מפקד מחוז ת"א מגיב לביקורת: "לא נכשלנו, הופתעתי מעוצמות האלימות"

אחרי המהומות שפרצו בת"א בעימותים בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתראה, ניצב פרץ עמר התראיין במהדורה המרכזית ואמר כי השוטרים מנעו תוצאות חמורות יותר ("אם לא היינו שם הם היו הורגים אחד את השני"). עם זאת הוא הודה כי "היינו אולי צריכים לעשות מאמץ לאתר את הכלים שאיתם הם הגיעו". על שאיפתו להתמנות למפכ"ל אמר: "אני מצפה ומקווה שייקחו את העניין הזה ברצינות"

זמן צפייה: 05:53

יום לאחר המהומות יוצאות הדופן שפרצו בדרום תל אביב בעימותים בין מבקשי מקלט תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה, מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר התראיין הערב (ראשון) במהדורה המרכזית והגיב לביקורת שהופנתה כלפיו: "לא הופתעתי מהאירוע עצמו אלא מעוצמת האלימות", אמר ניצב עמר - אך לטענתו המשטרה לא כשלה בטיפול באירוע. "אני לא חושב שכשלנו", אמר, "אני חושב שלא רק שלא נכשלנו אלא כן עשינו פה פעולות משמעותיות שהורידו את היקף הנפגעים, גם ברמת החומרה של הפציעות. המשטרה הייתה שם עוד לפני שהתחילו הדקירות".

"עד 10:15 בבוקר עמדו אלפיים אנשים על הגדרות ולא הצליחו לעבור", אמר ניצב עמר, "אחרי זה פתאום התקבצו עלינו בבת אחת והגיע ועם כלים שלא ידענו שהם יגיעו איתם. תזכרו שאלו נתינים זרים שנמצאים לכאורה במדינה שמארחת אותם - לבוא ולתקוף בצורה הזו כוח ממסדי ולאומי זה היה מאוד חריג. אם לא היינו שם הם היו הורגים אחד את השני בדקירות. היו יכולים להיות הרוגים".

בהתייחסות לכשל המודיעיני אמר הניצב: "עצרנו את המסיתים לילה לפני. ציפינו שהמעצרים יורידו את הסיכון, אבל זה לא הלך כל כך טוב". במענה לשאלה מדוע לא ביטל את האירוע הוסיף: "תמונת המודיעין לא שיקפה לנו את העוצמות של האירוע הזה. אם היינו יודעים שהם מגיעים עם לומים וברזלים ואבנים בתוך אוטובוסים וודאי שהיינו מסובבים אותם ומחזירים אותם למקום ממנו הם יצאו. אבל זה התברר לנו רק אחרי שהמהומה הסתיימה. יכול להיות שצריך לבחון את המודיעין ואיך הוא נאסף. אין שום שינוי במדיניות של משטרת ישראל, גם כשעמי אשד היה וגם שאני הייתי".

Whatsapp Image 2023 09 03 At 1
המהומות האלימות בדרום תל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

"היינו אולי צריכים לעשות מאמץ לאתר את הכלים האלה, בדרך של מודיעין שהתקבל קודם לכן כי אני לא יכול להיכנס לאירוע כשהמפגין מחזיק גרזן ביד", אמר ניצב עמר, אך הוסיף כי גם אחרי אירועי אתמול הוא יאשר מחאות דומות: "אני לא בטוח שיש לי את המנדט לא לאפשר. חופש הביטוי בישראל הוא ערך מאוד משמעותי, כדי לבטל אותו צריך להיות סכנה הרבה יותר גבוהה - ואני לא חושב שאנחנו נמצאים שם".

ניצב עמר נשאל האם נפגע כשהמפכ"ל השתלט על האירוע בדרום תל אביב וענה: "ממש לא. אני מהמפכ"ל לא נפגע. מאז שאני פה המפכ"ל מגיע שישה-שבעה שבועות, כל שבת. זה לא אומר שהוא לוקח פיקוד, הוא עשה סיור כשהוא הגיע ונתן את הדגשים שלו כמפקד עליון, ומשם הוא נסוג אחורה. מותר לו להתראיין ולתת הוראות".

השר בן גביר ורב-ניצב שבתאי
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

על השוני בין מחאת יוצאי אתיופיה ומחאות קפלן, בהן הוא טוען שיש קבוצות קטנות אלימות, אמר: "זו אלימות שונה. אם אני שופט לפי האירוע האחרון של מחאת האתיופים, בו נעשה שימוש בכלים קטלניים, כמו למשל בקבוקי תבערה. במחאות קפלן השתמשו קבוצות קטנות בדברים אחרים כמו בקבוקים מלאי חול והם שרפו מדורות באיילון, אבל הם לא תקפו באופן פיזי מסכן".

שוטרים במהלך המהומות בת''א אריתראה
שוטרים במהומות בת''א | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

כשנשאל האם שמע מילה טובה מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "לא. אני לא מרגיש את השר, השר לא מדבר איתי, הוא מדבר עם המפכ"ל. אני מדבר עם המפכ"ל וזה קורה בכל שבת לפני כל מחאה. השר לא דיבר איתי ואף לא דקה, המפכ"ל הוא איש הקשר".

לבסוף התייחס ניצב עמר לשאיפותיו להתמנות למפכ"ל הבא בעצמו ואמר: "עד ינואר זה הרבה זמן. אני מצפה ומקווה שייקחו את העניין הזה ברצינות. אם לא אבחר אשאר כנראה בתפקידי".