אוחנה: "הרשות השופטת עלולה לחצות גבול שטרם נחצה - ביטול חוק יסוד"

יו"ר הכנסת נשא הצהרה מיוחדת ובה תקף את בית המשפט העליון והזהיר מפני משבר חוקתי: "אם בית המשפט חושב שאין לחוקי יסוד מעמד מיוחד - הרי שכל פסילת חוק מכוח חוק יסוד מבוטלת". עוד הוסיף: "הסמכות המכוננת שייכת לכנסת, ולה בלבד"

זמן צפייה: 04:16

בהצהרה לתקשורת תקף היום (רביעי) יו"ר הכנסת אמיר אוחנה את בית המשפט העליון: "נדמה שגם הגבול שטרם נחצה - ביטול חוק יסוד ע"י הרשות השופטת, עלול להחצות". אוחנה הוסיף: "אם בית המשפט חושב שאין לחוקי יסוד מעמד מיוחד - הרי שכל פסילת חוק מכוח חוק יסוד מבוטלת".

"אני מבקש להציב תמרור עצור, מאז 1977 מתחולל תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה, שהיום הינו כל יכול", אמר אוחנה בהצהרה. "ישראל היא מדינה דמוקרטית, בדמוקרטיה הריבון הוא העם. במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון. לא יכולה להיות מחלוקת האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. אין הסמכה כזו, גם לא ברמז. הסמכות המכוננת שייכת לכנסת, ולה בלבד".

אוחנה הזהיר מפני משבר חוקתי, ולדבריו "אם חושב בית המשפט לומר כי אין לחוקי היסוד מעמד מיוחד ועל כן בכוחו לשנות או לבטלם, הרי שכל פסקי הדין שבהם פסל בית המשפט חוקים, מכוח חוקי יסוד, בטלים ומבוטלים. לא יהיה ניתן לקיים ממשל תקין אם כל הבעיות הפוליטיות יעשו דרכן לבית המשפט".

בית המשפט העליון. ארכיון
בית המשפט העליון. ארכיון | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בסיום ההצהרה התייחס יו"ר הכנסת למאמצי הפשרה שנעשים בימים אלו: "אני מברך על כל שיח שמכוון להסכמות, בכנסת ומחוצה לה. חרף המשמעות הברורה שאף צד לא יקבל את כל מבוקשו. זו משמעותה של מנהיגות ואני מפציר בנבחרי הציבור לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן במאמצים הללו. אם המגעים לא יצליחו, משלל סיבות ולהערכתי בעיקרן פוליטיות, הדבר אינו מעמיד לבית המשפט את האפשרות לקבל הכרעה במקום נבחרי הציבור".

שר המשפטים יריב לוין הגיב לדברים: "אני מברך את יו"ר הכנסת על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
יו''ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חבר הכנסת גדעון סער הגיב: "‏מי שמאיים שלא לכבד פסקי דין של בית המשפט - מאיים בעיקר על עצמו. כי שלטון שלא יכבד פסקי דין - יאבד את הלגיטימיות שלו עצמו".

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הגיבו לדברי אוחנה: "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך ל-D9 של נתניהו ולוין. במדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים. עצוב שיו"ר הכנסת מדיח את הפרלמנט שבראשותו הוא עומד לעבריינות".

יוצאי מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל שמתנגדים למהפכה המשפטית הוציאו הודעה בתגובה ובה כתבו כי "יו"ר הכנסת הודיע כרגע מפורשות שלא יכבד פסיקת בג"ץ, ברוח המפקד נתניהו. אנו יודעים בוודאות: ממשלה שלא תציית לבג"ץ תמצא את עצמה למחרת בבוקר בלי צבא, בלי שב"כ ובלי מוסד".