החשוד בדריסת המפגינים - מאמן הכדורגל חיים סירוטקין; מעצרו הוארך עד מחר

מאמן הכדורגל ששיחק בעבר בליגה הבכירה יישאר במעצר יממה נוספת, אחרי שתועד מאיץ עם רכבו לכיוון המוחים אמש בת"א. נציג המשטרה שנכח בזירה טען כי סירוטקין נהג בשכרות - סנגורו הכחיש. החשוד: "דוושת הגז נתקעה, ברחתי ימינה ושמאלה כדי להציל כמה שיותר אנשים". עורך דינו טוען כי "תקלה מכנית ברכב החשמלי גרמה לכך שהרכב האיץ"

זמן צפייה: 03:13

בית משפט השלום בת"א האריך היום (ראשון) ביממה את מעצרו של מאמן הכדורגל ולשעבר שחקן הליגה הבכירה חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים במחאת הענק אמש בת"א. סירוטקין, תושב ת"א בשנות החמישים לחייו, חשוד בסיכון חיי אדם בנתיב תעבורה. זאת, אחרי שאמש תועד מאיץ לכיוון 5 מפגינים בדרך בגין, שנפצעו בינוני-קל ופונו לקבלת טיפול בביה"ח איכילוב הסמוך.

נציג המשטרה שנכח בזירה טען בדיון כי סירוטקין נהג בשכרות: "הוא נקלע להפגנה בקפלן. בשלב מסוים הוא לחץ על הדוושה לתוך המוחים - ונעצר במחסום. הוא אמר שהוא שתה אלכוהול לפני כן. בבדיקת הינשוף נמצא כי הוא ברף הגבוה של המותר - 240 מ"ג".

סירוטקין מסר את גרסתו לכתבים בבית המשפט: "הגז נתקע - וניסיתי להציל כמה שיותר אנשים", אמר, "ברחתי ימינה ושמאלה, לא דרסתי אותם במכוון, חס ושלום. רואים את זה בסרטון. אני מאוד מצטער, שום דבר לא היה בכוונה. זו טעות אנוש, אני לא יכול להגיד יותר מזה. לא היתה לי כוונה".

מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב
מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
אחת המפגינות שנפצעו בהפגנה בת"א
אחת המפגינות שנפצעו בהפגנה בת"א | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

 

סנגורו עו"ד רועי קרן טען: "לא מדובר בנהיגה בשכרות ולא בניסיון דריסה. הוא אדם נורמטיבי, מאמן כדורגל שדוגל בשלום ובאחווה. נתקעה לו דוושת הגז. יעלה על הדעת שליד קציו משטרה הוא ידרוס אנשים? הוא חייב להיות משוחרר כבר היום", דרש עו"ד קרן, ואמר כי בכוונתו "לבדוק את דוושת הגז באמצעות בוחן תנועה פרטי - עוד היום". מוקדם יותר אמר הסנגור: "אין לו דבר נגד המפגינים והניסיון לשוות נופך פוליטי-לאומני לאירוע - הוא לא ראוי, ודאי כל עוד לא יתבררו העובדות. השתוללות אישי ציבור מכל הקשת הפוליטית - מסוכנת ומביאה לתסיסה, והייתי מצפה שלא יצאו הצהרות חורצות דין בשלב זה, שכן אלה הן שמביאות לסכסוך אחים ומפלגות".

עו"ד רועי קרן, מייצג את הנהג החשוד בדריסה
עו"ד רועי קרן
מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב
מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בתקרית נוספת שאירעה אמש, המשטרה האשימה מפגין בתקיפת שוטרת מג"ב בפניה - וחזרה בה. על-פי הודעת המשטרה הראשונה, המוחה הכה אותה באגרוף, והיא נזקקה לטיפול רפואי. "קומץ של מפגינים הגיעו במטרה להתעמת עם השוטרים באלימות קשה ולא למחות באופן לגיטימי", נכתב בהודעה. ואולם, בהמשך התברר כי אותו מפגין פגע בשוטרת - כיוון שנדחף לכיוונה בעוצמה בידי שוטר אחר. במשטרה הבהירו: "בבחינה מחודשת של הצילום מזירת האירוע, נראה כי השוטרת אכן נפגעה באפה ממרפק של אחד המפגינים - עת שהמפגין נהדף ע"י אחד השוטרים, ללא כוונת זדון לפגוע בשוטרת".

