ברקע סערת שחרור האסירים: 200% תפוסה בבתי הכלא הביטחוניים

אחרי העימות בין השרים לשב"כ סביב ההחלטה לשחרר אסירים ביטחוניים בשל מצוקת מקום, הנתונים מגלים: מספר הכלואים באגפים הביטחוניים הוכפל מפרוץ המלחמה. כעת נחשף מהם בתי הכלא הצפופים ביותר, מדוע המצב צפוי להחמיר - וכיצד פועלת הממשלה כדי לפתור את הבעיה

זמן צפייה: 03:32

המערכת הפוליטית סערה בשבוע שעבר בעקבות החלטת שב"כ על שחרור עשרות אסירים ביטחוניים מבתי הכלא, במטרה "לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר". הערב (חמישי) הבאנו במהדורה המרכזית את הנתונים המלאים על מצוקת הכליאה באגפים הביטחוניים - והפתרונות שהממשלה מקדמת בנושא.

כמה אסירים ביטחוניים כלואים בישראל?

המלחמה הבאה לגידול במספר העצורים ולצפיפות שמעולם לא נראתה בעבר בבתי הכלא. כיום כלואים באגפים הביטחוניים מעל 9,000 אסירים, לעומת 5,238 ב-6 באוקטובר. ממסמך שגובש באגף המבצעים של שב"ס עולה כי התפוסה במתקנים הביטחוניים עומדת על 169%. מדובר ב-3,484 אסירים יותר ממספר מקומות הכליאה הזמינים.

מהם בתי הכלא הצפופים ביותר? 

בית הסוהר הביטחוני הצפוף ביותר הוא "קציעות" שבנגב, ובו 14 אגפים פעילים, שבהם אמורים לשהות 940 אסירים ביטחוניים. בפועל, כלואים בו 2,025 אסירים, יותר מפי 2 מהתקן. הכלא השני הצפוף ביותר הוא "מגידו" שבעמק יזרעאל, ובו 1,218 אסירים - לעומת 735 לפי התקן. כלומר, תפוסה של 184%. בית הסוהר היחיד שעומד בתקן הוא "דמון" שבאזור חיפה, ובו תפוסה של 96%.

נתוני הכליאה בכלא מגידו
כלא מגידו: 184% תפוסה | צילום: חדשות 13
נתוני הכליאה בכלא קציעות
כלא קציעות: 215% תפוסה | צילום: חדשות 13

כיצד זה מתאפשר? 

הצפיפות היתרה מתאפשרת בשל מדיניות ציפוף שנוקט שב"ס, שמאושרות בהוראת שעת חירום בשל המלחמה. ציפוף משמעותו שיבוץ של אסירים לתאים - מעבר לקיבולת שהתאים יכולים להכיל. במצב כזה, אסירים יכולים להידרש לישון על הרצפה.

האם המצב עלול להחמיר? 

בימים אלה, נחקרים במתקנים של שב"כ וצה"ל 1,146 אסירים ביטחוניים, שצפויים להיכלא בהמשך באגפים הביטחוניים. כמו כן, במערכת הביטחון מעריכים כי במהלך הרמדאן צפויים להתווסף עוד 450 עצורים ביטחוניים. עד סוף שנת 2024 צפויים להיכלא 6,000 אסירים ביטחוניים נוספים בשל המלחמה - 2,000 מעזה, ועוד 4,000 מיהודה ושומרון.

תוכנית בן גביר: הוספת 1600 תאים חדשים בבתי הכלא
תוכנית בן גביר: הוספת 1600 תאים חדשים בבתי הכלא | צילום: חדשות 13

כיצד הממשלה פועלת לפתור את הבעיה? 

השר לביטחון פנים איתמר בן גביר הציג בפני רה"מ תוכנית בעלות של כ-300 מיליון ש"ח שנועדה להקל את מצוקת הכליאה. על-פי התוכנית, 4 אגפים חדשים ייבנו בכלא קציעות - שיוסיפו 760 מקומות פנויים נוספים. בנוסף, 4 אגפים חדשים ייבנו בכלא עופר, שיוסיפו עוד 480 מקומות כליאה. לצד הרחבת תאים נוספים בשאר בתי הכלא, ניתן יהיה להוסיף 1,600 תאים חדשים עוד השנה.

העלייה במספר האסירים הביטחוניים מרחיבה את מצוקת כוח האדם בשב"ס, שיצטרך לגייס סוהרים חדשים. עיקר התקציב המיועד לכך יופנה לגיוס מילואים של סוהרי חובה שהשתחררו.

לפני כשבוע דווח על שחרור 40 עצורים מכלא עופר. בן גביר האשים כי לא מדובר במצוקת מקום אלא ב"הנחיה ישירה של ראש השב"כ כ'מחווה' לקראת הרמדאן". לאחר מכן נודע כי צה"ל ושב"כ נאלצו לבטל מעצרים מתוכננים לקראת תקופת הרמדאן - לאור מצוקת מקומות הכליאה. במהלך דיון קבינט בנושא, התעמתו השרים איתמר בן גביר ומירי רגב עם ראש שב"כ רונן בר, שהשיב: "אלה עצורים מנהלים שהסתיים זמן המעצר שלהם".