בגין הסתה לגזענות: כתב אישום הוגש נגד ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי

לאחר חקירה בת שש שנים, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד בן ארי, שכיהן כחבר כנסת מטעם האיחוד הלאומי בין 2009 ל-2013, והיה ממקימי "עוצמה יהודית", וזאת בגין פרסומים גזעניים שכתב ברשתות החברתיות. בן גביר התייחס: "אות קלון עבור היועמ"שית"

חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי
חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כתב אישום בגין הסתה לגזענות הוגש היום (ראשון) נגד ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי בשל פרסומים ברשתות החברתיות ונאומים שנשא לפני מספר שנים על הטרור הערבי, וזאת שש שנים אחרי שהחלה החקירה בעניינו.

לפי כתב האישום, בן ארי מואשם במסגרת פעילותו הציבורית בשנים 2017 עד 2023 הוא פרסם באופן חוזר ונשנה עשרות פרסומים שיש בהם הסתה לגזענות כלפי ערבים ישראלים באשר הם, במסגרת נאומים שנשא באירועים פומביים ורבי משתתפים, בראיונות לכלי התקשורת וכן בחשבונותיו בפייסבוק.

בפרסומיו נהג בן-ארי להגדיר את האוכלוסייה הערבית באופן מכליל כ"אויבים", כ"גיס חמישי", כ"כובשים" וכ"אומה רצחנית"; ולייחס להם באופן מכליל הזדהות, אחריות, ושותפות ביחס לאירועי אלימות טרור שבוצעו ע"י עבריינים/מפגעים ערבים; לייחס להם באופן מכליל מאפיינים שליליים, אלימים, אכזריים ורצחניים; לייחס להם באופן מכליל כמיהה "לחסל", "לשחוט" ו"להשמיד" את כל היהודים; להטיף שמקומם אינו כאן אלא ב"ארצות המוצא" שלהם; ולקרוא להדירם מרבדים בסיסיים של שגרת חיים תקינה.

חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי
חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי | צילום: פלאש 90

לפי כתב האישום, בן-ארי המשיך בפרסומים מסוג זה גם לאחר שבתקופה האמורה הוא נפסל ע"י ביהמ"ש העליון מלהתמודד בבחירות לכנסת בגין פרסומיו המסיתים, שנקבע שהם הסתה לגזענות "קיצונית", "חמורה", "קשה" ו"מתמשכת"; לאחר שזומן פעם אחר פעם לחקירות בגין הפרסומים; ואף לאחר שזומן לשימוע בטרם יוחלט סופית אם להעמידו לדין בגין פרסומים אלה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס: "כתב האישום שהגישה היועמ"שית נגד ד"ר מיכאל בן ארי הוא עוד אות קלון עבורה, אחד מיני רבים. היועמ"שית לא הגישה כתב אישום נגד חבר הכנסת אחמד טיבי שטען כי חמאס הוא ארגון לגיטימי, ולא נגד איימן עודה ששיבח את חיזבאללה, ומנגד כאמור מגישה כתב אישום נגד ד"ר בן ארי, אוהב ישראל גדול שילדיו לוחמים כעת בצה"ל. לא צריך להסכים עם בן ארי, כדי להבין שמדובר ברדיפה פוליטית של אותה יועמ"שית שעומדת בראשה של פרקליטות שרוצה לפתוח נגדי בחקירה פלילית על "הסתה נגד תושבי עזה", ושהורתה על חקירה נגד גיבורים שנלחמו במרצחי נוח'בה בשבעה באוקטובר".