שוטרת מג"ב שנפצעה בפניה בהפגנה בקפלן
שוטרת מג"ב שנפצעה בפניה בהפגנה בקפלן | צילום: דוברות המשטרה

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאירועי אמש, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אלימות היא קו אדום שאסור לחצות בשום פנים ואופן. אירוע הדריסה הלילה כנגד מפגינים הוא חמור ביותר ואני מגנה אותו בתוקף. יש למצות את הדין למול האלימות ולא לאפשרה. אסור לנו לחזור ל-6 באוקטובר. עלינו לעשות הכול על מנת לשמור על אחדות ישראל. רק ביחד ננצח את אויבנו הששים לרעתנו".

התגובות במערכת הפוליטית לתקרית הדריסה ולפציעתה של שוטרת מג"ב היו מעורבות. השר גנץ גינה ורמז לישיבת הקבינט הסוערת ביום חמישי: "ההשוואה של המפגינים לאויבינו והאשמתם ברצון לרצוח את ראש הממשלה - הם חוסר אחריות לאומית. ראוי שכל מנהיגי הציבור יתנהגו ברגישות לכל חלקי החברה, בייחוד בימים הקשים האלו". ראש האופוזיציה יאיר לפיד קשר בין הדריסה לבין אמירותיהם של חברי הכנסת: "הדריסה - תוצאה ישירה של ההסתה העולה מן הממשלה וממכונת הרעל".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר קרא "לעשות הכול כדי להעמיד לדין את הדורס", וכתב: "כל הצדדים חייבים לגנות את האלימות והשנאה שמופצת על ידי קיצונים שמנסים להחזיר אותנו אחורה. אויבינו רק מחכים לקרע בינינו כדי שיוכלו לתקוף שוב, כפי שקרה רק לפני חצי שנה".

מדורה בהפגנה בתל אביב
מדורה בהפגנה בתל אביב | צילום: רויטרס
פינוי המפגינים שנדרסו לביה"ח איכילוב
פינוי המפגינים שנדרסו לביה"ח איכילוב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

חברי כנסת אחרים ביקשו להשוות בין תקרית הדריסה לעימותים בין המוחים לשוטרים בהפגנה בירושלים ביום שלישי, במסגרתם מפגין השליך לפיד בוער לכיוון פרש ומספר מוחים פרצו מחסומים בדרך למעון רה"מ. שר התקשורת שלמה קרעי כתב: "לא דורסים מפגינים, לא פוגעים בשוטרים, לא זורקים לפידים בוערים אל עבר ביתו של ראש הממשלה. ההתדרדרות הזו, בהובלת ראשי השמאל - בתוך הקואליציה ומחוצה לה - אל 6 באוקטובר, לא מסייעת לאף אחד וקורעת אותנו בעיצומה של מלחמה".

מפגינים נעצרים אחרי שפרצו מחסומים בדרך למעון רה"מ בי-ם, 02.04.24
מפגינים נעצרים אחרי שפרצו מחסומים בדרך למעון רה"מ בי-ם, 02.04.24 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגין נשכב מתחת לבואש משטרתי בירושלים, 02.04.24
מפגין נשכב מתחת לבואש משטרתי בירושלים, 02.04.24 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שרת התחבורה מירי רגב כתבה גם היא: "אני מגנה אלימות מכל צד שהוא. את אירוע הדריסה החמור הערב, את המפגינים שתוקפים את כוחות הביטחון - וגם את אלו שניסו לפרוץ לבית ראש הממשלה עם לפידים בוערים. עם ישראל חייב להיות מאוחד, בטח בזמן מלחמה".

