מורשע בפרשת האונס הקבוצתי בזיקים זכה לשחרור מוקדם: "שוב האמינו לשקרים שלו"

ועדת השחרורים של צה"ל קבעה כי שחר מזרחי, שנמלט מישראל שלוש שנים אחרי האירוע והורשע כאשר שב ארצה בשנת 2019, ישוחרר בשבוע הבא - 3 חודשים לפני שיסיים לרצות את עונשו. קורבן העבירה אביצח שוורץ: "מאוכזב וכועס, הם הפכו אותו לקורבן ולא אותי"

זמן צפייה: 54:05

שחר מזרחי, אחד המורשעים בפרשת האונס הקבוצתי בבסיס הטירונים זיקים בשנת 1999, ישוחרר בשבוע הבא ממאסרו, כשלושה חודשים לפני המועד בו היה אמור לסיים לרצות את עונשו, כך קבעה היום (רביעי) ועדת השחרורים של צה"ל, וזאת בניגוד לעמדתו של קורבן העבירה אביצח שוורץ.

מזרחי, אשר נמלט מהארץ בשנת 2002 לאחר שנעצר בחשד לביצוע עבירות מין והתעללות בטירון אביצח שוורץ לצד שלושה טירונים נוספים, שב לישראל בשנת 2019 ונעצר בשנית על ידי המשטרה הצבאית. מזרחי נידון ל-4.5 שנות מאסר במסגרת עסקת טיעון - אותה קיבל שוורץ, לדבריו "בכדי להימנע מנזק נפשי חמור נוסף מעצם ניהול ההליך".

ההחלטה על שחרורו הצפוי של מזרחי התקבלה כאמור בניגוד לעמדתו של קורבן העבירה, אביצח שוורץ, שאמר היום: "אני מאוכזב וכועס על הועדה. עוד פעם האמינו לשקרים של שחר ולעורכי הדין שלו. הם הפכו אותו לקורבן ולא אותי. בשלב הזה שנגמר החלק המשפטי אני אוכל לשקם את חיי ללא פרעות מבחוץ, אם אוכל אי פעם לשקם".

בהחלטה נכתב כי נוכח הסמיכות לתום מועד עונשו של מזרחי, יש לדאוג כי ייקלט במסגרת טיפולית אשר תפחית ממסוכנותו. מזרחי צפוי להשתחרר ביום ראשון 30 ביולי 2023. לאור העובדה שהוא חסר קורת גג, ומתוך מטרה להפחית את המסוכנות הנשקפת ממנו, ההליך השיקומי יתקיים במסגרת דיור שיקומי מפוקח.

מדובר צה"ל נמסר: "הוועדה הצבאית לעיון בעונש קיבלה את בקשתו של האסיר שחר מזרחי, והורתה על שחרורו על-תנאי מן המאסר. בהתאם להחלטה, עונשו של מזרחי, שנדון ל-55 חודשי מאסר בפועל, קוצר בשלושה חודשים, והוא ישוחרר מן המאסר ביום 30 ביולי 2023. במסגרת ההחלטה, הובאה בחשבון המלצת הרשות לשיקום האסיר, ותכנית שיקום שהוצעה על ידי הרשות. הפרקליטות הצבאית התנגדה לשחרור המוקדם, נוכח העבירה החמורה שבה הורשע מזרחי והמסוכנות הנשקפת ממנו, וכן בראי עמדת נפגע העבירה בעניין. עדכון בדבר החלטת הוועדה נמסר לבא כוחו של נפגע העבירה. צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני ופועל למיגורם של מקרים מסוג זה".

בסיס הטירונים זיקים
בסיס הטירונים זיקים (ארכיון) | צילום: אדי ישראל, פלאש 90

תחילת הפרשה באוקטובר 1999, באוהל מגורי החיילים בבסיס הטירונים זיקים שבדרום הארץ. בכתב האישום מתואר כיצד מזרחי, יחד עם שלושה חיילים נוספים, ביצעו "התעללות שנסיבותיה מחמירות במתלונן". תחילה, נכתב, "קיללו מזרחי והחיילים הנוספים את שוורץ, הקניטו אותו, הכו אותו באמצעות אגרופים, בעיטות וקת נשקו האישי - והשליכו אותו על הארץ".

בעת שאחד מהחיילים החזיק בשוורץ ולא אפשר לו לקום, מזרחי וחייל נוסף שמרו בפתח האוהל. החייל השלישי טען את הנשק, דרך אותו, כיוון אותו לעבר שוורץ ואף הצמיד לעורפו את הקנה בעודו מאיים עליו, ולפי כתב האישום "החיילים אמרו לשוורץ שאם יתנגד למעשיהם הם יגרמו לו לכאב רב יותר ויהרגו אותו".

בשלב זה מתואר בכתב האישום כיצד החיילים, בזה אחר זה, ביצעו במתלונן עבירות מין. מעט לאחר המקרה התקיימה חקירה בנדון, כאשר אחד החיילים החשודים, יהונתן קירשבלום, הודה, הורשע ונדון לעונש של 6 שנות מאסר, ואילו השניים הנותרים זוכו מחמת הספק, זאת בין היתר בעקבות בריחתו של מזרחי לחו"ל.

תחקיר התוכנית "המקור" ששודר בשנה שעברה ברשת 13 הביא את עדותו של הקורבן והציג שחזור מצולם שביצע מזרחי, ויצא בעקבות הנאשמים שזוכו כדי להבין האם מי שתקפו עדיין מסתובבים חופשיים.