באופן חריג: כלל בכירי משרד המשפטים יגיעו לדיון על המחאה

לדיון הצפוי בממשלה בנושא מדיניות האכיפה בהפגנות תגיע היועמ"שית יחד עם כל בכירי משרד המשפטים. זאת, עקב דאגה כי כוונתם של השרים היא לפעול כדי ליצור לחץ על מערכת אכיפת החוק - כדי שידכאו בשבילם את המחאה

זמן צפייה: 01:17

באופן חריג יגיעו לדיון בממשלה שיתקיים ביום ראשון בנושא "מדיניות האכיפה בהפגנות" כל בכירי משרד המשפטים - כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא התריעה שהישיבה לא חוקית אך הזהירה כי מדובר בעניין בעייתי - מפני שמדיניות אכיפת חוק אינה נושא לישיבת ממשלה.

בין הבכירים שיגיעו נכללים היועצת המשפטית לממשלה, פרקליט המדינה עמית אייסמן ושלושה משנים של היועמ"שית, זאת בשל דאגתם ששרי הממשלה יפעילו לחץ על מערכת אכיפת החוק שידכאו את המחאה עבורם. עמדתה של בהרב-מיארה היא שבנושא אכיפת החוק מי שאמור להכריע הם המשטרה, היועצים המשפטיים וגורמי אכיפת חוק שונים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-0707232026' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_8hipwnv8' duration='516']

במשרד המשפטים חוששים כי מטרת השרים וראש הממשלה בדיון היא להפעיל לחץ על מערכת אכיפת החוק כדי שידכאו בשבילם את המחאה, השרים יבואו במטרה לטעון טענות קשות נגד היועמ"שית ובשל כך היא תבוא בהרכב מלא. כמו כן, מדובר בדיון בעייתי מאוד ובמבחן גדול למשטרה ולפרקליטות.

גם במשטרה ככל הנראה מבינים שהחמרת האכיפה מעבר לסף מסוים והפעלת אלימות כלפי מפגינים שעלולה להביא לפצועים - עשויה להוות רק זרז למחאות ולעבודה קשה יותר למשטרה ולממשלה.

גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה

אתמול התייחסה בהרב-מיארה למכתבו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, בנוגע לישיבה שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין פעילות מערכת אכיפת החוק בקשר למחאה וכתבה: "על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

במכתב הבהירה היועמ"שית עוד כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה. למעשה, הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגד מדיניותה. זאת ועוד, חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימי אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוק".

גורמים משפטים טענו כי מדובר בהמשך ישיר לפרשת עמי אשד, וכי גם שם היה ניסיון לכפות על רשויות האכיפה איך לפעול בשטח, כשגם כאן הממשלה עוסקת בדיוק בנושא הזה.