דו"ח המבקר על טוהר הבחירות: עלות הפיקוח זינקה פי 3, נרכשו יותר מדי מצלמות

על פי הדו"ח השנתי בו נבדק מנגנון הפיקוח על טוהר הבחירות, לרבות מערך המצלמות והמפקחים מטעם ועדת הבחירות המרכזית, נמצא כי עלות המערך גדלה מ-17 מיליון ל-51 מיליון. בנוסף זינקה כמות המפקחים פי ארבעה, ונקנו מצלמות בכמות גדולה בהרבה מן הנדרש ומיכולת הספיקה של הפקחים

ספירת קולות בוועדת הבחירות המרכזית
ספירת קולות בוועדת הבחירות המרכזית | צילום: רויטרס

בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שלישי) בנושא מנגנון הפיקוח על טוהר הבחירות, לרבות מערך המצלמות והמפקחים מטעם ועדת הבחירות המרכזית, נמצא כי עלות מערך הפיקוח זינק פי שלושה, מ-17 מיליון שקלים ל-51 מיליון שקלים, וכן היקף המפקחים זינק פי ארבעה - מ-2,800 ל-11,600, ולמרות זאת 18% מהקלפיות שהועדה הגדירה מראש כרגישות וטעונות בדיקה לא אוישו במאבטחים.

דו"ח המבקר - כתבות נוספות:

דו"ח המבקר: יותר משליש מדירות עמידר לא אוכלסו כמעט שנה

אין הגנה על פרטיות, אפודים שיכולים לסכן חיי שוטרים | דו"ח המבקר על המשטרה

סגירת תיקים פליליים: לא פחת שיעור התיקים שנסגרו מחוסר ראיות | דו"ח המבקר

המצב העגום בגני הילדים: בלי פיקוח והערכות מקצועיות ומחסור גדול בצוותים

עוד מצא הדו"ח, כי ועדת הבחירות המרכזית רכשה בעלות של כמעט 20 מיליון שקלים, כמות מצלמות גדולה בהרבה מן הנדרש ומיכולת הספיקה של הפקחים. בסך הכל נרכשו למעלה מ-2000 מצלמות יותר מהדרוש. כמו כן מצויין בדו"ח כי נושא הפעלת המצלמות בקלפיות לא הוסדר עדיין בחקיקה ראשית.

מוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 נמסר: "הגדלת מערך המפקחים מכ-3000 מפקחים במערכת הבחירות לכנסת ה-22, לכלל הקלפיות בפריסה ארצית במערכת הבחירות לכנסת ה-24 (13,240) - בהכרח הוביל לגידול בעלויות הפרוייקט הכה חשוב, והן לא חרגו מההערכה הראשונית, שהוצגה לנשיאות הוועדה".

עוד הוסיפה הוועדה כי "יצויין כי חלק ניכר מהעלויות (כ-15 מיליון שקלים הינן הוצאות חד פעמיות לרכש המצלמות, שישמשו גם במערכות בחירות עתידיות). בהקשר זה יצויין כי עת פרצה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, שהתקיימה בשיאה של מגיפת הקורונה, היא אופיינה בחוסר וודאות מוחלט עד ליום הבחירות, לרבות במספר הקלפיות שיפעלו ביום הבחירות".

"אכן, לא כל המפקחים הצליחו להתקשר עם המערכת הממוחשבת באמצעות האפליקציה הייעודית שפותחה בזמן אפסי לצורך קבלת הדיווחים", הודתה ועדת הבחירות, "יחד עם זאת יובהר ויודגש כי הוועדה נערכה מראש לאפשרות זו, שכן, מטבע הדברים, עת מופעלת מערכת חדשה לראשונה, ללא זמן מספיק לצורך הטמעה בפריסה כה רחבה, ומופעלת על ידי אלפי עובדים מזדמנים חד-יומיים - עשויים לעלות קשיים תפעוליים שונים".

"לפיכך, נקבעו מראש בקרות, כללים וחלופות שונות להבטחת קבלת דיווח על אירועים בקלפיות", מסרה הוועדה, "הזהירות בה פעלה הוועדה הוכיחה עצמה כיעילה ונכונה, וכל הדיווחים הגיעו לידי הוועדה. לטענה, כי לא נכח מפקח טוהר בחירות בכל הקלפיות שהוועדה הגדירה כקלפיות רגישות בהיבט של טוהר הבחירות - יודגש כי אין מדובר בנתון עובדתי מבוסס, שכן, מבקר המדינה ערך בדיקה מדגמית מצומצמת בלבד, ועליה ביסס את הנתון לכאורה".