המפכ"ל על הדחת ניצב אשד: "טעיתי בשיקול הדעת, לא אכנע ללחצים"

בעקבות סערת הדחת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו - והקפאת המהלך זמן קצר לאחר מכן, המפכ"ל שבתאי הודיע: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך". בן גביר בריאיון: "היועמ"שית הפעילה לחץ על המפכ"ל להגיד שההחלטה היא שלי ולא שלו"

זמן צפייה: 05:50

המפכ"ל קובי שבתאי מסר הערב (שבת) הצהרה מיוחדת במחוז תל אביב של המשטרה והתייחס להדחת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד: "טעיתי בשיקול הדעת". זאת, לאחר הסערה סביב הדחתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד ביום חמישי האחרון, עליה הודיעו במפתיע במשטרה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הדיח את אשד מתפקידו - והודיע כי הוא ימונה לראש אגף ההדרכה.

"במשך עשרה שבועות עומדים מפקדי ושוטרי המשטרה ושומרים בגופם על חופש הדמוקרטיה. לצד חופש המחאה שמרנו על הסדר הציבורי בכל הארץ עם אתגרים יומיומיים ברמה האישית והארגונית. יש מדיניות שר ואנחנו מיישמים אותה תוך הפעלת שיקול דעת בשטח".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1103232025' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_4ebg7sh4' duration='']

"לגבי אשד, סבב מינויים רחב היה אמור להיערך תוך זמן קצר. אשד הוא קצין מנוסה והסבב היה מתכונן לאחר הרמדאן, טעיתי בשיקול הדעת. מקבל את החלטת היועמ"שית לגבי ההקפאה. שנינו נמשיך להתנהל במקצועיות כפי שנהגנו עד היום ואני מתחייב כי אשמור על הזכות להפגין כל עוד זה בגבולות החוק ולא אכנע ללחצים פוליטיים".

המפכ"ל הוסיף, בתגובה לקריאות להתפטרותו כי "בנימה אישית, כל חיי הייתי לוחם ומפקד ערכי. לא נטשתי קרב, ולאחר חשיבה אין בכוונתי לעשות כך גם כעת. אני נשאר על המשמרת ומתחייב לעשות את המיטב למען ישראל ואזרחיה".

ניצב עמי אשד בזירת הפיגוע בתל אביב
ניצב עמי אשד בזירת הפיגוע בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

השר בן גביר התראיין זמן קצר לאחר ההצהרה לחדשות 13 ואמר כי "אני לא חושב שהמפכ"ל טעה בכך שבא אליי עם המלצה מקצועית כבר לפני חודשיים - אני עומד מאחורי זה, כך צריך להיות במדינה דמוקרטית".

"היועמ"שית מתנהלת כאילו היא השר לביטחון לאומי, הימינימום הוא להתקשר אליי. אני בודק את העניין החוקתי, אם היא פעלה כחוק, זו בושה כחרפה. היא הפעילה לחץ על המפכ"ל להגיד שההחלטה היא שלי ולא שלו. אני עומד מאחורי הדברים האלה, אני חושב שעמי אשד נקט במדיניות אחרת. לא שמעתי שהמפכ"ל אמר שעמי אשד מקצועי".

לגבי התנהלותו כמפקד המחוז בזמן ההפגנות אמר כי "כל ציבור אחר היו מפנים מאיילון. לא יכול להיות מצב שאנרכיסטים יחסמו את איילון במשך שעתיים או שלוש והמשטרה תתנהל כאילו למפגינים יש זכויות אחרות. לא תהיה כאן אפליה אם מפנים במכת"זית אתיופים, ערבים וחרדים - לא מבין למה מתנהגים למפגינים כאילו הם פריבילגים".

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
הגפנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

ההדחה הגיעה לאחר שהשר בן גביר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית אך טען כי אין קשר בין הדברים. יצוין כי לפני ההדחה, השר התכוון לזמן את מפקד מחוז תל אביב מפקד מחוז מרכז וראש אגף התנועה לשיחה הבהרה,  או נזיפה, והודיע על כך למפכ"ל. אחרי שסיכם עמו על הדחתו של אשד - הוא ביטל את השיחות.

המפכ"ל שבתאי התייחס אמש להחלטה להדיח את את אשד, והחליט להקפיא את המהלך. שבתאי אמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

שבתאי התייחס בדבריו גם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להקפיא את המהלך בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך" - ואמר כי "משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".

היועמ"שית בהרב-מיארה כי ערכה אמש בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד המחוז, ובהודעה מטעמה נכתב כי "הבירור הראשי עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

"לפיכך", נאמר, "הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".