מח"ש גנזה את התיק נגד סנ"צ יאיר חנונה: "הפעלת כוח מוצדקת"

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה על סגירת החקירה נגד חנונה ושוטרים נוספים, נגדם הוגשו תלונות בגין התנהלות אלימה במהלך ההפגנות נגד הממשלה בתל אביב בקיץ 2023. בנוגע לתלונת הצעיר אמיתי עבודי, שתמונת מעצרו עוררה גלים, נטען בהודעת מח"ש: "הוא בעט בחפץ לעבר המכת"זית והתנגד למעצרו באופן שהצדיק הפעלת כוח מצד השוטרים"

מפקד יס"מ ת"א, סנ"צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח"ש
מפקד יס"מ ת"א, סנ"צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח"ש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הודיעה הערב (חמישי) על גניזת תיקי החקירה נגד סנ"צ יאיר חנונה ושוטרים נוספים ממחוז ת"א, שנחקרו בגין התנהלותם בשלושה אירועים שונים במהלך ההפגנות נגד הממשלה בתל אביב, בחודשים מרץ ויולי 2023.

אחד המתלוננים נגד חנונה הוא הצעיר אמיתי עבודי, שתועד סופג מכות בפניו בידי סגן הניצב במהלך אחת ההפגנות. בהודעת מח"ש נמסר כי חומר הראיות, ובכלל זה הסרטונים שתיעדו את האירועים, "שוללים את גרסת המתלונן". עבודי טען כי הותקף ע"י מספר רב של שוטרים שהיכו אותו גם כשהיה אזוק, אך בניגוד לכך נטען בהודעת המחלקה לחקירת שוטרים: "בחינת הסרטונים שהוצגו בתקשורת העלתה, כי מדובר בסרטונים ערוכים שהוצגו באופן שהיה בו כדי לעוות את האירוע, כפי שהתרחש בפועל".

עוד נמסר בהודעה: "מחומרי החקירה עלה באופן ברור ומובהק כי עבודי הפר את הסדר הציבורי לאחר שבעט בחפץ לעבר המכת"זית שהייתה במקום ובהמשך התנגד למעצרו שלא כדין, באופן שהצדיק הפעלת כוח מצד השוטרים".

אמיתי עבודי מגיע לחקירה
אמיתי עבודי מגיע לחקירה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תלונה נוספת נגד התנהלותו של חנונה במהלך המחאות הוגשה על-ידי המפגין עומר גת. לטענת מח"ש, מבחינת הראיות עלה כי גת לא נשמע לאזהרתו של חנונה ונצמד אליו מספר פעמים. "בעקבות זאת בוצע מעצר כדין תוך הפעלת כוח סביר בנסיבות העניין, וכזה שלא גרם לגת חבלה כלשהי", נכתב בהודעה אודות גניזת החקירה.

בנוגע לטענותיו של מתלונן שלישי, אורי ביכונסקי, נמסר: "לאחר בחינת מכלול חומר הראיות נקבע כי לשוטרים קמה סמכות להפעיל כוח בעת ביצוע מעצרו של ביכונסקי, לאחר שזה ניסה להצית דבר מה בכביש איילון ולאחר מכן ברח מכוחות המשטרה כדי להימנע ממעצרו". עוד נטען בהודעת מח"ש כי לא נמצאו ראיות לכך שחבלה נגרמה לביכונסקי כתוצאה ממעצרו - שכלל לא בוצע על-ידי חנונה.

המהפכה המשפטית, הפגנה, מחאה, עימותים בין שוטרים למפגינים באיילון
עימותים בין שוטרים למפגינים באיילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מחאה, הפגנה, המהפכה המשפטית, מפגינים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים בנתיבי איילון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מוקדם יותר היום פורסם בחדשות 13 כי מח"ש הגישה כתבי אישום נגד חמישה שוטרים, בהם סגן-ניצב מאיר סוויסה, שהשליכו רימוני הלם על מפגינים במחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב בשנה שעברה. ארבעת השוטרים הנוספים שנאשמים הם רפ"ק רביב בירנבאום, רס"ר נאור נאני טולדנו, רס"ר מתנאל חמו ומפקח יהונתן ימיני.

במסגרת כתב האישום החמישה נאשמים שהשליכו רימוני הלם לעבר ההמון, שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. "הצפיפות הרבה בה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי. בנוסף, למרות תנאי השטח והנסיבות, הנאשמים לא בחרו באמצעי חלופי לפיזור הפגנות, שבו סיכון נמוך יותר לפגיעה בגוף", צוין בכתב האישום.

כביש איילון פקוק עקב המחאות נגד המהפכה המשפטית
פקקים בנתיבי איילון בעקבות ההפגנה נגד המהפכה המשפטית

עו"ד בועז ארד, שמייצג את האזרחית שנפגעה קשה מפגיעת רימון ההלם שיידה סוויסה, אמר כי הוא "מברך על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום חמור נגד השוטרים שיידו רימוני הלם, בכוונת מכוון לפגוע באזרחים שיצאו למלא את חובתם האזרחית למחות נגד הניסיון להשליט דיקטטורה בישראל. יש להצר על סחבת בת למעלה משנה בחקירה ובטיפול בתלונת הנפגעת. נקווה שהצדק ייראה בבית המשפט".

עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי, שמייצגים את סוויסה, מסרו: "לצערנו מח"ש שוב נכנעה ללחצים של גורמים אינטרסנטיים והחליטה להגיש כתב אישום מחוסר בסיס. האמת תתברר בבית המשפט".