מ"אחים לנשק" נמסר בתגובה על הדריסה: "ראינו מול העיניים מתקפת שנאה רצחנית בתוך עמנו, בחסות ההסתה המתמשכת של ממשלת נתניהו. ממשלת המחדל מסיתה מעל גבי במות ואולפנים, מתירה את דמם של המפגינים וזאת התוצאה. ניסיונות ההפחדה שלכם לא יצליחו. הם רק יגדילו את עוצמתנו, במחאה דמוקרטית נחושה נגד ממשלה שחייבת למסור בחזרה את המנדט לעם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404061840' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_l6fyf4nq' duration='309']

רבבות בתל אביב
רבבות בתל אביב | צילום: רויטרס

ההערכה היא כי 45 אלף בני אדם השתתפו בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בת"א. מוקדם יותר, חלק מקרובי החטופים קיימו הצהרה מול הקריה, וקראו להדחתו של ראש הממשלה: "גם השבוע נתניהו מטרפד מטרפד עסקה, והחטופים מתים בשבי", אמרה יעל אור, קרובת משפחתו של החטוף דרור אור. דני אלגרט, שאחיו איציק מוחזק בעזה, פנה גם הוא לרה"מ: "כולנו רואים איך אתה מוכר לציבור אשליות על רפיח ועל ניצחון - ומפקיר את החטופים בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. אתה ממשיך להקשיח עמדות, לצמצם את המנדט למשלחת, לא שם את העסקה בראש סדר העדיפויות - וממשיך לתקוע מקלות בגלגלי המו"מ. נתניהו - אתה מכשיל את העסקה ולכן נמשיך לפעול למען הדחתך המיידית".

נועם פרי, שאביה חיים בן ה-80 חטוף בעזה אמרה לחדשות 13: "ב-7 באוקטובר הסתכלתי לילדים שלי בעיניים ואמרתי להם שסבא שלהם נחטף לעזה. הבטחתי להם שני דברים: שסבא חזק, והוא יחזיק מעמד, ואני עומדת במילה שלי. הבטחתי להם שמדינת ישראל תעשה הכול כדי להחזיר את סבא שלהם, כי מדינת ישראל לא משאירה אף אחד מאחור. אדוני ראש הממשלה, אני מבקשת שתעזור לי לקיים את ההבטחה לילדים שלי – כי זאת ההבטחה שכל אחד מבטיח לילדים שלו. שבמדינה שלנו לא משאירים אף אחד מאחור. תשלח את הצוות לקהיר עם משימה אחת: להחזיר אותם הביתה. לא היינו שם בשבילם ב-7 באוקטובר, עכשיו אנחנו חייבים להחזיר אותם. כל יום הוא מאוחר מדי".

הצהרת משפחות החטופים
הצהרת משפחות החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
אלעד קציר
"איש של צחוק, חיבוק ושמחה". אלעד קציר

ההפגנות אמש התקיימו שעות אחרי היוודע דבר הירצחו של החטוף אלעד קציר, שצה"ל ושב"כ חילצו את גופתו מח'אן יונס והביאו אותה לישראל בלילה. תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, אמרה אתמול כי "החזרה מהשבי אינה תלויה בתרופה פורצת דרך או בהתרחשות של נס - אלא בהחלטה של בני אדם. ובמקרה הזה, החלטה של אדם אחד ושמו אינו סינוואר. ראש ממשלת ישראל הוא זה שנדרש להחליט. ירצה - יחזרו. לא ירצה - הם יישארו בעזה או יחזרו כמו אלעד קציר ז"ל מניר עוז, שגופתו הושבה הלילה במבצע צבאי. אהיה איתכם גם הערב בקפלן".

ארד הדגישה: "אני האחרונה שאשפוט את מי מבין המשפחות שחושב שתפילות לבדן או איפוק יקדמו את השבתם של יקיריו. ולא זו בלבד, אני מציעה להן לא להקשיב לאף אחד. לא לי, ולא לאב השכול, שמייצג משפחות שכולות נוספות שתומכות במדיניות הממשלה. לשיטתי, אין לאף אחד בעולם את הזכות לומר למשפחות החטופים כיצד לנהוג, גם אם הוא שילם את המחיר היקר מכל. הן נלחמות על חיי יקיריהן ובמלחמה על חיי שבויים אין פרוטוקול. לכו עם הלב שלכם ואל תאבדו תקווה".