכירי תעשיית הקולנוע הישראלית, הם חתני פרס ישראל למפעל חיים לשנת 2024. באופן מצער, לאחר הבחירה בסולודר כזוכה, התברר כי היא נפטרה אתמול במהלך הדיון בו הוחלט שתקבל את הפרס היוקרתי, וחברי הוועדה לא ידעו על כך כשבחרו בה. היא תובא למנוחות היום בשעות הצהריים.

"עדנה סולודר (ז"ל) היא בת דור תש"ח ולוחמת מלחמת העצמאות", כתב השר קיש בהודעת הזכייה. ועדת הפרס טענה בנימוקיה שסולודר היא "סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית". עוד ציינה הוועדה כי היא הייתה ממנהיגי התנועה הקיבוצית ובמסגרת פעילותה הפרלמנטרית ארוכת השנים, פעלה רבות למען חיזוק הפריפריה, שמירת הטבע והמורשת, עידוד החקלאות וההתיישבות והיוותה מופת לאחדות וחיבור בעם.

שר החינוך בישר על זכייתה של עדנה לאחותה תמי בשיחה טלפונית. ועדת הפרס למפעל חיים התכנסה אתמול והחליטה על זכייתה של סולודר, והעבירה החלטה מסודרת לשר - ששמע ממש במקביל על דבר מותה. השר וחברי הוועדה הביעו את צערם על פטירתה של סולודר, ועל כך שלא זכתה בחייה להכרה זו.

"עדנה בלטה מאוד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים בחברה. לצד פעילותה הענפה בנושאים אלו ובטיפול בבעיותיהם של ילדים במצוקה, היא החלה לפעול לקידום תחום האימוץ. במסגרת פעילותה, היא מונתה כחברה בוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי, לאחר שאיבדה את בתה היחידה, שהייתה בת מאומצת", הוסיפה ועדת הפרס.

בנימין נתניהו, רובי ריבלין ויואב גלנט בטקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ"א
בנימין נתניהו, רובי ריבלין ויואב גלנט בטקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ"א | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כמו כן, שר החינוך קיש בישר היום למשה אדרי כי הפרס מוענק לו על "עשייתו פורצת הדרך ותרומתו המשמעותית ליצירה העברית ולעידוד הקולנוע הישראלי, אשר זוכה להכרה והערכה גדולה בארץ ובעולם". בנימוקי ועדת הפרס נכתב: "תרומתו של משה לקידום תעשיית התרבות הישראלית ולטיפוח נכסי צאן הברזל שלה נובעת מאהבה ותשוקה שבערה בו מגיל צעיר - כבר בילדותו הוא נשבה בקסמו של המסך הגדול, החל לעבוד בתפקידים זוטרים בקולנוע המקומי בדימונה, וחלם להנגיש את התחום לכלל הציבור הישראלי - ולהצעיד את הקולנוע המקומי לקדמת הבמה העולמית".

"בזכות פועלו ואהבתו העצומה לקולנוע הישראלי", נכתב, "הופקו מאות סרטים ישראליים והתאפשר שגשוג ופיתוח של תעשיית הקולנוע המקומית". בין יצירותיו הבולטות של אדרי: הסרטים "הערת שוליים", "בופור", "ישמח חתני", "מכתוב", "זרים מושלמים", "תמונת ניצחון", "שבע ברכות ו"גולדה". נוסף לכל זאת, אדרי יצר מפעל עצום לשימור ולשחזור של סרטים ישראליים קלאסיים של כל הזמנים, על מנת לשמר ולהנגיש יצירות ישראליות קלאסיות לדורות הבאים ולכלל המגזרים בציבור הישראלי.

"לצד עשייתו הענפה בעולם הקולנוע, אדרי מהווה גם דמות מובילה במיזמים למען הקהילה והחברה בישראל. משה תומך ומלווה משפחות שכולות, ובשנת 2015 התמנה ליו"ר אגודת הידידים של עמותת 'אור למשפחות', אשר מטרתה לחזק הורים אשר שכלו את ילדיהם במערכות ישראל", הוסיפה ועדת הפרס.

הקולנוען משה אדרי, זוכה פרס ישראל למפעל חיים
משה אדרי, זוכה פרס ישראל למפעל חיים | צילום: צילום מסך

אדרי הגיב להחלטה להעניק לו את פרס ישראל למפעל חיים, ואמר: "שמחתי לקבל היום בצהריים את שיחתו של כבוד שר החינוך יואב קיש. אני נרגש עד דמעות ומוקיר תודה לוועדת הפרס על ההחלטה. התרבות והקולנוע הישראלי הם בנשמתי, נר לרגלי ולרגלי משפחתי. אבקש להקדיש את הפרס לאחי היקר לאון ז"ל, שותפי לכל אורך הדרך ולעיר דימונה, שבה התחלנו את דרכנו ואת הסינמה פרדיסו שלנו לפני 60 שנה".