שוחד ועבירות בהיקף של מיליארד ש"ח: חשד ל"קרטל" במשרד הביטחון

עשרות חשודים, בהם קבלנים, עורכי דין ועובדים באגף ההנדסה יהבינוי במשרד הביטחון נעצרו בחשד לעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לפשע: "קיבלו מידע פנים והגישו הצעות מחיר במכרזים במטרה לייצר את הממוצע אליו כיוונו. בשיטה הזאת, רימה הקרטל את משרד הביטחון וכספי המכרזים הושגו במרמה ונעשה בהם שימוש אסור"

זמן צפייה: 01:18

שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 והממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) ניהלו בשנה האחרונה חקירה סמויה, שממנה עלה חשד להטיית מכרזים של משרד הביטחון על-ידי קבלנים וחשודים נוספים וכן חשד לעבירות שוחד עם גורמים באגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון, בתמורה לקבלת מידע פנימי והטיית מכרזים בתחום הבינוי. מחקירות היחידה עולה כי לאחד הקבלנים החשודים בפרשה קשר עסקי עם חברי ארגון אבו לטיף שבצפון. בין העצורים - אלוף-משנה בצה"ל שהשתחרר באחרונה משירות קבע.

הבוקר, כך נמסר, הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של עשרות חשודים ומעוכבים לחקירה ובהם קבלנים, עורכי דין, בעלי חברות, עובדים ומשרתים באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, החשודים בעבירות של לקיחת שוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות עפ"י חוק איסור הלבנת הון, עבירות על-פיד חוק התחרות ועבירות על-פי פקודת מס הכנסה.

החקירה החלה בעקבות מידע שסיפקה יחידת החקירות של המלמ"ב במשרד הביטחון ושותפים לה גם רשות התחרות, המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

משרד הביטחון
משרד הביטחון

"מחקירת היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית והמלמ"ב עולה כי על-פי החשד בקרטל פעלו עשרות חברות במאות מכרזים ובאומדן עבירות בסכום של מיליארד שקלים, וכי הקרטל פעל בצורה סדורה ולאורך זמן והתעצם בעקבות קשרים שוחדיים עם גורמים במשרד הביטחון ובצבא ובמסגרת אותם קשרים. החשודים קיבלו מידע פנים והטבות שונות והגישו הצעות מחיר במכרזים במטרה לייצר את הממוצע אליו כיוונו כשבתוכן תהיה גם הצעת המחיר הקרובה ביותר לממוצע שהיא שתזכה במכרז. בשיטה הזאת, רימה הקרטל את משרד הביטחון וכספי המכרזים הושגו במרמה ונעשה בהם שימוש אסור.

"הקרטל פעל בשיטה נוספת כאשר אחד הקבלנים החשודים הינו בעל שליטה מלאה בחברות שהוא אינו רשום בהן והרישום הפיקטיבי נועד להציג מצג שווא בפני משרד הביטחון ולהשפיע על שיקול הדעת כאילו מתחרות חברות שונות במכרז, כאשר בפועל החשוד הוא זה שעמד מאחורי כל אותן חברות. על-פי החשד, הקרטל חבר לחברות בעלות סיווג גבוה שזכו במכרזים ובתמורה לאחוזי רווח, לקחו אחריות מלאה על ביצוע המכרז מבלי שהחברה הזוכה תהיה מעורבת, כל זאת ללא ידיעה ו/או הסכמה של משרד הביטחון ובניגוד לתנאי המכרז".

עוד נאמר כי "במהלך המבצע הבוקר, נתפסו חשבונות בנק, נדל"ן ועוד והמשטרה תבקש את חילוטם במסגרת ההליך הפלילי נגד החשודים. כאמור נעצרו ועוכבו לחקירה עשרות חשודים והם מובאים בשעה זו למשרדי היחידה, בסיומה ולאחר קבלת ממצאיה יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבימ"ש השלום בראשון לציון".

ממשרד הביטחון נמסר כי הוא "רואה בחומרה רבה את החשדות שנחשפו בחקירת המלמ"ב ומשטרת ישראל ויגלה אפס סבלנות לכל חשד לעבירה על טוהר המידות. יחידת החקירות של המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) במשרד הביטחון, בשיתוף עם גורמי מקצוע נוספים במשרד, היא שחשפה את החשדות והביאה לפתיחת החקירה בפרשה. פעולות החקירה הרבות שביצע המלמ"ב, מרביתן סמויות, חיזקו את החשדות נגד המעורבים, בהם עובדים ומשרתים וכן ספקים של מערכת הביטחון.

"מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, הנחה את אגפי משרד הביטחון הרלוונטיים לשתף פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ולהעניק להם כל סיוע שיידרש. משרד הביטחון יפעל למצות את הדין עם החברות החשודות בהונאה ועם מי שסייע להן.

"אגף ההנדסה והבינוי הינו אגף מבצעי-חיוני שמוביל פרויקטים לאומיים רחבי היקף, בהם בינוי מחדש של מרבית מחנות צה"ל, העתקה היסטורית של בסיסי צה"ל ממרכז הארץ לנגב ולגליל לטובת פיתוח כלכלי ועירוני, הקמה מחדש של גבולות המדינה, פרויקטים ביטחוניים ועוד. החשדות שנחשפו הם חמורים, אך אין בחשדות אלה כדי להטיל דופי בכלל עובדי ומשרתי האגף, שעובדים לילות כימים, במקצועיות ובמסירות למען ביטחון המדינה".

עו''ד עופר אלמוג
עו''ד עופר אלמוג | צילום: יח''צ

עו״ד עופר אלמוג שמייצג את הקצין, אלוף-משנה במיל', שנעצר: "החשוד מכחיש מעל וכל את החשדות המיוחסים לו. המדובר בקצין מעוטר בדרגת אלוף משנה, אשר שירת את המדינה למעלה מ-30 שנות שירות צבאי בקבע, ללא עבר פלילי, שהחוק הוא נר לרגליו. החשוד נותן אמון מלא בעבודת המשטרה וסמוך ובטוח שלאחר בירור הדברים, יוסר החשד ממרשי".