המשטרה נגד שב"ס בישיבה טעונה אצל בן גביר: "רוצים שקט תעשייתי"

פרסום ראשון: בישיבה סוערת שהתקיימה בחודש שעבר הטיחה המשטרה האשמות קשות בשירות בתי הסוהר ביחס לחברי ארגוני הפשיעה. בשב"ס נאלצו להחמיר את תנאי הכליאה - מה שהוביל למהומות שפרצו היום בבתי הכלא בנגב

זמן צפייה: 01:35

פרסום ראשון: בעקבות הפרות הסדר של חברי ארגון הפשע של עודה קוטייר היום בבתי הסוהר "רימונים" שבשרון ו"אשל" שבנגב, הערב (ראשון) חשפנו במהדורה המרכזית תיעוד מהמהומות, וכן פרטים אודות ישיבה טעונה שהתקיימה בחודש שעבר אצל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, במהלכו הטיחה המשטרה האשמות קשות בשירות בתי הסוהר ביחס לחברי ארגוני הפשיעה.

רח"ט המודיעין במשטרה, תת-ניצב דרור אסרף, אמר: "אנו מבחינים כי ארגוני הפשיעה באופן כללי מנהלים מהכלא את עסקיהם וממשיכים להכווין פשיעה מתוך כותלי הכלא. האסירים מנועי התקשורת מוצאים דרכים להתגבר על ההגבלות באמצעות הברחות של מכשירים סלולריים ושימוש בכרטיס שיחות של אסירים אחרים".

חנמאל דורפמן, ראש המטה של השר בן גביר, הציע: "צריך לבחון את האפשרות של הגדרת אסירים שחברים בארגוני פשיעה כפי שמגדירים אסירים ביטחוניים". השר בן גביר אמר: "מדוע לא פועלים באופן אחיד מול כל אותם אסירים? האם המשטרה מעבירה התייחסות ודרישה ספציפית בנוגע לאסירים ברמה של קוטייר וכדומה בעת הכליאה?".

השר בן גביר וחנמאל דורפמן
השר בן גביר וחנמאל דורפמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רח"ט מודיעין השיב: "לא. קיים פער בהקשר זה בין התפיסה של המשטרה לזו של שב"ס. שב"ס שואף לשקט במתקני הכליאה ואילו המשטרה רוצה להקשות ככל שניתן על התנאים של האסירים גם בתוך המתקנים, על מנת שלא ימשיכו בהתנהלותם הפלילית".

"המשטרה מעלה טענה שחלק מהאירועים בחוץ נובעים מהכוונת פשיעה בתוך בתי הכלא", אמר בן גביר "למשל קוטייר לא מוגבל וגם היציאה שלו לאירוע - זה לא מובן".  רח"ט מודיעין השיב: "אנחנו התנגדנו בכל תוקף ליציאתו לאירוע של קוטייר. זו הייתה עמדת משטרת ישראל".

Whatsapp Image 2023 08 20 At 1
בית הסוהר רימונים | צילום: משה שי, פלאש 90

נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, אמרה: "ישנן החלטות שהן שלי לאחר שקילת מכלול הדברים". בן גביר השיב:" במשמרת שלי לא אקבל שפושעים עם דם על הידיים ממשיכים לנהל את הפשע מתוך הכלא". בעקבות הישיבה הסוערת הזו, בשב"ס "נאלצו" להחמיר את תנאי הכליאה - מה שהוביל היום למהומות.

עו''ד שני מורן
עו''ד שני מורן

עו"ד שני מורן, שמייצגת את עודה קוטייר, מסרה: "שירות בתי הסוהר הוא הגוף האמון על תנאי כליאת אסירים בשב"ס. העובדה שלשר כזה או אחר יש מדיניות ספציפית כלפי אסירים מסוימים, אינה רלוונטית שכן עצם ענישת אסיר אין משמעותה החזקתו ללא תנאי מחיה בסיסיים. מפתיע לקרוא כיצד רק לאחרונה אנשי מחנה של השר לבטחון פנים פתחו במחאה להוצאת רוצח יהודי בהפרדה ארצית כי מדובר בעינוי, אבל כשמדובר במי שלא הורשע מעולם ברצח ומרצה את עונשו - אזי נשמעים קולות לפיהם יש להחמיר בתנאי הכליאה. כל מי שסבור שיש להחזיק אסירים בתנאי כליאה קשים מוזמן לבקר באגפי ההפרדה בכלא, ולראות כיצד בני אדם מוחזקים בתא קטן ללא כל קשר עם העולם החיצון במשך שנים, ואז להעז ולזעוק שיש מקום להחמיר בתנאים שממילא נחשבים כלא חוקיים במרבית מדינות העולם המתוקנות שם הפרדה נחשבת לעינוי. אסיר שמרצה את עונשו משלם את חובו לחברה בעצם ריצוי עונשו, אין שום מקום למנוע מאסירים קשר עם ילדיהם הקטינים לאורך זמן, קשר עם משפחתם, קשר בסיסי ואנושי עם אחרים והכל בשם דמגוגיה זולה שנראית טוב רק בכותרות בעיתון, ובפועל אין בינה לבין זכויות אדם בסיסיות דבר וחצי דבר. כוטייר עודה מרצה את עונשו כפי שנגזר עליו בבית המשפט. גזר דינו לא כלל שש שנות בידוד קשות, הרחקתו מכל גורם אנושי וכליאתו לבד בתא במשך שש שנים. החמרה בתנאי כליאה תגרור מחאות חוקיות ולגיטימיות, וכל המבוקש הוא ששב״ס יפעל בהתאם לפקודות ולא מכבר לכך. שום אסיר לא מקבל ״פינוקים״ אלא זכויות אדם בסיסיות".