מיכאל בן ארי ועופר כסיף
מיכאל בן ארי ועופר כסיף | צילום: רפי קוץ ורויטרס

חכ"ל ד"ר מיכאל בן ארי מסר: "שש שנים הפרקליטות רודפת אחרי, מיוני 2018, וכעת סוף סוף יש כתב אישום. אני הולך למסגר את כתב האישום ולתלות אותו בחדר העבודה שלי. כתב האישום הזה מוכיח עד כמה הזהרתי והתרעתי ואמרתי שוב ושוב – שריפה, שריפה שהולכת לשרוף את כולנו. מה עשו לי בתגובה? רדפו אותי, פסלו אותי מלרוץ לכנסת, טענו שיש "מסה קריטית של ראיות" להוכיח שאני כביכול גזען. הזהרתי מפני שומר החומות, הזהרתי מפני השביעי לאוקטובר בצורה הכי מפורשת, כל החומרים האלה נמצאים בכתב האישום נגדי. אני הולך למשפט הזה בגו זקוף, ואני הולך להגיד בצורה הברורה ביותר – מילאתי את חובתי. אני מעדיף שבית המשפט ירשיע אותי אלף פעם מאשר שירשיעו אותי אלה שיכולתי להציל ולא הצלתי. צריך להרשיע אותי על זה שלא זעקתי מספיק. אין דו קיום, יש לנו עסק עם אומה רצחנית, זה הלב של כתב האישום. אני הולך לומר בבית המשפט – אמת דיברתי, את חובתי עשיתי, "צופה נתתיך לבית ישראל". לא יכולתי לשתוק, אסור היה לי לשתוק. הניסיון שלכם להשתיק אותי הוא שיתוף פעולה עם האויב – לא פחות".

עו"ד משה פולסקי מחוננו מסר: "כתב האישום הינו כתם על הדמוקרטיה הישראלית, בושה וחרפה. ההתנהלות של הפרקליטות שבמקום לרדוף אחר המפגעים והמרצחים בוחרת להגיש כתב אישום נגד ד"ר בן ארי אשר התריע במשך שנים כחוזה בשער על כל הסכנות הצפיות לאזרחי ישראל מכל הסובבים אותם. בן ארי הזהיר כבר לפני שנים מכל מהטרור בעזה ובתוך תחומי המדינה. הפרקליטות בוחרת לירות בשליח במקום להעמיד לדין את כל המפגעים".

עו"ד ציון אמיר הוסיף: "כתב האישום מופרך ואנו ננהל מאבק משפטי נוקב להוכיח כי לא מדובר בהסתה אלא בינסיון השתקה של חכ״ל מיכאל בן ארי, אשר כמו כל אזרח שמורה לו הזכות לחופש ביטוי ולהבעת דעה ובוודאי כזו שאין לא גזענות ולא הסתה לה. יש לתמוה דווקא בימים אלה ועל רקע הסתה חמורה לפגיעה בנבחרי ציבור שאינה מקבלת טיפול מדוע מחליטים להגיש כתב אישום שנים רבות אחרי תחילת החקירה".

מיכאל בן ארי מתעמת על שוטרים בחוות גלעד
מיכאל בן ארי מתעמת על שוטרים בחוות גלעד | צילום: חדשות 10

לפני כשנתיים הפרקליטות הודיעה לבן ארי כי נשקלת העמדתו לדין בגין הפרסומים השיטתיים, והחוזרים ונשנים של דברי הסתה לגזענות נגד ערבים באשר הם, זאת בכפוף לשימוע שייערך לו ככל שיחפוץ בכך.

על פי מכתב השימוע, במשך תקופה ממושכת של כשלוש שנים וחצי שתחילתן בסוף שנת 2017, פרסם בן ארי דברי הסתה לגזענות כלפי ערבים במעל לעשרים הזדמנויות שונות. את דבריו פרסם בן ארי במסגרת נאום שנשא באירוע פומבי, במסגרת ראיון שנתן בכלי תקשורת מרכזי, ובמסגרת חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו, להם היו מקושרים עשרות אלפי עוקבים.

בן ארי היה חבר הכנסת ה-18, בין השנים 2013-2009, כאשר נבחר מטעם האיחוד הלאומי, ולקראת סוף הכהונה פרש מהמפלגה והקים יחד עם אריה אלדד את סיעת "עוצמה לישראל", שהפכה לימים למפלגת "עוצמה יהודית". בשנת 2019 נפסלה מועמדותו של בן ארי לכנסת בעילת הסתה לגזענות. לפי הודעת הפרקליטות, הפרסומים המסיתים של בן ארי זכו לחשיפה רבה, ו"בפועל היוו במה גם לאחרים להביע תמיכתם בתכנים באופן פומבי".