דו"ח המבקר: יותר משליש מדירות עמידר לא אוכלסו כמעט שנה

המבקר אנגלמן מצא כי 39 אחוזים מדירות עמידר המיועדות לאכלוס עמדו ריקות יותר מ-300 ימים. גם תקציב תחזוקת הדירות נמוך משמעותית מהצרכים. בטיחות עובדים בענף הבנייה: לא מתקיימת אכיפה אפקטיבית בנוגע לעבירות הבטיחות הפליליות

לוגו חברת עמידר על רקע בניינים של החברה
חברת עמידר | צילום: חדשות 13

אלפי דירות לא מאוכלסות בזמן שרבים ממתינים לדירה: כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם אחר הצהריים באשר להתנהלות חברת עמידר, שמנהלת את מרבית דירות הדיור הציבורי – כ-38 אלף מתוך 50 אלף.

דו"ח המבקר - כתבות נוספות:

אין הגנה על פרטיות, אפודים שיכולים לסכן חיי שוטרים | דו"ח המבקר על המשטרה

סגירת תיקים פליליים: לא פחת שיעור התיקים שנסגרו מחוסר ראיות | דו"ח המבקר

המצב העגום בגני הילדים: בלי פיקוח והערכות מקצועיות ומחסור גדול בצוותים

דו"ח המבקר על טוהר הבחירות: עלות הפיקוח זינקה פי 3, נרכשו יותר מדי מצלמות

הדו"ח מעלה כי כ-39 אחוזים מהדירות המיועדות לאכלוס עמדו ריקות יותר מ-300 ימים. בנוסף, לגבי אכלוס חוזר של דירות, בכ-13 אחוזים מהמקרים שנבדקו חרגה עמידר ממשך הזמן המרבי שנקבע לכך (60 ימי עבודה).

עוד מצא המבקר כי בנושא שיפוץ הדירות, מספר הדירות שבוצע בהן שיפוץ עמוק עמד על כ-970 בממוצע לשנה אף שהצורך לפי הערכת עמידר עמד על כ-2,000 בשנה. 44 דירות נמצאו אינן ראויות למגורים בשל היעדר תקציבי שיפוץ, 138 דירות בבעלות עמידר סווגו כמסוכנות למגורים.

בשנים 2020-2018 ביצעה עמידר, לפי הדו"ח, עבודות תחזוקה וליקויים בכ-27,600 דירות ושיפצה כ-6,800 אך טיפולה טעון שיפור. המבקר מציין כי תקציב התחזוקה של הדיור הציבורי נמוך משמעותית מהצרכים.

בדו"ח בדקו המבקר אנגלמן ואנשיו גם את טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם במסגרת ביקורת מעקב. ממצאי הדו"ח העלו ליקויים שהועלו בביקורת הקודמת ולא תוקנו כמו איכות הטיפול הביתי הניתן לקשישים הסיעודיים. המבקר מצביע על היעדר הסכם התקשרות חדש עם חברות הסיעוד שפוגע באיכות הטיפול וקורא להוציא אותו לפועל.

לפי הדו"ח, עד שנת 2060 צפויים להיות יותר מ-780,000 מקבלי גמלת סיעוד, כמעט פי ארבעה ממספר מקבלי הגמלה בשנת 2021. התשלומים בענף הסיעוד עתידים להגיע לכ-57 מיליארד ש"ח, יותר מפי חמישה מהתשלומים בשנת 2021.

פרק נוסף בדו"ח המבקר עוסק בבטיחות עובדים בענף הבנייה. שיעור ההרוגים בשנים 2021-2020 עמד על 64 עובדים. בהשוואה בינלאומית הוא פי שניים ויותר מזה מול מדינות האיחוד האירופי. אמנם נקטה המדינה מהלכים להגברת הבטיחות בענף וצמצום מספר התאונות, אך עדיין ישנם פערים במערך הפיקוח והאכיפה.

תאונת עבודה, אילוסטרציה
אין מספיק אכיפה. זירת תאונת עבודה (ארכיון) | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

הדו"ח קובע כי לא מתקיימת אכיפה אפקטיבית מספיק בנוגע לעבירות הבטיחות הפליליות בענף הבנייה ופעולותיו של מינהל הבטיחות בנוגע לניתוח הנתונים ולהפקת הלקחים בעקבות תאונות עבודה טעונות שיפור והרחבה. כמו כן, למינהל הבטיחות לא הוקצו מלוא המשרות לתחום הפיקוח על הבטיחות בענף הבנייה בהתאם לסיכום התקציבי שהושג.