בג"ץ קבע: כך תתקיים ההפגנה נגד המלחמה בחיפה בשבת

האגודה לזכויות האזרח ומשטרת ישראל הגיעו להסכמה באשר למתווה ההפגנה של חד"ש וקואליציית השלום, והיא תיערך במרכז חיפה ובהגבלה של עד 700 משתתפים - אך לא בשעות העומס של מוצאי השבת. שופטי בג"ץ הדגישו בפסק הדין: "האפשרות לקיים הפגנה היא זכות יסוד גם בעת מלחמה. איומים באלימות אינם שיקול"

הפגנה נגד המשך הלחימה, בשבוע שעבר בת"א
הפגנה נגד המשך הלחימה, החודש בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לאחר הפרסום בחדשות 13, לפיו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קראה לאפשר הפגנה בחיפה בשבת נגד המשך המלחמה, ואמרה כי מתווה המשטרה בעניין "חורג ממתחם הסבירות והמידתיות" - הערב (חמישי) פרסם בג"ץ את מתווה ההפגנה המעודכן.

בפסק הדין נכתב כי משטרת ישראל והאגודה לזכויות האזרח, שעתרה בנושא לבג"ץ - הסכימו לקיים את ההפגנה במרכז העיר וביום שבת - אך לא בשעות העומס של מוצאי השבת. ההפגנה תתקיים בכיכר פריז שבמרכז העיר, בשעות 13:30-15:30 ובהגבלה של עד 700 משתתפים.

האפשרות שהציעה תחילה משטרת ישראל, שהתנגדה קודם לכן לקיום ההפגנה, הייתה עריכתה ביום חול, באזור מרכז הקונגרסים בחיפה - כלומר לא במרכז העיר, כפי שבקשו העותרים - ובהיקף של עד 450 איש. היועמש"ית התייחסה להצעת המשטרה ואמרה כי היא "איננה מספקת".

השופטים ציינו בפסק הדין כי "העותרים עמדו על היקף הפגיעה בחופש הביטוי שלהם", ומנגד - המשטרה הדגישה חשש מפעולות אלימות מצד מתנגדים להפגנה. לאחר מכן טען מפקד מחוז חוף כי בצאת השבת ישנו עומס רב על המשטרה, בשל אירועי מחאה רבים והצורך בפעילות משטרתית מוגברת.

שופטי בג"ץ הדגישו בהחלטתם: "האפשרות לקיים הפגנה אינה פריבילגיה מיוחדת, כי אם זכות יסוד. הדברים יפים גם בעת מלחמה, גם אם היבטים מעשיים עשויים לתחום את היקף הרישיון שניתן. כמו כן, איומים באלימות מצד צדדים שלישיים אינם יכולים לשמש שיקול המאיין את האפשרות להפגין".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

האגודה לזכויות האזרח עתרה אתמול לבג"ץ בשם חד"ש וקואליציית "שותפות השלום", המונה עשרות ארגונים, בדרישה לאפשר הפגנה הקוראת לעצירת המלחמה, לעסקת חטופים ולקידום תהליך מדיני. לפי האגודה, העתירה הוגשה "לאחר שהמשטרה סירבה לשלוש בקשות שונות לקיים את ההפגנה בחיפה". כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, היועמ"שית הודיעה במענה לעתירה כי היא קוראת לקיים את ההפגנה ואינה מקבלת את מתווה המשטרה. "דווקא בתקופה זו", טוענת היועמ"שית, "גוברת החשיבות בהבטחת חופש הביטוי הפוליטי של מי שמבקש להביע את עמדתו ביחס לפעולות השלטון".