הטענות נגד מפקד יס"מ ת"א: "שוטרים הכו, בעטו ונתנו בוקסים"

בעוד שהמשטרה ממשיכה להדוף את הטענות כי שוטרים הפעילו אלימות קיצונית נגד מוחים בהפגנות לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות, תיעודים מצולמים מוכיחים אחרת. סגן-ניצב יאיר חנונה, שתועד מכה את אמיתי בן ה-18 ומחייך - צפוי להיחקר במח"ש. "שוטרים תפסו אותי ושאלו אם אני חושב שאני גיבור - ואז הכו"

זמן צפייה: 03:46

בחלוף יומיים מההפגנות באיילון לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות, שבמהלכן הפעילה המשטרה אלימות קיצונית, התקבלה במחלקה לחקירת שוטרים ההחלטה לזמן את אחד מהשוטרים האלימים, מפקד יחידת יס"מ תל אביב יאיר חנונה, לחקירה. חנונה צולם מחייך תוך כדי שהוא מכה באגרוף את הנער אמיתי בן ה-18 בפניו, בתמונה שהפכה לוויראלית ברשתות החברתיות.

החקירה נגד חנונה נפתחה בעקבות תלונה מקוונת שהגיש מפגין אחר, שטוען כי מפקד היס"מ הכה אותו בפניו ושבר את אפיו לפני כשבועיים. המפגין צפוי להגיע מחר למשרדי מח"ש בכדי למסור את גרסתו. בנוסף, במח"ש ממתינים גם לתלונתו של הנער אמיתי, שטרם הגיש תלונה. בימים הקרובים צפוי חנונה עצמו למסור את עדותו לאירועים.

Whatsapp Image 2023 03 28 At 0
עימותים בין מפגינים למשטרה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

במהלך ההפגנות ביום שני, הפעילה המשטרה אלימות חריגה וקיצונית נגד המפגינים שחסמו את נתיבי איילון. בתיעודים שהופצו, נראים שוטרים מכים מפגינים, ומכת"זיות כוונו בכינון ישיר לעברם. בעקבות זאת, הפנו מפגינים אצבע מאשימה אל עבר מפקד המחוז החדש ניצב פרץ עמר, שהחליף את ניצב עמי אשד בתפקיד. גם בתוך המשטרה נשמעה ביקורת מקצועית כנגד עמר ואף נטען שהוא איבד שליטה.

המחאה באיילון
המחאה באיילון

מנגד, במשטרה טוענים שביום שני האחרון המפגינים חצו את הגבול. למרות התיעודים הרבים שאינם משתמעים לשתי פנים, טען דובר המשטרה אלי לוי: "שוטרים לא נוהגים באלימות. אני אומר באחריות - שוטרים שלנו לא נוהגים באלימות". בנוסף, מפקד מרחב איילון במשטרה, תנ"צ חיים בובליל, התראיין אתמול במהדורה המרכזית והתייחס לטענות על אלימות משטרתית. "חד משמעית רף האלימות בקרב המפגינים עלה בכמה רמות", הוא טען, "אנחנו מזהים עלייה לאורך הזמן בתופעת האלימות, ואתמול זה היה שיא".

עוד הוסיף מפקד מרחב איילון: "לא מפזרים בליטופים וחיבוקים. מפגינים לא נשמעו להוראות פעם אחר פעם. השוטרים יכלו להפעיל אמצעים הרבה יותר קשים, כמו רימוני הלם או גז, שהיה מביא עשרות אנשים לבתי חולים. החוק מקנה שימוש הכוח. אפשר להראות עשרות סרטונים שמפגינים שמבעירים מדורות, יורים זיקוקים, מכים בסוסים ותוקפים שוטרים. המשטרה עושה את התפקיד שלה, 30 שבועות אנחנו שומרים על האנשים".