זוכה השוטר שירה בסלומון טקה; משפחתו זעקה: "אין צדק"

5 שנים לאחר שהואשם בגרימת מוות ברשלנות, קצין המשטרה ע' זוכה בבית משפט השלום בחיפה. השופט: "הירי - הגנה עצמית. הנערים העדים לא אמינים". אחותו של טקה פרצה בבכי. אמו: "אין צדק". מח"ש שוקלת לערער

זמן צפייה: 03:22

אחרי חמש שנים - הכרעה דרמטית וסוף לפרשה שעוררה סערה: בית משפט השלום בחיפה זיכה היום (שלישי) את ע', קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה בשנת 2019. על-פי השופט זיאד פלאח, הנערים שהיו עם טקה בעת הירי הם "עדים לא אמינים". לאחר הקראת הכרעת הדין - שאורכה 220 עמודים - אחותו של טקה, ימי, פרצה בבכי באולם. אמו וובג'ג אמרה: "זה כאב גדול ואכזבה. הייתה לנו תקווה קטנה והיא נגוזה. אין צדק". המחלקה לחקירות שוטרים שוקלת לערער על הכרעת הדין.

• לקריאת תקציר הכרעת הדין - לחצו כאן

לפי השתלשלות האירועים שתוארה בכתב החשדות, הקצין - שלא היה בתפקיד - הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרה לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד. לאחר דין ודברים בין השוטר ובין הנערים, שכלל הקנטות, איומים ויידוי אבנים מצד הנערים, ירה השוטר על האספלט לעברו של טקה, בן 19 באותו העת, הקליע פגע בקרקע, שינה כיוון ופגע בגופו של טקה.

בתחילת 2022 נקבע כי המשטרה תפצה את משפחתו של טקה ב-1.8 מיליון שקלים כחלק מהסכם פשרה שהושג בין הצדדים. במקביל, נמשך ההליך הפלילי נגד היורה. סניגוריו של השוטר ברכו על ההחלטה לפצות את המשפחה.

סלומון טקה
סלומון טקה
שחזור מקרה הירי בסלומון טקה
שחזור מקרה הירי בסלומון טקה | צילום: חדשות 13
משפחתו של סלומון טקה בבית המשפט
משפחתו של סלומון טקה בבית המשפט | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

תקציר הכרעת הדין

השופט הבכיר זאיד פלאח כתב כי "בית המשפט החליט לזכות את הנאשם מביצוע העבירה המיוחסת לו בכתב האישום, שעניינה גרימת מותו ברשלנות של המנוח סולומון טקה ז"ל. הכרעת דין זו עניינה גרימת מותו הטראגי של המנוח, כתוצאה מפגיעת חלקי כדור, שנורה ע"י הנאשם, קצין משטרה שהיה בחופשה עם בני ביתו, עת כיוון את אקדחו לעבר אספלט בקרבת המנוח, ירה כדור אחד, וליבת הקליע פגעה בגוף המנוח וגרמה למותו. האירוע התרחש ביום 30/6/2019 בשעות הערב, עת ביקש הנאשם לברר עם נערים קטינים, חשד לסחיטת אחד מהם ע"י השאר. לפני תחילת האירוע, שתו הנערים בקבוק וודקה, ובדיקת נוזלי גופו של המנוח העלתה, שבגופו נמצאו ריכוזים שונים של אלכוהול וכן החומר הפעיל בקנאביס וחומצת חשיש.

"הנאשם, שהיה לבוש אזרחי, הזדהה בפני המנוח וחבריו כאיש משטרה, והציג בפניהם את תעודת המינוי המשטרתית שלו, אך המנוח טען בפני הנאשם, שמדובר בתעודה מזויפת. הנערים, יחד עם המנוח, החלו להקניט את הנאשם, לקלל אותו, ובשל חששו של הנאשם שהאירוע יסלים, הוא החל להתרחק מהם, לכיוון רעייתו וילדיו.  המנוח ויתר הנערים לא הרפו מהנאשם, המשיכו ללכת אחריו, להקניטו, לקללו ולאיים לפגוע בו, זאת שעה שהנאשם המשיך להתרחק מהם. בין היתר, הנערים איימו על הנאשם כי יביאו לו אנשים מנצרת לפגוע בו, וכי יזרקו עליו בלוק.

השופט זאיד פלאח
השופט זאיד פלאח | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

"בשלב מסוים, ותוך הליכתם הצמודה אחר הנאשם, החלו המנוח ויתר הנערים לממש את איומיהם, וידו אבנים לעברו. חלק מהאבנים פגעו בנאשם, בחלקי גופו השונים, כולל פגיעה באזור העורף, שהרופאים הגדירו אותה כפגיעה העלולה לסכן את חייו. במעמד זה שלף הנאשם את אקדחו, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים והמנוח, במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור, ומשלא נענו לבקשתו, ותוך שהמנוח מחזיק בידו אבן ומצמצם מעט את הפער בינו ובין הנאשם, עד כדי מרחק הנע בין 3 ועד 5 מטרים, חש הנאשם שחייו וחיי רעייתו וילדיו נמצאים בסכנה, על כן ירה כדור אחד, לצידו של המנוח, וליבת הכדור ניתזה מהאספלט לעבר גוף המנוח וגרמה למותו.

"בית המשפט הגיע למסקנה, שהנאשם פעל מתוך הגנה עצמית, בכך שבשעת הירי חש סכנה מוחשית ומיידית, לחייו ולחיי בני משפחתו, והדרך היחידה לנטרל סכנה זו הייתה באמצעות ביצוע הירי, על כן הנאשם זוכה מביצוע העבירה שיוחסה לו. עוד קבע בית המשפט, כי נוהל המשטרה לפתיחה באש, בעת קיומה של סכנה מוחשית ומיידית לחיי אדם ו/או לגופו, הקובע כי שוטר רשאי במקרה זה לבצע ירי לגוף האדם המסכן אותו – נוהל זה לוקה בחסר, על כן בית המשפט המליץ לתקן את הנוהל המשטרתי, בכך שבמקרה של סכנת חיים לשוטר, תתווסף גם הסמכות לירות לצידו של האדם המסכן את חייו, בנוסף לסמכות לירות לגופו, וזאת במטרה למזער את הנזק הצפוי להיגרם לאותו אדם. בחירת אופן ביצוע הירי, אם לגופו או לצידו, תהא נתונה לשיקול דעתו של השוטר, בהתאם לנסיבות המקרה. עוד המליץ בית המשפט, כי תוקם ועדה מקצועית לקביעת נהלים ברורים בנוגע לאופן ביצוע ירי לצידו של אדם, ובין חבריה יהיו גם אנשי מקצוע, המיומנים בביצוע ירי, וגם משפטנים".