אחרי הביקורת: לוין הודיע שייכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך שבועיים

שר המשפטים כתב לבג"ץ כי הוא "סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת", והוסיף כי "כדי למנוע מחלוקת" הוא ייכנס את הוועדה בתוך 15 יום. הדיון בעתירה נגד אי-כינוס הוועדה היה אמור להתקיים בסוף החודש שעבר, אך נדחה שוב בעקבות המלחמה

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אחרי הביקורת הרבה שספג בעקבות סירובו לכנס את הוועדה למינוי שופטים, שר המשפטים יריב לוין הודיע היום (ראשון) לבג"ץ כי ייכנס את הוועדה בתוך שבועיים. "שר המשפטים סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות שופטים", כתב לוין לבג"ץ, "בהתאם, כדי למנוע מחלוקת, השר יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 יום, וכמתחייב בעת הזו, יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".

הודעת לוין הפתיעה גם את ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, מאחר ובהודעת השר הוא כתב כי יביא לידי הוועדה החלטות שיש בהן הסכמה רחבה, אך נכון לעכשיו לוין כלל לא דיבר עם פוגלמן על שופטים לבית משפט השלום ולבית המשפט מחוזי, לא כל שכן לבית המשפט העליון. כמו כן, יש לזכור כי לוין והממשלה צריכים לבחור עוד שרה לוועדה, והשם של אורית סטרוק כבר עלה כמועמדת לתפקיד.

השר בני גנץ מסר: "שר המשפטים יריב לוין קיבל החלטה ממלכתית ונכונה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. זהו הצעד המתבקש בעת הזו". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "במיוחד בימים קשים אלה אנחנו צריכים מערכת משפט חזקה ודמוקרטיה חזקה. זו העת לכנס את הועדה למינוי שופטים, למנות שופטים ולחזק את מערכת המשפט. כך צריך".

השר יריב לוין בכנסת
השר יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רק הבוקר התראיין היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, וסיפר על העומס ומצוקת המערכת כתוצאה מאי כינוס הוועדה. לפני כחודש החליט נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא לקבוע דיון לעוד חודשיים בעקבות מחסור בשופטים בבית המשפט, זאת בשל החלטתו של לוין לא לכנס את הוועדה.

כזכור, לפני כחודשיים דווח בחדשות 13 כי הדיון בעניין כינוס הוועדה נדחה לסוף חודש אוקטובר, כך שהוא היה אמור להיערך אחרי פרישת הנשיאה חיות והשופטת ענת ברון, שהייתה אמורה לשבת בהרכב, זאת בשל בקשת השר להעביר תצהירי תשובה להחלטה להוציא צו על תנאי לכינוס הוועדה. בהמשך נדחה הדיון שוב, הפעם לאמצע החודש הנוכחי.