בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירה על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים

בית המשפט העביר את נטל ההוכחה בעתירה נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים לשר המשפטים והממשלה, בעקבות העתירה נגד החלטתו של לוין שלא לכנס את הוועדה. לוין דרש לבטל את הצו והשיב: "ההחלטה ניתנה בחוסר סמכות"

זמן צפייה: 02:00

בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו על תנאי לשר המשפטים יריב לוין, בעקבות העתירה נגד החלטתו לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. משמעות הצו היא שנטל ההוכחה לסיבה שלא כונסה הוועדה היא על לוין - ולא על העותרים.

בהחלטה, של השופטים דוד מינץ, ענת ברון ויעל וילנר, נמתחה ביקורת על לוין ונשאל: "מדוע לא יפעיל שר המשפטים את סמכותו ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי?". לאחר כמה שעות ענה לוין לבג"ץ ובתשובה נכתב כי "החלטת בית המשפט ניתנה בחוסר סמכות". כמו כן, הוגשה בקשה מטעם ממשלת ישראל ושר המשפטים לביטול הצו.

"בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור שר המשפטים", נכתב בתשובה מטעם פרקליטו של לוין. "בוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל. הדבר נתון לשיקול דעתם הבלעדי של השר והממשלה".

מטעם עו"ד אוהד שלם ועו"ד יעקב כרם, המייצגים את הממשלה ואת שר המשפטים נמסר: "החלטת בית המשפט העליון ניתנה בחוסר סמכות, שכן על פי תקנות סדרי הדין אין לבית המשפט סמכות לתת צו על תנאי לאחר שהמשיב זומן לדיון והגיש תגובה מטעמו, שמהווה למעשה תגובה לבקשה למתן צו על תנאי. על כן הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול הצו".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול פרסם השר לוין תשובה לבג"ץ בעניין העתירה וטען כי מתקיים כעת משא ומתן על הרכב הוועדה. בנוסף, לוין כתב כי רק בסמכותו לכנס את הוועדה. לוין אף ניצל את ההזדמנות ותקף בתשובתו את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. "היועצת בחרה להביא את עמדתו של לוין באופן לא סדור וללא תימוכין בניגוד לחובותיה כלפיו כבאת כוחו", נכתב בהודעתו של שר המשפטים, "היועצת פגעה בזכותם של לוין והממשלה לייצוג הולם ולהליך הוגן. עמדתה של היועצת הינה עמדה רדיקלית שסותרת גם עמדות יועץ קודמות".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי התנאי של לוין להסכמה לפשרה בחקיקה המשפטית היא שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. לפי הדיווחים שר המשפטים מוכן להחיל את השינוי מהכנסת הבאה - ובלבד שכוחם של השופטים יצומצם.