בג"ץ קיבל את בקשת לוין: נדחה הדיון בעניין הוועדה לבחירת שופטים

הדיון, שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא, יידחה לסוף אוקטובר, כך שהוא ייערך אחרי פרישת הנשיאה חיות והשופטת ענת ברון, שהייתה אמורה לשבת בהרכב. ברון תוחלף ככל הנראה בשופט עופר גרוסקופף

זמן צפייה: 00:27

בג"ץ קיבל היום (שישי) את בקשת שר המשפטים יריב לוין להעביר תצהירי תשובה להחלטה להוציא צו על תנאי לכינוס הוועדה לבחירת שופטים, והוחלט לדחות את הדיון - כך שהוא לא יתקיים בשבוע הבא. בג"ץ קבע כי התצהיר יוגש עד 9 באוקטובר, כך שהמועד החלופי לדיון ייקבע לא יאוחר מ-23 באוקטובר.

במצב העניינים הזה, הדיון ייערך רק לאחר פרישתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וכן לאחר פרישתה של שופטת העליון ענת ברון ב-12 באוקטובר. ברון, ששובצה להרכב השופטים בדיון לצידם של השופטים דוד מינץ ויעל וילנר, תוחלף ככל הנראה בשופט עופר גרוסקופף. במידה והוועדה לבחירת שופטים לא תכונס עד פרישתה של חיות - השופט עוזי פוגלמן, המשנה לנשיאה, ימונה באופן אוטומטי לנשיא בית המשפט העליון.

שופטת העליון ענת ברון
שופטת העליון ענת ברון | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

כזכור, אתמול הוציא בג"ץ צו על תנאי בעקבות העתירה נגד החלטת השר לוין לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, והמשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבה שלא כונסה הוועדה היא על לוין - ולא על העותרים. בהחלטה של השופטים מינץ, וילנר וברון נמתחה ביקורת על לוין ונשאל: "מדוע לא יפעיל שר המשפטים את סמכותו ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי?".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לאחר כמה שעות ענה לוין לבג"ץ ובתשובה נכתב כי "החלטת בית המשפט ניתנה בחוסר סמכות". כמו כן, הוגשה בקשה מטעם ממשלת ישראל ושר המשפטים לביטול הצו. "בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור שר המשפטים", נכתב בתשובה מטעם פרקליטו של לוין. "בוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל. הדבר נתון לשיקול דעתם הבלעדי של השר והממשלה".

מטעם עו"ד אוהד שלם ועו"ד יעקב כרם, המייצגים את הממשלה ואת שר המשפטים נמסר: "החלטת בית המשפט העליון ניתנה בחוסר סמכות, שכן על פי תקנות סדרי הדין אין לבית המשפט סמכות לתת צו על תנאי לאחר שהמשיב זומן לדיון והגיש תגובה מטעמו, שמהווה למעשה תגובה לבקשה למתן צו על תנאי. על כן הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול הצו".