המשך המשפט או הסדר טיעון: המסר של השופטים - ו"טובת המדינה"

השופטים היו יכולים ללכת סחור סחור ולמצוא ניסוחים מעורפלים, אך הם בחרו בהגינות לאשר מילה במילה את חשיפת חדשות 13 שחוללה רעידת אדמה במשפט. כעת יהיה מעניין לבחון את הדינמיקה באולם - בין השופטים לפרקליטות ולהגנה

זמן צפייה: 01:26

שלושת השופטים בהרכב משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היו יכולים ללכת סחור סחור ולמצוא ניסוחים מעורפלים, אך הם בחרו אמש (חמישי), בהגינותם יש לומר, לאשר מילה במילה את חשיפת חדשות 13 שחוללה רעידת אדמה במשפט, ואימתו את הדברים שנאמרו באותה שיחה סגורה ודרמטית עם בכירי הפרקליטות וסנגורי הנאשמים. כעת יהיה מעניין לבחון את הדינמיקה באולם בהמשך המשפט - בין השופטים לפרקליטות ולהגנה.

במהלך השבוע הזה, גם הפרקליטות וגם סנגורי נתניהו, מסיבותיהם, באופן די תמוה, ניסו להכחיש את הדברים, אך השופטים אישרו כי הם מדויקים. השופטים אישרו שהוצע למדינה לחזור בה מסעיף השוחד, וכן שדיברו על הסדר טיעון ועל סיום המשפט "לטובת המדינה". המילים "הסדר טיעון" נשמעו כמה וכמה פעמים בשיחה, אך יש לציין כי אין קשר בין ההמלצה לסגת מסעיף השוחד לבין האמירה כי טובת המדינה מחייבת הסדר טיעון.

יש להדגיש, עמדת הפרקליטות והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה היא עדיין ללכת בכל הכוח על התיק, כולל סעיף השוחד. בימים אלה מתנהלת עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק 1000, אך לאחר מכן אמורים אנשים נוספים מ"וואלה" להעיד בתיק 4000.

בית המשפט המחוזי בירושלים
בית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: חדשות 13

"לצדדים נמסרה עמדת צוות השופטים", נמסר אמש בהודעת השופטים, "לפיה קיימים קשיים בהוכחת עבירת השוחד שבאישום הראשון בכתב האישום. על רקע הקשיים אלה, הוצע כי המדינה תשקול לחזור בה מעבירת השוחד באישום זה. זו הייתה הסיבה היחידה לקיום הדיון. בישיבה הוטעם כי הדברים נאמרים בזהירות המתחייבת. קיום הישיבה בלשכת ראש צוות השופטים נבע מרגישותו של העניין".

"איש מן הנוכחים", נכתב, "לא הביע הסתייגות כלשהי מקיום הישיבה בדרך זו ואיש לא ביקש רישום פרוטוקול. נציין, כי המדינה מסרה את עמדתה כי היא רואה את הדברים באופן שונה, כי תעביר את הדברים לממונים עליה, כי בשלב זה הוצגה לבית המשפט תמונה חלקית בלבד. אגב דברים אלה ובשוליהם, התקוע ברכסים המשפט (לטובת העניין והמדינה). הדברים נאמרו ללא קשר לאופן סיום המשפט וללא קשר לתוצאת המשפט".

בנוסף, בית המשפט החליט על הוספת ימי דיון למשפטו של נתניהו: "נוכח הצורך בקידום המשפט לקראת סיומו, בין היתר על רקע המועד בו החל המשפט והשלב בו הוא נמצא כעת, בכוונתנו להוסיף ימי דיונים בשנת המשפט הבאה".

Whatsapp Image 2023 06 30 At 0

נזכיר, כי בעקבות חשיפת חדשות 13 אודות המסר שהעבירו השופטים לפרקליטות, הודיעו השופטים שהם מתכוונים להתייחס בבית המשפט לשיחה הסגורה שנערכה בלשכה. ביום שני הודיעו סנגורי נתניהו ואלוביץ' כי הם מתנגדים לבקשת הפרקליטות להוספת דיונים ולהאצת המשפט ודרשו לפרסם בהקדם את תוכן השיחה, כאשר אמש כאמור הציגו השופטים את התייחסותם.

File Photo: Shaul Elovitch Sits In The Magistrate Court During His Remand Hearing In Tel Aviv
שאול אלוביץ' | צילום: רויטרס

חקירת תיק 4000, המכונה גם תיק בזק-וואלה, נפתחה ביוני 2017 ועוסקת בקשרים הפסולים בין שאול אלוביץ', שהיה בעל השליטה בקבוצת בזק, לבין ראש הממשלה נתניהו. בספטמבר 2019 הוגש כתב האישום בפרשה, ובמאי 2020 החל משפט נתניהו לאחר שהיועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט החליט להעמיד אותו לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' מואשמים בשוחד, שיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה.